voorkeurshouding bij buikligging?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lisa1987, 25 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Hoi dames,

Nadat we vandaag bij het consultatiebureau zijn geweest zit ik met een vraag waar jullie misschien eevaring mee hebben. Ons zoontje heeft een afgeplat hoofdje en een asymmetrisch gezicht. Zijn ene oor staat blijkbaar verder naar voor dan zijn andere. Ons was het eerlijk gezegd nog niet opgevallen want het is echt minimaal (het gaat over mmillimeter werk). Waarschijnlijk speelt daarnaast mee dat zijn koppie, naar ons gevoel, als zo is vanaf de geboorte. Het cb heeft nu aangegeven dat we deze maand moeten gaan werken aan het terugbrengen van het verschil want anders moet de kleine naar de fysiotherapeut. We moeten dit doen door hem overdag als hij op zijn rug ligt een rolletje tegen zijn hoofd te leggen of hem op zijn zij of rug te leggen. Ook 's nachts moeten we een rolletje gebruiken want hij mag niet in een andere houding tijdens de nacht...

Nu komt dus de vraag want hij ligt overdag vrijwel nooit op zijn rug en s nachts ook niet. Hij slaapt op zijn buik en ligt 9 van de 10 keer ook overdag op zijn buik of tegen ons aan met buik tegen buik. Mijn vraag is dan ook; zijn er ouders waarbij het kindje een scheefgroeiend hoofdje hebben gekregen van op de buik liggen? Kan dit de reden zijn? Komt het anders alleen van voeding aanbieden aan 1 kant? Heeft iemand sowieso ervaring met scheefgroei en is dit goed gekomen door zelf hier mee bezig te zijn of kan ik beter met het CB bellen dat ik naar de fysiotherapeut wil ?

Alvast bedankt!
    Lisa

2. Novy4

Novy4 Actief lid

21 mrt 2015
    405
    0
    0
    Vlaardingen
    je kan zelf ook een fysiotherapeut bellen ,

Doordat je kindje op zijn buik slaapt DENK ik dat hij altijd links of rechts met zijn hoofdje ligt ? dar kan de voorkeurshouding ook door komen , de spieren aan de andere kant worden dan niet gestimuleerd , vandaar de voorkeurshouding .
    Wat je zelf kan doen is het benaderen vanaf de NIET voorkeurskant gaan doen zodat hij gedwongen wordt die spieren te gaan gebruiken het is even klooien voor jou en misschien minder prettig voor je kindje , maar het is het zeker waard , met mijn zoon heb ikeen heel traject doorgelopen ivm afgeplat hoofdje en zat hij op een paar mm af van een redressiehelmpje , maar met onze inspanning was het gelukkig niet nodig .

wat wij verder nog deden was afgewisseld in bed leggen met een zijligkussen en in de box met een hangmatje , hierdoor kon hij alleeen maar recht liggen dus niet opzij .

succes ermee :)

3. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Je hoeft inderdaad niet te wachten op het CB om naar de kinderfysio te gaan. Ik ben zelf kinderfysio en ik raad je aan om een keer een afspraak te maken met een kinderfysio in de buurt. Over het algemeen komen zij aan huis en kunnen ze je goede adviezen geven om hem te stimuleren naar de andere kant te kijken.
    Een voorkeurshouding heeft niet alleen gevolgen voor het scheef groeien van het hoofd (dit trekt vaak vanzelf weer bij, tenzij het een hele ernstige afplatting is), maar ook voor de symmetrische motoriek.
    Kinderfysiotherapie valt onder de basisverzekering, en vaak heb je bij een milde voorkeurshouding maar een paar afspraken nodig, waarin je tips en adviezen krijgt om hem zo goede mogelijk te helpen in zijn symmetrische ontwikkeling.

4. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Je kunt beter naar de kinderfysiotherapeut gaan. Wij hebben ook eerst zelf zitten klooien met adviezen. Als resultaat een ernstige afplatting en scheefstand van de oren.
    Bij de fysiotherapeut krijg je meteen goede adviezen en hulp hierin.
    Bij onze kleine is het gelukkig helemaal goed gekomen.

5. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Heb vandaag gebeld naar de fysiotherapeut, even afwachten tot ze terug bellen. Dank je wel voor jullie antwoorden :)

Deel Deze Pagina