Lenige baby

Discussion in 'Baby en dreumes' started by cam, Jul 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cam

cam Bekend lid

Dec 17, 2006
    572
    0
    0
    Goedemorgen,

Mijn jongste dochter is volgende week 10 maand. Ze draait nog steeds niet (rug-buik en niet van buik-rug). Het viel mij wel op dat ze lenig was en dit bij 8 maand aangegeven bij het CB, maar daar vonden ze dat ze nog wel eventjes de tijd had om te gaan draaien. Er is verder ook niet naar gekeken. Bij 9 maand (na onze vakantie) ben ik gaan bellen, omdat ik nul progressie zag, maar moest haar maar op de buik laten liggen, zoveel mogelijk.

Ik heb zelf maar een Fysio ingeschakeld en wat bleek vorige week: ze is extreem lenig en ze blokkeert als het ware het draaien. Ze is door haar lenigheid er gewoon niet toe in staat. Daarnaast rolt ze niet van zij naar zij en roteert ze niet om haar as. We hebben oefeningen meegekregen en oefenen ons suf. In buikligging is er nu wel voortgang, ze roteert om haar as om bij speeltjes te komen en dit zou voor haar een goede stimulans moeten zijn om op rugligging te gaan draaien. Daarnaast moeten we haar zo min mogelijk zelf in zit zetten om te voorkomen dat ze een billenschuiver wordt en geen kans krijgt om te gaan kruipen / tijgeren.

Wie hebben er ook bovenmatige lenige kinderen en hoe ging / gaat hun ontwikkeling? Onze fysio gaf aan dat we toch wel sterk rekening moesten houden met het feit dat onze dochter pas tussen 22-24 maanden gaat lopen omdat ze waarschijnlijk meer tijd nodig heeft om een stabiele houding te gaan vinden bij staan/lopen. We hebben nog wel diverse tips meegekregen, maar was benieuwd of er nog meer ervaringen / tips zijn die we kunnen gebruiken!!!!

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    mijn dochter is hypermobiel, zij is zelfs geboren met haar knie uit de kom. zij is extreem lenig. Mijn fysio heeft ook gezegt dat het waarschijnlijk wat langer gaat duren allemaal omdat ze minder stabeil is. Toch staat ze nu met een jaar, loopt ze om de tafel en probeert ze aan de hand stapjes te zetten. ze is echt heel lenig, maar ook heel sterk in haar beentjes.

Mijn orthopeed zei dat hypermobiliteit zeer vaak voorkomt, maar veel ouders weten het niet eens van hun kinderen, ze doen er vaak inderdaad wat langer over om te lopen, maar niet schrikbarend langer. Zelf ben ik ook extreem hypermobiel (bij mij is het het hypermobiliteitssyndroom) en ik liep ook met 15 mnd.

voor een fysio is een hypermobiel kind erg interessant.. ik werd af en toe gek van de mijne, ze maakte me zo onzeker. Ik heb het losgelaten, eef komt er wel, vroeg of laat. Eef vond het afschuwelijk bij de fysio, vond die oefeningen verschrikkelijk, dat getrek. moet bekennen dat ik op een gegeven moment ben gestopt met de oefeningen.

Er wordt trouwens ook steeds vaker een link gelegd tussen hypermobilieit en heupdysplasie, maar ik neem aan dat ze daar al naar gekeken hebben.

Elk kind is anders en ik geloof dat met 3 jaar kinderen met HM weer gelijk lopen met andere kindertjes.

groetjes Mo

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    eefje heeft trouwens gewoon getijgert en gekropen..

4. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    mijn baby is ook lenig. omdat hij met een voorkeurshouding geboren was heb ik in de week 1 fysio ingeschakkeld. met fysio vanaf 6 dagen oud dus. houding adviezen en oefenningen. hij ontwikkeldde zich tot nu toe normaal. geen achterstand.

5. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

Nov 26, 2008
    1,871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    hier heb ik zelf en alle drie mijn kids ehlers danlos ofterwijl hypermobiel sommige dingen zijn ze wel wat laat mee maar ik maak me er niet druk meer om het komt allemaal wel goed

6. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,086
    3,869
    113
    Hier ook een lenige peuter. Heeft ze van geen vreemde, want mijn vader en ikzelf zijn ook hyperflexibel.
    Ze liep hier ook wat later, met 16 maanden. De rest deed ze wel gewoon op tijd, rollen, tijgeren en kruipen. En verder is het net een aapje, ze klimt en klautert overal op, speeltoestellen die de meeste leeftijdsgenootjes nog niet onder de knie hebben, gaan haar weer heel makkelijk af. Echt een kleine wurm.
    Bij ons zeiden ze het trouwens op het CB, ik had er niet om gevraagd hoor, want ik wist niet of ze dat al konden zien bij die kleintjes, maar de arts zei dat ze alles echt veel verder door kan buigen dan normaal is.
    Ik weet alleen dat het ook zijn nadelen kan hebben, bij mij vliegen dingen snel uit de kom, dus ik hoop niet dat zij daar later last van gaat krijgen.
    Een vriendin van me is ook hyperflexibel en liep pas met 19 maanden. Die mocht als kind ook bepaalde dingen als op haar hoofd staan, niet doen, omdat dan gewoon haar armen doorbogen.

7. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Heel erg herkenbaar hoor.

Joleijn is ook hypermobiel in haar knietjes en heupjes (verder niet).
    Ze kon pas rond de 11 maanden zelf gaan zitten en weer liggen.
    Een hele periode heeft ze toen door de kamer heen gerold (rug-buik-rug-buik-etc.).

De fysio heeft toen eigenlijk gezegd dat het wel goed ging en dat we het gewoon aan konden kijken. Ze zou ook pas tussen de 20 en 24 maanden gaan ergens gaan staan en lopen, verwachtte zij.

Nu is ze 17 maanden oud en is het een echte billenschuiver geworden. We hebben allerlei oefeningen gedaan en vanalles geprobeerd, maar ik denk dat je er weinig aan kunt doen als een kindje toch gaat billenschuiven. Gelukkig tijgert ze ook en begint ze sinds een paar weken ook echt te kruipen als ze op een zachtere ondergrond zit.

Kindje die hypermobiel zijn krijgen ook sneller blauwe plekken schijnt. Dus Joleijn kruipt niet snel op een harde ondergrond. Ze heeft dan snel blauwe plekken op haar knietjes.

Sinds 2 weken gaat ze heel af en toe zelfs op haar beentjes staan, maar dat houdt ze niet lang vol, omdat haar spieren nog niet sterk genoeg zijn om die flexibele gewrichtjes te ondersteunen.

Ben wel blij dat ik nu weet wat het is en dat er geen reden is tot bezorgdheid.

Alhoewel het wel zwaar wordt om haar telkens overal naartoe te blijven sjouwen zeg...

8. kipkip

kipkip Fanatiek lid

Feb 11, 2008
    2,578
    0
    36
    Hier ook een hypermobiel dochtertje. Ze heeft tot haar 1e verjaardag alleen gezeten, niet gerold of zich op een andere manier geprobeerd voort te bewegen. Ik denk dat we vanaf maand 10/11 naar de fysio gingen. De week voor haar 1e verjaardag begon ze met kruipen en een paar weken erna staan en lopen om de tafel en aan de hand. Los lopen doet ze nog niet maar dit komt wel goed. Ik heb op zich veel aan de tips van de fysio gehad. Ik denk dat zij het nodig had om gestimuleerd te worden, omdat ze het altijd prima naar haar zin had, zette ik haar altijd meer neer maar we hadden haar wat vaker op haar buik moeten leggen.

9. cam

cam Bekend lid

Dec 17, 2006
    572
    0
    0
    @moontje: nee, er is niets mis met haar heupen, ook bij de fysio naar gekeken, dat zit wel goed gelukkig. En idd de Fysio gaat helemaal los, moet me soms even verbijten als ik mijn dochter zo op die mat zie liggen...thuis doen we het lekker rustig aan met de oefeningen en spelenderwijs

@WenT: Ik ben het met je eens dat billenschuiven ook echt in het kind kan zitten en zeker niet altijd te voorkomen is. Ben alleen zo bang dat het haar enige manier wordt zeg maar, omdat ze nooit leert draaien en daarna kruipen of tijgeren. Ze is zo tevreden op haar kont, maar ja....

Ik ben idd ook blij dat er niets mis met haar is en voor de rest....we weten nu waar het aan ligt dat ze wat langzamer is dan gemiddeld:). Vind het prima hoor, ze komt er wel!

10. Ladylittleangel

Ladylittleangel Bekend lid

Sep 17, 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Mijn meisje heeft ook HMS!
    2 weken geleden de fysio ingeschakeld ivm doorgezakte voetjes....
    Hij heeft haar onderzocht en vertelde mij dat ze zeer extreem mobiel was en dat hij dit nog niet vaak had gezien!
    Ze ontwikkeld zich eigenlijk prima, ze loopt nog niet los, wel achter een karretje enzo.
    Hij heeft een loopwagentje van Nijntje geadviseerd en die hebben we gekocht.
    Doordat je hem kan afstellen moet ze meer duwen als ze wil lopen, daardoor gaan haar beentjes wat dichter bij mekaar en staat ze recht op d'r voetjes ipv doorgezakt, op deze manier trainen we de voet/enkeltjes!

Share This Page