ik zet dit topic bewust hier neer en niet bij de baby's en peuters. dit omdat ik zoveel mogelijk mensen wil treffen en het ook bij volwassenen kan voorkomen is me verteld. het komt hierop neer. mijn zoontje van net 10 maanden is van de week gevallen op zijn mond en neus. eergisteravond zagen we dat de rand bij het tandvlees de tandjes aan het verkleuren zijn.gister moesten we langskomen bij de tandarts. ze zei dat dit niks met het vallen te maken had. ze stonden nog vast maar dat het een afwijking is die sommige mensen hebben. kinderen en dus ook volwassenen omdat je het je hele leven hebt. ik heb er nog nooit van gehoord ze heeft het 3 keer uitgelegd maar eht duizelde me zo van de schrik want dit verwacht je niet. ze zegt je hebt er nooit eerder zo specifiek opgelet daarom was het je nog niet opgevallen wat ik tegenspreek want ik zit op een tandje te wachten dus ik inspecteer elke dag zijn mond. wel valt het ons al een tidj op dat ze niet echt wit zijn. ik hield het op het glazuur zal nog wel bezig zijn zich te ontwikkelen mijn vriend zei gister het lijkt of je kunt zien dat ze hol zijn van binnen. maar nu worden ze dus donkerder. vooral bij het tandvlees. zoals gezegd zei de tandarts dat het een bepaalde naam heeft die ik dus niet meer weet. het was een heel lange naam. en ik wil hem graag weten want ik kom met google geen stap verder.ja wolf en slechte verzorging wat dus beiden met klem door haar ontkend is. ze heeft uitgelegd dat sommige mensen en dus helaas ook kinderen gevoelig zijn voor een bacterie die van nature in onszelf of in ons eten (dat weet ik niet meer precies) voorkomt. dat het niet aan mij ligt dat ik niks verkeerd gedaan heb. dat heb ik 3 keer gevraagd. we poetsen vanaf dag 1 dat het eerste tandje doorbrak. we geven diksap in hele dunne consentratie hij eet alleen boter op zijn brood en verder alleen groente en fruit en opvolgmelk. je kunt er zelf helemaal niks aan doen. als hij ouder is dan zal de tandarts steeds door middel van polijsten de tandjes zo mooi en zo glad mogelijk maken. hoe gladder hoe beter had ze het over. maar zelf kun je er niks aan! of niks tegen! doen helaas. heel soms hebben mensen het en helaas dus onze klein vent blijkbaar. ze zegt dat waarschijnlijk al zijn tanden het gaan krijgen en dat het zijn hele leven zo zal zijn. hij reageerd dus op een bepaalde bacterie zoals gezegd. nu is mijn vraag heeft iemand van jullie hier ervaring mee of kent iemand van jullie iemand die dat ook heeft. of beter nog heeft iemand een site of uitleg of een belangvereniging ofzo voor mij. ik heb vandaag terug gebeld om naar de naam te vragen en nogeens na te vragen of ze nu echt helemaal zwart gaan worden. maar ze werkt pas weer maandag. en heeft niks in de computer ingevoerd. alvast bedankt voor jullie reacties! yinte
He, wat vervelend voor jullie. Als ze goed op jullie (non-verbale) reactie had gelet, had ze gezien dat ze deze vakterm beter even op had kunnen schrijven. Had ze ms. beter sowieso kunnen doen want wie onthoudt dit nou??? Ms. is het een idee om nog een andere tandarts, van een heel andere praktijk, te laten kijken. Jij vertelt dat je de mond van je zoontje heel goed in de gaten houdt omdat er een tandje door moet komen, en dat je dit nog nooit gezien hebt. Onze dochter is ook ooit flink gevallen en heeft daarbij ook een tand flink bezeerd. Het randje van haar tandvlees verkleurde toen ook, maar dat is na een aantal dagen weggetrokken, gelukkig. Ik zeg hierbij natuurlijk niet dat zij hetzelfde had als jou zoontje. Ik ben geen medicus en kan sowieso niet beoordeeld worden. Maar ik zeg dit om aan te geven dat een verkleuring van het tandvlees echt niet altijd met een bep. aandoening te maken hoeft te hebben.... Nogmaals, ik spreek hierbij de diagnose van je tandarts niet tegen. Ik zou er nog een keertje naar laten kijken door een andere (kinder?) tandarts. Heel veel sterkte. En laat je niet gekmaken door alles wat je op interet leest hoor. Het is een prachtig medium, dat zeker. Maar het kan je ook flink ongerust maken.... Hopelijk valt het allemaal mee!
Ach, dat is lastig zeg. Uit je verhaal begrijp ik dat het de tand zelf is die verkleurd is, en niet het tandvlees?? Heeft hij zijn melkgebit nog? Het zou kunnen als hij er op gevallen is dat het leven in zijn tand langzaam afsterft en dat de tand vanzelf donkerder word. Dit kan GEEN kwaad, maar is wel iets wat je in de gaten moet houden. Als hij een spierwit randje tegen z'n tandvlees aanheeft is het een soort van beginnend gaatje, wat nog niet doorgezet heeft. Vaak komt dit voor op het randje tegen het tandvlees, omdat dit moeilijk te poetsen is en nog wel eens pijnlijk is. Wat ik me nog als laatste bedenken kan is Amelogenesis Imperfecta, dat wil zeggen dat het glazuur niet goed aangelegd is, dit glazuur is zwakker dan normaal glazuur en je krijgt gemakkelijker gaatjes. Helaas kun je er niks aan doen, het enige is dat je bijvoorbeeld met vulling een laagje over de tanden kunt maken, waardoor ze wat sterker zijn. Dit hele verhaal (over amelogenesis Imperfecta) gaat meestal alleen op bij het BLIJVENDE gebit! Hoop dat je er iets mee kan...
Ik ben vroeger ook eens gevallen op mijn neus en mond, en al mijn voortandjes werden toen zwart. Na verloop van tijd zijn ze er gewoon uitgevallen. Hoop dat dat bij jullie ook gaat gebeuren, zodat hij later een mooi gebitje krijgt! Ik was wel ouder toen ik viel en mijn tanden dus zwart werden, maar het is goed gekomen.
hij is pas net 10 maanden geworden en heeft 4 tandjes die nu half door zijn en 1 puntje van de vijfde tand. en de tandarts zegt dat het niks met het vallen te maken heeft. we zullen het weten als hij meer tanden gaat krijgen want al zijn tanden zullen het hebben zei ze. ja moes al zijn tandjes hebben het.
Mijn man heeft ook iets dergelijks. Wellicht dat je kleine dat ook heeft? Dentinogenesis imperfecta ook wel een dentine tekort. Hij heeft het ook al zn hele leven. Het is ook niet iets wat 'over' gaat of waar een behandeling voor is, maar er zijn zat mogelijkheden voor als de tanden te ver heen zijn. Zo heeft mijn man nu allemaal facings. Je ziet er niks van.
ik ben inmiddels toch terug gebeld door de tandarts zelf ( ja die er niet was vandaag, vreemd maar goed) ze belde in haar lunchpauze omdat ze er toch wel mee zat dat ze het me zo promptverloren gezegd heeft. ze zei ik had misschien beter gezwegen nog even. ik zeg nee, ik ben blij dat ik ervan weet. alleen het kwam nogal uit te lucht vallen. en ik probeer me nu een beeld te vormen. ze heeft nogeens benadrukt dat hij geen pijn heeft en dat het niks met het gebit zelf te maken heeft. de tanden zelf ondervinden hier geen last van. het is iets wat erop zit. dat ze me misschien bang gemaakt heeft met het bacterie verhaal. ze heeft netjes mijn vragen beantwoord.en het een en ander nog wat verduidelijkt. en me proberen gerust te stellen. het heet pyogeen en het zijn spikkels op de tanden of verkleuringen tegen het tandvlees aan. dus niet de hele tanden worden gekleurd of zelfs zwart. wel is het straks op al zijn tandjes. als hij 2 en half is gaan ze hem langzaam laten wennen aan de gang van zaken en daarna zal er bij elke controle bij hem standaard een polijst sessie zitten om de plekjes zoveel mogelijk te camoufleren en weg te poetsen. ze vond dat nu nog een beetje zielig omdat hij nog zo klein is. dit zal dus zo zijn hele leven doorgaan. ik ga nu maar eens googlen op die naam die ze me gegeven heeft. er staan dingen van op internet zei ze waarop ik kon kijken als ik dat wilde. ik vond het heel lief van haar dat ze in haar lunchpauze tijd nam en heb haar heel erg bedankt. en jullie ook bedankt voor je reacties! yinte
Dit heeft inderdaad niet te maken met het vallen. 'Gelukkig' heeft je zoontje zijn melkgebit, want het kan zijn wanneer hij begint met wisselen (zo rond de 6 jaar) zijn nieuwe tanden wel goed zijn. Het glazuur is niet helemaal goed aangelegd, vaak zie je dat zo iets erfelijk is, dus dat misschien iemand in de familie dit ook heeft? Bij het blijvende gebit zie je het vaak op de eerste grote kiezen die doorkomen, meestal niet op het gehele gebit. Het enige wat je er aan doen kunt is goed poetsen...
anna ze zei wel een paar keer dat ikzelf er niks aan of tegen kan doen. dat hun het alleen kunnen polijsten. ik hoop dat je gelijk hebt dat hij met de echte tanden misschien straks geluk heeft. zoals zij het vertelde blijft hij het houden. ik heb ook rondgevraagd maar niemand in onze families heeft het. ikzelf ben de enige met te weinig glazuur. da's misschien de link?
pff dat is schrikken. Gelukkig dus te verdoezelen met polijsten en gelukkig heeft hij er zelf geen last van. Ik ken het niet. MAar wt fijn ok dat je tandarts je terug gebeld heeft!
Hmmm op pyogeem kom ik op huidaandoeningen uit. Wilde er zelf ook iets meer van weten, gewoon nieuwschierig
ja ik ook. mijn schoonvader is aan het zoeken we snappen er niks van. ze wil me geruststellen en dan krijg je dit. erg vreemd.