Hoi dames, Heb toch een vraagje wat onderbewust aan me knabbelt. Ons manneke is nu bijna 20 maandjes(ongecorrigeerd-3maanden te vroeg geboren). Ik zie steeds meer kindjes in zijn omgeving al vroeg lopen en praten. Hij loopt wel maar aan beide handen van ons en echt woordjes zegt hij nog niet. Hij brabbelt alleen maar. Hij heeft bij zijn geboorte 2 hersenbloedinkjes gehad. Verder hoor ik dat veel ouders therapie thuis hebben gehad of logopedie krijgen. Wij hebben dat allemaal niet gehad. Ik voel me best wel schuldig hierover. Hadden wij dit ook moeten hebben of hadden we moeten ingrijpen. Lange tijd heb ik zoiets gehad van hij heeft zijn eigen ontwikkeling en ieder kindje is anders. Maar toch maak ik me een beetje ongerust. Kennen jullie dit? En wanneer zijn jullie kindjes begonnen met lopen of praten? En hebben jullie ook therapie gehad?
Mijn zoontje is ook 13 weken te vroeg geboren, ook hersenbloedingen gehad e.d. Hij is nu bijna 17 maanden. Wij hebben fysio gehad vanaf thuiskomst. Maar hoefde achteraf niet echt. Is nu ook al een tijd gestopt. Logo nooit iets van gehoord. Zoontje staat nu net een paar weken en zet zijwaartse pasjes langs de tafel. En hij zegt alleen de naam van onze kat. Hij is ook geen hardlopen met dit soort dingen. Ik zou me er niet zo druk om maken. Heb je nog controles in het ziekenhuis? Dan kan je het dan een keer vragen voor de zekerheid, of anders contact opnemen met je behandelend arts. Geeft jezelf misschien geruststelling.
Ik heb me er lamge tijd druk over gemaakt, maar heb het nu juist los kunnen laten. Ze volgen hun eigen tempo, de kinderarts is tevreden, zij zijn tevreden, dus waarom zou ik me druk maken? Hier verder ook geen therapie. Met twee jaar moeten we nog 1 keer op controle voor de spraak. En verder tja: er zullen altijd kinderen zijn die veel sneller gaan en er zullen altijd kinderen zijn die minder snel zijn. Hier staan ze trouwens net 3-4 weken en doen een paar stapjes langs de tafel. Ik hou er rekening mee dat het nog wel een half jaar duurt voordat ze beginnen met los lopen; dan zijn ze ook 20 maanden. Verder wordt er hier ook alleen gebrabbeld en proberen ze wat meer klanken na te doen. Maar meer dan een mama of papa (meestal niet eens gericht) komt er niet uit. Ook dat zal nog wel een tijdje duren, zeker aangezien ze hun eigen taaltje hebben Probeer je niet te druk te maken. En als je het echt niet kan loslaten/je zorgen blijft maken, maak dan gewoon een afspraak bij je kinderarts en vraag of de fysiotherapeut daar ook aanwezig kan zijn. Dan kunnen zij kijken of je je terecht zorgen maakt of niet. Succes!
Woordjes vanaf een maand of 20 (ongecorrigeerd), eerste stapjes los met 16, 5 maand (ongecorrigeerd). Hij wilde gewoon erg graag lopen maar het duurde heel lang voor dat echt goed ging en hij loopt nog steeds wat lomp. Met 24 maanden scoorde hij voor taal en cognitieve ontwikkeling iets boven kalenderleeftijd. Volgens de arts die ik vorige week sprak valt dat bij zo'n extreme vroeggeboorte meestal niet te verwachten. Daarmee bedoel ik te zeggen dat je je nog niet zo'n zorgen hoeft te maken en je de gecorrigeerde leeftijd voor ontwikkeling best aan mag houden, dat hebben wij voor onze gemoedsrust ook gedaan want je kind verdient die "extra tijd" ook. Als je bedenkt wat die kleintjes allemaal meegemaakt hebben! We hebben geen logopedie gehad maar tot 14 maanden wel fysio (op vermoeden van cerebrale parese). Je kunt altijd vrijblijvend via de ha een afspraak bij de fysio maken, hebben wij laatst ook gedaan en dat kan een hele geruststelling zijn.