Hoi allemaal, Onze dochter is ruim 3 maanden en spuugt al sinds week 5 veel. We zijn vorige week begonnen met johannesbroodpitmeel nadat ze op het cb hebben gezegd dat dat wel eens zou kunnen helpen. We begonnen met een half schepje. Dat ging eigenlijk goed tot dinsdag. Dinsdag moest ze keihard huilen en dat ging over op krijsen. Het leek alsof ze echt pijn had. Zo zielig. Gisteren ook echt een rotdag. Soms ontroostbaar. Zo ontzettend sneu. Zoveel huilen en nog steeds wel spugen. Uiteindelijk een mespuntje gedaan. Vandaag een stuk beter, maar nog steeds veel verdrietig. En ook bij het naar bed gaan zo huilen. Als je haar recht houdt, gaat het prima. Maar zodra ze wordt neergelegd, keihard huilen. Zelfs tijdens haar slapen ging ze net huilen. Wie heeft er ervaringen met johannesbroodpitmeel en wat zijn jullie adviezen? Bedankt alvast! Groetjes van Bo
Jbpm verstopt als een malle. En is symptoombestrijding. Beter kun je zoeken naar de oorzaak. Teveel lucht mee zuigen. Koemelkallergie. Te strak tongriempje. Iets in t lichaampje wat vast zit.
Bedoel je johannesbroodpitmeel of heb je nutriton? Want in nutriton zitten heeeeel weinig jhbpm. Maar dan nog, staat jhbpm erom bekend dat het darmproblemen veroorzaakt. Je kunt beter net als Fristi uitzoeken waarom ze spuugt. Maar spugen is niet altijd erg. Heeft ze zelf ook last van het spugen of is het alleen vervelend voor de hoeveelheid was? Hier ook bij het eerste kindje jhbpm gebruikt en ze had ook alleen maar krampjes. Daarom heb ik dat bij mijn zoontje en jongste dochter nooig gegeven. Ze spuugden ook allebei veel, maar groeiden goed. Dus ze kregen genoeg binnen. Ik hield ze na de voeding zoveel mogelijk rechtop. Overdag ook zoveel mogelijk in de draagdoek. Dat hielp enigszins. Het spugen stopte hier vanzelf tussen de 9 maanden en 1 jaar.
Op aanraden van het consultatiebureau hebben we het gegeven. Ik ga vandaag eens testen of ze weer blijer is zonder nutriton (want die gebruiken we indd). Ik vind het zo zielig. We hebben diverse flessen geprobeerd en uiteindelijk hebben we met de dr browns het beste resultaat. Maar die gebruiken we inmiddels al weer een lange tijd. Ze drinkt vrij snel, dus eerst lang met een prematuur speen laten drinken. Nu inmiddels wel naar een grotere speen en gaat gelukkig een stuk rustiger. Maar ze blijft snel drinken. Ze heeft vaak de hik, na een fles overstrekken en spugen. Ook zie ik haar vaak herkauwen. Dus ze heeft veel "symptomen" van reflux. Maar ik weet niet wat ik nu moet vinden van nutriton.
Welke fles gebruik je? En wat ik bij dochter deed was een aankleedkussenhoes om een voedingskussen.En dan de kleine erop. Zo kan ze lekker liggen slapen naast je op de bank of in de box. Wel in de buurt blijven natuurlijk.
Waarom niet terug naar een premature speen als ze het daar beter op deed? Houd je de fles ook zo horizontaal mogelijk? Regelmatig pauzeren om te laten boeren? Dat scheelt ook.
Mijn dochter heeft verborgen reflux. Nadat ze een paar keer flink gestikt was in haar voeding (voeding tot in mond en neus, maar niet spugen) hebben wij jhbm gebruikt. Dat was de eerste 3 weken een drama. Ze kon er absoluut niet van poepen. Gillen, krijzen en rood aanlopen. Gelukkig na 3 weken was haar stoelgang weer helemaal normaal, zacht. Darmen moesten behoorlijk wennen. Nu drink ze op 165ml 2,5 schep nutriton. Geen last. Ook zij is een snelle drinker. Vaak hikken, overstrekken en zelfs gillen na de voeding omdat ze meer wilt (meer voeding verergerd haar reflux, helaas). Maar de 123 speen van difrax helpt nu heel goed, zeker omdat de voeding dik is, dan kan ik zelf even terug draaien als ze te snel en gretig drinkt. Succes
Wij gebruikte toen hij zo klein was ook jbpm maar het dikt enorm in en we verminderde het daarom. Misschien even weglaten en alle regels van verborgen reflux hanteren. Misschien is dat ook al voldoende, zo niet bellen met de huisarts
Heel herkenbaar. Ons meisje had ook veel last van voeding dat naar boven kwam, ze spuugde niet maar bleef voeding wegslikken. Op een gegeven moment deed haar dat echt zeer in haar slokdarm met huilbuien tot gevolg. Uiteindelijk gestart met jhbpm en dat hielp heel goed tegen het spugen maar haar darmen moesten heel erg wennen, krampjes en verstoppingen. Het was kiezen tussen twee kwaden, uiteindelijk voor een minimale hoeveelheid jhbpm gegaan waardoor het het opkomen van voeding minder werd en haar slokdarm een beetje rust kreeg. Het poepen bleef wel een ding, maar zo poepte ze nog om de dag en zonder pijn. Ondertussen (dochter is bijna 5 mnd) is de jhbpm niet meer nodig (bedje staat nog wel scheef en we houden haar rechtop na het voeden) en poept ze twee keer per dag...
Wat anderen hier ook al zeggen, JBPM en zeker nutriton veroorzaken vaak weer andere problemen. Wij hebben daarom bij de jongste het spugen voor lief genomen, daar ze er weinig last van had, ze had best wat symptomen van verborgen reflux, maar had daar beduidend minder last van zonder JBPM dan met. Hier hebben we strikt de leefregels toegepast en na een half jaar was ze er zo goed als overheen gegroeid. Belangrijkste, kleine flesjes geven, minimaal 20 min drinken, na de voeding minimaal 30 minuten overeind, fles klaarmaken door te roeren en niet door te schudden. Fles zo horizontaal mogelijk, kind in een zittende houding en niet liggend, alles waar ze op liggen schuin zetten. Bij de oudste had ik van dit alles nog niet zoveel kennis en hij heeft een hele poos voeding met JBPM gehad (hero comfort geloof ik) en bij hem zijn we maanden met lactulose in de weer geweest. Toen hij met ruim een half jaar goed van de bijvoeding at zijn we met zowel de JBPM als de lactulose gestopt en de problemen waren voorbij. Lactulose had hij dus gewoon nodig door de JBPM. En hij spuugde echt nog wel hoor, zat soms gek te doen in z'n kinderstoel en gooide dan zo een hele plas melk op de grond, maar had er verder geen last meer van, dus alleen wat extra was en schoonmaken voor mij.