Wat doet jouw dreumes van 14 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Isa24, 11 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isa24

Isa24 Actief lid

2 sep 2008
    245
    1
    0
    Hallo dames,

Ik heb een lieve dochter van 14 maanden, die nu aan de hand kan lopen. Echter durft ze als je haar hand los laat niet alleen verder te lopen, terwijl ze dit makkelijk kan. Vaak geven we haar alleen een handje, maar biedt die hand geen ondersteuning voor haar.
    Wanneer zou ze de stap durven zetten om zelf te lopen?

Tevens zegt ze eigenlijk nog geen woordjes, behalve papa (echt een papa's kindje!) en mama (alleen als er stront aan de knikker is...).
    Wanneer gaat dit komen en wanneer begonnen jullie kindjes echt woordjes te zeggen?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Liefs Isa

2. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Mijn dochter is 14,5 maand.. ze heeft maar een paar dagen aan de hand en aan het karretje gelopen, met 13 maanden liep ze los. Inmiddels rent ze. Er zijn ook kindjes die veel langer aan de hand lopen.
    Tja, woordjes.. mijn dochter zegt papa, mama, baby, pop, baaan (=banaan), boe (=antwoord op 'wat doet de koe), die, dat, hebben en ze geeft met ja en nee antwoord op vragen. Maar dat is echt van de laatste twee weken, daarvoor zei ze alleen af en toe papa, mama en pop.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ons meisje liep met 1 jaar (paar dagen na eerste verjaardag) achter haar loopkar en heeft dit 3 volle maanden gedaan. Na 2 maanden liep ze heel af en toe eens heel voorzichtig van tafel naar bank oid en weer een maand later pas haar eerste stapjes alleen. Van toen ging het vrij snel met lopen/rennen.
    Praten kwam pas weer maanden later, nu pas sinds een paar weken begint ze vanalles na te kletsen wat wij zeggen.
    Komt goed, alles op zijn tijd!

4. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    #4 Boefjesmamma, 11 okt 2010
    Laatst bewerkt: 11 okt 2010
    Aaron is bijna 14 maanden. Vind het erg moeilijk om een lijstje te maken van wat hij kan. Maar zal het proberen.

Grove motoriek:
    lopen, op bank en stoel klimmen, rondjes draaien, dansen, gooien, tegen bal trappen, paar tredes lopend de trap op (voor de rest klauteren), pogingen tot rennen

Fijne motoriek:
    Bakjes van klein naar groot in elkaar doen, bakjes op elkaar stapelen (als ik de stapel vast hou), bellen nadoen e.d., zelf uit een beker drinken (beetje jammer dat die daarna nog weggesmeten wordt :D). Met lepel eten gaat soms wel soms niet, maar resulteert altijd in een bende!

Spraak:
    Hij zegt 15 woorden en 1 "zinnetje" --> i da? (is dat?) Hij praat enorm veel, maar nooit echt verstaanbaar eigenlijk. Maar ik merk wel dat het echt communiceren is geworden nu. Erg leuk!
    Verder begrijpt hij behoorlijk veel. Inclusief opdrachtjes als: doe het kastje maar dicht.

Geen idee wat normaal is eerlijk gezegd. Ik heb gemerkt dat het opeens zo snel kan gaan dat ik er sowieso lekker van geniet. En of het nou snel of langzaam is, maakt me niet zo veel uit.
    Ben allang blij dat mannetje weer helemaal lekker in zijn vel zit.

5. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje loopt sinds een dikke maand langs de bank en langs de tafel en soms dan gaat hij van de bank naar de tafel, maar achter een loop auto wil hij niet.
    Hij zegt nog wel papa en mama, maar nog niet gericht.
    Als je zegt wat doet het schaapje zegt hij BEH en Da zegt hij voor dag.
    Het komt vanzelf, maar soms zou ik willen dat het moment er al was.

6. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Mijn zoontje is 13,5 maand zo'n beetje.
    Hij kan zich pas sinds 9 dagen zelf optrekken tot staan, sindsdien staat hij wel de hele dag en loopt langs de bank en rondjes door de box (jaja, hij wil nog steeds af en toe in de box :D). Los lopen kunnen we dus nog wel een paar maandjes op wachten denk ik.

Hij zegt sinds een maand of 2 papa en mama en hij herhaalt zo'n beetje alles wat je hem probeert te leren, maar uit zichzelf gebruikt hij alleen papa en mama. Hij kan ook wat dierengeluiden: koe, schaap, leeuw en paard.

Verder is ie gewoon hartstikke lief en blij en gelukkig en ben ik heeeeeeel trots op hem!

7. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Oh, wat betreft fijne motoriek: toen ze een jaar was, gaf ik mijn dochter haar rozijntjes gewoon op tafel, ze pakte ze dan van de tafel. Van de week ontdekte ik toevallig dat ze nu dus ook het doosje zelf open kan maken en keurig de rozijntjes zo uit het doosje kan eten.

8. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Mijn zoontje is nu 16 maanden.

Hij kan nog niet lopen.. maar staat wel tegen alles aan.
    Hij kan op de bank klimmen en zich er weer af laten glijden.
    Hij drinkt nog nog niet uit zijn eigen beker want het is toch veel makkelijker als mama dat doet:)
    Aan de hand loopt hij wel een paar stapjes en als ik hem dan los laat blijft hij gewoon staan:)
    En tja praten doet hij niet echt.
    Hij zegt alleen nog maar bumba.
    Maar als ik hem vraag waar is de lamp en waar is de klok weet hij wel waar hij naar toe moet wijzen.
    Ach joh het komt vanzelf allemaal wel..hoop ik:)

9. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Hier ook van de week. Stond met verbazing te kijken dat hij een keer niet het hele doosje met karton en al in zijn mond wilde duwen :D.

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Julia is echt snel met deze dingen. Loopt al een paar maanden los en rent nu ook (met vallen helaas...). Ze zegt al een heel aantal woordjes, zoals papa, mama, koe, kakakak (eend), iets (fiets), taas (tas), kaa-s (kaas), ka (pjoska, de hond van opa en oma), kek (koekje), diss (dicht), tis (vis), tijte (nijntje), en nog een heel aantal woordjes.

Pin je er niet te erg op vast. Ze zal die dingen uiteindelijk ook allemaal gaan doen, en heel eerlijk gezegd lijkt het me voor je dochtertje heerlijk om rustig aan overal aan te wennen. Mijn dochter was behoorlijk "overstuur" in haar hoofd omdat ze opeens zoveel kon en daar nog nauwelijks aan toe was. Het is ook wel schattig, maar zeker niet altijd luxe, zo'n klein lopertje!

Wat betreft andere dingen kan ze zwaaien, handje geven, op haar stoeltje en loopfietsje klimmen, zelf eten met haar handjes (brood en kleine dingetjes), kusje geven, en ze kent een heel aantal lichaamsdelen, sommigen actief (haa = haar), sommigen passief (buik, voetjes, oren, ogen, neus, mond). Geen idee hoe "gemiddeld" dat is, maar ik vind dat nu erg leuk!

11. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Hallo dames,

Ik heb een lieve dochter van 14 maanden, die nu aan de hand kan lopen. Echter durft ze als je haar hand los laat niet alleen verder te lopen, terwijl ze dit makkelijk kan. Vaak geven we haar alleen een handje, maar biedt die hand geen ondersteuning voor haar.
    Wanneer zou ze de stap durven zetten om zelf te lopen?

Tevens zegt ze eigenlijk nog geen woordjes, behalve papa (echt een papa's kindje!) en mama (alleen als er stront aan de knikker is...).

Mijn dochter doet precies hetzelfde :)

12. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Eh, ik heb mijn dochter vanmiddag zien fietsen op haar driewieler.. ze kan eigenlijk helemaal niet bij de trappers, maar gaat daar dus op staan en dan trappen. En zo komt ze daadwerkelijk een meter vooruit?! Leek mij wel snel, wat denken jullie?

13. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Ons meisje is ook net 14 maanden geweest.
    Hier ook lopen aan de hand of langs tafel ed maar los nog niet, hooguit 2 stapjes. Wel staat ze af en toe helemaal los.
    Madam klimt wel al zelf de trap op en ook nog best handig ook.
    Verder zegt ze wel al wat woordjes zoals mama, papa, die, bal, auto, boom begint ze nu te zeggen.
    De bewegingen van klappen in de handjes behalve de handjes in de zij nog niet.

14. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

12 sep 2008
    739
    0
    0
    Veerle heeft ook een hele tijd aan een handje gelopen, terwijl ze die steun eigenlijk niet meer nodig had. 2 weken terug liep ze ineens achter haar buurmeisje aan, los!
    Woordjes??? Ze zegt aai, op, uit en dees. That's all...

15. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Moeilijk om zo te bedenken idd.

Noor loopt langs de tafel, bank etc en staat soms een paar tellen los.
    Ze kan wel bijv. de rollator van mijn oma heel de kamer doorrollen (is weer eens wat anders dan een loopkar haha)

Ze kan de trap op klauteren. Wijst haar neus aan. Zwaait, klapt, maakt het gebaar voor op en meer.

Ze zegt: ba (bal of bah, ligt aan de intonatie), papa en mama, mmmmma (oma), ieie (binkie de poes), aah (aai), die, hihihihi (als wat een paard doet), ja, nee en haar laatste woordje is huh? (waarop wij dan zeggen: wablief)

Naja, verder kruipt ze als een bezetene, dus het lopen is nog niet interessant genoeg voor haar.

16. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

eens ff kijken

maddi leert nu lopen..doet zelf max 3 stapjes
    zegt wel papa maar mama doet ie alleen als wij dat zeggen en dan is het ook geen mama maar ma-ma-maaaaaai

hij wijst en zegt "die" als hij iets wilt
    hij kan "telefoneren" en zegt dan haaaai en ja en dan weer haaaa..dat was zijn gesprek

hij doet samen met mij zn eten blazen om het af te laten koelen.

vinger op zijn mondje en dan ssssttttt. dus stil zijn

erg veel nadoen he..
    hij kan sinds vandaag drie zeggen
    drinkt zelf uit zijn beker
    snapt wat je met een schoen moet doen (aantrekken dus)
    doet zelf zijn truitje over het hoofd trekken als hij moet douchen
    weet de weg zelf naar de badkamer te vinden
    zelf van de bank af glijden en weer erop klimmen
    zwaaien en dag zeggen
    klappen (zijn favoriet)

dat was het wel zo een beetje

17. Isa24

Isa24 Actief lid

2 sep 2008
    245
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

Je merkt wel dat het erg uitlopend is wat kindjes op die leeftijd allemaal kunnen.

De avond nadat ik mijn berichtje had geplaatst, liep mijn dochter ineens, nadat mijn zusje haar riep, zo bij haar vader weg naar mijn zusje! Ik stond versteld!
    En nu gaat het ineens supersnel! Ze loopt vrolijk rond en probeert nu zelf overal naar toe te lopen.

Maar of ze dat nu deed of niet, ik ben natuurlijk de meest trotse moeder van de wereld ;)!

18. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    1,5 maand geleden zette Kenji zijn eerste voorzichtige stapjes rond de tafel. Ondertussen loopt ie helemaal los, en soms probeert ie al te rennen. :D Alleen gaat dat vaak gepaard met valpartijen, en dus véél blauwe plekken.
    Praten daarentegen doet ie nog helemaal niet.
    Ja, soms een heel zielig 'mamamama' als ie gepoept heeft ofzo.
    Maar dat zegt ie ook tegen papa. :D

19. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    J. zet sinds 13 maanden zijn eerste losse stapjes en loopt sinds twee echt volledig los. Buiten wil hij vaak nog wel even een vinger vast houden. Hij kan rozijntjes uit een bakje goed eten en brood of fruit met een vorkje prikken en in zijn mond stoppen. Met een lepel eten lukt nog helemaal niet.
    Hij zegt een paar woordjes nu: beppe (=oma), op (en gebruikt dat ook als zijn fles leeg is), boem, heit (=papa), aai.
    Hij heeft een loopfietsje, maar dat is nog wat te moeilijk.
    Hij kan zwaaien, kusjes geven als je het vraagt, probeert sokken en schoenen aan te doen (lukt niet) en probeert zijn slab om te doen (lukt ook niet).

De ontwikkeling gaat nu zo supersnel, echt genieten!

20. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn dochter liep maaaanden aan 1 vinger. Maar wou echt geen stap los zetten. SInds ze 13 maanden is loopt ze. Gelijk nooit meer gekropen en nu rent ze al flink :D. Ze is nu 15 maanden.

Woordjes zegt ze echt veel. Denk dat ze al wel tegen de 30 woordjes aan zit en leert elke week weer een paar erbij. Nu gaat het echt snel. Ze zegt ook meerdere woordjes achter elkaar.. bijv 'daar papa'.

Echter mama zegt ze ook echt alleen als er strond aan de knikker is. Als ze heel erg hangerig is of iets wilt hebben waar ze niet bij kan.

Deel Deze Pagina