Hoi allemaal, Het valt me op dat op bijna elke cursus iets anders wordt gezegd over ademhalen tijdens de bevalling. Welke technieken hebben jullie geleerd en heb je er ook iets aan gehad? Groetjes Bubbles
Ik heb yoga gedaan. Ze zei: "Ik kan je vertellen dat je liedjes moet gaan napuffen, maar dit is onzin. Adem op een manier waar JIJ rustig van wordt. Het enige wat je partner hoeft te doen is mee te gaan in JOUW ritme van ademhalen en als hij merkt dat je eruit schiet je weer terug in je ritme te brengen". Weet nog niet of ik er wat aan heb, moet nog bevallen
ik heb helemaal niks gedaan. De vk zei je kan naar gym gaan maar iedereen puft naar zijn manier. en ik kan je zeggen je puft echt wel hoor
ja ben ook zo benieuwd of er een goeie techniek is die je kan toepassen zodra de weeen komen..k wil vooral proberen niet in paniek te raken kan niet zo goed tegen pijn raak ik in een verkeerde ademhaling en ga ik hyperventileren
ik heb niks gevolgd en ging toch ademen gewoon rustig en daar of tijdens de bavlijng word je ook altijd gestuurd dus dat je geen hyperventiltatie krijgt.. ik heb dat best snel vaak als ik ergens uitgeput van ben maar de hele bevalling is hett goed gegaan.. door de hulp gelijk toen.. dus ja sommige hebben er heel wat aan andere niet heb gehoord dat sommige je ook leren te puffen de zin 'deze wee komt nooit meer terug' dus ja of het zal helpen weet ik niet
toen k tijdens een versie ook goed de pijn moest wegpuffen werd ik heelmaal duizelig en kreeg ik een heel benauwend gevoel dus ik weet nie hoe k dit bij de weeen ga doenw ant zodra ik door me neus meot gaan ademen en mond dan gaat het fout..maar ja dit laat k over aan het moment want van te voren kan je dit denk ik niet inschatten
Hier geen cursus gevolgd en het ging eigenlijk vanzelf goed. Wel had ik een boek gelezen, waarin stond dat je kon ademhalen op de zin: Deze wee komt nooit meer terug. Daar heb ik best vaak aan gedacht tijdens de bevalling. Verder moet je proberen rustig te blijven en niet in paniek te raken. Gaat allemaal best lukken dames! Succes!
Deze wee komt nooit meer terug? Hoe dan? Ik kan er niks van maken hoor hahaha doe eens voor misschien? Betere uitleg want ik ben ook wel benieuwd! Ik ben ook bang dat ik in paniek ga raken en benauwd krijg en hyperventileren. Dat heb ik bij mijn dochtertje mee gemaakt en ben daar nu erg bang voor. Ik had wel ergens gelezen dat iemand dit had in haar hoofd " kindje lief" En dat gaat zo denk ik Pff, Pff, Pffffffffff en dat telkens achter elkaar. Maarja, geen idee eigenlijk
deze wee komt nooit meer terug.. ja super! heb er in t begin echt wat aan gehad! het is De Ze Wee Komt Nooit Meer Terugggggg op altijd is kortjakje ziek zeg maar! bij terug is pfffffffffffffff dus puf puf puf puf puf puf pufffffffffffff
Hmm klinkt lang, maar ik zal het zeker onthouden! Bij mijn eerste deden ze het voor, eventjes werkte het maar op het einde niet meer toen raakte ik maar in paniek enzo. Toen beviel ik ook al 3 maanden te vroeg dus tja dan weet je het allemaal nog niet zo. Die arts deed dus Pff Pff Pfffffff en dat telkens weer. Maar die dé ze wee komt nooit meer turuuugggg zal ik zekers onthouden en uitproberen hihihihi thanks
Deze wee komt nooit meer terug...deze wee gaat nooit meer weg dacht ik eerder toen ik lag te puffen! Aaaaah, ik heb me er totaal niet aan gehouden, gewoon zelf wat gedaan en dat ging prima. Waar ik wel goed op heb gelet, wat ze bij zwangerschapsgym zeiden en waar ze in het ziekenhuis totaal niet op letten was persen met je kiezen van elkaar en je ogen open. Zo zet je geen druk op je hoofd. De vrouw van een kennisje van me heeft zelfs een tia daardoor gekregen.
Ik heb echt veel gehad aan de ademhalingstechnieken! Je hebt ze soms niet alleen op het eind nodig maar ook eerder. We leerden verschillende technieken op de cursus. Eerst de gewone buikademhaling, dan de buikpomp waarbij je je buikspieren iets aanspant bij uitademen, daarna de snelle buikpomp wat dus gewoon sneller gaat als de gewone buikpomp. En als laatste het puffen. Het idee was dus dat je met de buikademhaling begint tot het niet meer voldoende is om een wee weg te ademen. En zo ga je steeds een stapje hoger tot het puffen. De verloskundige helpt je ook wel met het ademhalen, maar die komt pas later ik had daarvoor al een groot deel van de weeën op moeten vangen voor die tijd. Het hielp echt!
Ik heb bij de eerste ook geen cursus gedaan, maar zodra het begin weet je zelf wel welke ademhalingstechniek het beste bij je werkt. Zodra je VK of gyn. bij je is, en ze merken dat je verkeerd ga met je ademhaling helpen ze je daar even mee zodat je weer in het ritme zit. Bij mij begon het heel rustig met puffen, en hoe venijniger de weeen werden hoe harder en sneller ik begon te puffen
Bij mijn 1e bevalling begon ik veel te vroeg met het puffen. Daardoor bleef ik heel erg in de pijn hangen en was ik erg bang en het schoot voor geen meter op. Voor mijn 2e bevalling heb ik yoga gedaan. Wat mij heel erg geholpen heeft is tijdens de beginweeen vooral NIET gaan puffen, maar gewoon ademhalen en blijven lopen (dus niet al op bed gaan liggen). Toen de weeen wat heviger werden ben ik een heel diepe buikademhaling gaan doen en ik heb de hele bevalling dus niet hoeven puffen. Het ging veel beter zo, ik was veel meer ontspannen en de bevalling ging veeeel sneller (5 uur i.p.v. 21 uur).
He, dat was ik! Of iemand anders die hetzelfde bedacht had . Heb ik tijdens de bevalling bedacht, door aan mijn kindje te denken werd het voor mij een stuk draaglijker. En toch had ik het gevoel 'opeens' een kindje te hebben! Ik heb yoga gedaan, maar tijdens de persdrang de laatste centimeters moest de verloskundige me toch nog even voordoen om over te schakelen naar persweeen wegzuchten . Ze zei hoe, maar ik keek haar echt vragend aan van, hoe dan? Toen ze het voordeed ben ik mee gaan doen en toen wist ik het weer!
Ik moest trouwens echt wel puffen en zelfs dan was het nauwelijks te doen. Met mijn buikademhaling kon ik wel de eerste 5 centimeter doorkomen. Maar ik had de laatste 5 centimeters ook al persdrang. Gelukkig duurde dat maar 2,5 uur . Maar al met al was het best te doen hoor . En puffen op 'deze wee komt nooit meer terug', veel te lang voor mij.
Ik heb het boek ook inderdaad. Ik moet zeggen er staan veel dingen in waar ik het mee eens ben. Ach ja ik denk dat je je inderdaad moet laten leiden door je eigen lichaam en er vertrouwen in moet hebben dat je lichaam dit kan en weet was het moet doen. Je kunt je wel helemaal vastpinnen op bepaalde technieken maar dat kan ook averechts werken. Ik wilde geen cursus doen maar een van onze verloskundigen bracht me even aan het twijfelen. Ze vertelde over een bijzonder goede (en dure) cursus die zo goed was dat je wel elke dag wilt bevallen, zelf ook gedaan etc. etc. en dat ze zoveel verschil merkten tussen vrouwen die dat hadden gedaan of een andere cursus of zelfs niets. Dan ga je toch denken, daarom mijn vraag. Intussen ben ik weer aangekomen op het standpund dat ik had, dus ik ga lekker mijn boek uitlezen en ademen zoals ik wil en vertrouwen hebben... (oeh klinkt heel zweverig haha) Groetjes
Ik heb er geen reet aan gehad, moest meteen gan puffen toen het infuus erin ging en kon dat maar 3 keer achter elkaar. Zelfs dat tempo vergat ik af en toe door de pijn...
Haha, ja dan kan het zijn dat ik dat van jouw heb gelezen lang geleden. Ik las dat, en nooit meer vergeten, vaak aan gedacht en nu hou ik hem nog in mijn hoofd hoor! Hopelijk helpt het, anders probeer ik ook die lange zin " deze wee komt nooit meer terug" .. Maar die is denk ik te lang voo rmij hahaha In iedergeval, leuk bedacht dat "kindje lief" en sorry dat ik hem steel van je hihihi Groetjes, Mandy
Juist fijn dat iemand anders er misschien ook wat aan gaat hebben! Ik vond het erg leuk om opeens weer te lezen! Het boek, veilig bevallen, heb ik voor de helft gelezen. Ondanks dat ik met 41 weken bevallen ben, geen tijd voor genomen om de rest te lezen. Ik stelde het telkens uit maar het houdt natuurlijk een keer op .