Hoe oud alleen buiten spelen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Benzoblij, Apr 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

May 8, 2007
    319
    0
    0
    Hallo,
    Wij wonen in een nieuwbouwwijk met heel veel kleine kindjes.
    Wij hebben er zelf ook 2 :). Maar nu valt het mij op dat veel
    van die kinderen alleen buiten spelen. Tenminste zonder een
    ouder zichtbaar ernaast... Die kindjes zijn dan een jaar of 3 oud.
    Zelf zou ik dat nooit doen en daar word ik nu met een scheef
    oog om nagekeken, want zij doen dat allemaal wel...
    Ik vind mijn kind nog veel te onoplettend om alleen op straat
    te gaan.
    Doen jullie dat wel al zo jong?

2. huggybird

huggybird Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,738
    803
    113
    nee absoluut niet.... ze mag alleen in de achtertuin spelen, en als ze voor wil fietsen dan ga ik met haar mee.....
    nu hebben wij niet veel kleine kindjes hier wonen maar dan nog zou ik zeggen, bij iemand in de achtertuin oke, maar niet voor op straat.....kindern van 3 zijn voor mijn idee nog lang niet oplettend genoeg om alleen voor te spelen.....

3. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    pardon...allemaal alleen buiten spelen op die leeftijd. Echt niet, als een vreemde aan mijn dochter vraagt ga je mee...geeft ze hem gewoon een hand en loopt mee...

Ondanks dat ik dat ewl probeer uit te leggen......dat dat niet kan.

En trouwens, is dat op een hofje ofzo..want hier (30km zone) word toch echt wel harder gereden vaan dan mag.........helaas......en danook nog eens door mensen die niet hier wonen! want er is veel sluipverkeer naar de school op het eind van de straat...en helaas word dat nog erger ben ik bang, want hier op de hoek komt een KDV......

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Tsjah, hier speelt de oudste ook alleen 'buiten' .
    Het is dan wel op onze oprit die afgezet is, maar hij speelt wel voor buiten. Ik heb in principe altijd zicht op hem, maar er is ook wel een kleine die verschoond moet worden of i.d.

Nu hebben we wel een er sociale buurt, en let iedereen op elkaar, maar het is ( en blijft ) toch een risico die ik neem. Waar ik me ook bewust van ben.
    Achter spelen vindt hij echt verschrikkelijk, hij mist de interactie met de buurkindjes, het kijken wat er gebeurt.
    Nu fietst hij op zijn tractor rond ( wat achter ook niet kan, te klein ) en geniet hij.
    Hij komt de weg niet op, en de voordeur staat open waardoor hij de hele dag in en uit loopt.
    En ik zit er bij, als de jongste slaapt. Heel gezellig :D

5. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Mijn zoontje is bijna 4 jaar en speelt soms alleen buiten.
    Ons huis grenst aan de achterkant aan een autovrij, doodlopend straatje met een speeltuintje.
    Ik zet dan de poort open en hij mag dan in het speeltuintje spelen als er andere kindjes zijn.
    Ik ga wel om de haverklap kijken, mijn zoontje is absoluut geen wegloper, dus dat scheelt wel.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wij wonen met onze achtertuin aan een grasveld waar je van buitenaf alleen op kan komen door een smal steegje. Hieromheen staan 15 huizen dus heerlijk voor d ekleine kinderen. Alle achtertuinen hebben er zicht op en er is ene grote sociale controle en alle kinderen, zelfs de grote blijven op het veldje. Onze oudste ging pas het veldje af toen hij 6 was en nu hij bijna 9 is mag hij met zijn fiets een wijk verder zijn vriendjes ophalen. Onze middelste wordt 6 maar heeft absoluut geen behoefte om echt het veld af te gaan. Laatst vroeg ze of ze een rondje om de huizen mocht op de fiets, over de stoep na een rondje kwam ze al weer terug. Met 3 jaar zijn ze zelf nog niet te vertrouwen maar vetrouw vooral alle mensen om je heen niet!

7. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

Nov 28, 2007
    2,362
    0
    36
    Female
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Wij wonen in een galerij en de speeltuinis voor de flat maar ik laat haar nooit alleen naar buiten gaan, ze is nog veel te klein vind ik. Ik zou het zelf pas doen rond de 6 jaar :D ik vind he techt eng, er is een sloot zonder hek naast de speeltuin, en het idee dat er een of andere engerd dar komt. Ben snel bezorgd vandaar. Dus ik ga altijd met haar naar de speeltuin zelfs als ze met andere grotere kinderen speelt :p

8. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,024
    1,850
    113
    Provincie Groningen
    Mijn dochter speelt wel eens met een buurmeisje van 5 jaar oud buiten.
    Maar dit mag alleen als wij ook buiten zijn en dus een oogje in het zeil kunnen houden.

9. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Mijn dochter is 3 maar echt niet dat ik die alleen buiten wil/kan laten spelen. Die zou meteen op avontuur gaan, dus wordt m niet.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja dat scheelt ook al heel veel, want die van ons komt gewoon echt de weg niet op.
    Die is schijtensbenauwd om te ver bij ons vandaan te gaan, en is niet zo'n avonturier.

Ben bang dat het met de jongste een heel ander verhaal wordt ;)

11. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Mijn dochter is 3,5 en speelt wel 'alleen' buiten. Wij wonen aan een woonerf en onze achtertuin grenst aan een pleintje waar ook een klein speeltuintje staat. Een verzamelplek voor de kinderen in de buurt (3 - 9 jaar).
    Ik houd de schuttingdeur open en kijk regelmatig hoe het gaat. Soms ga ik er bij zitten. Als ze wat wil vragen komt ze zelf binnenlopen.

Zo zijn we het buitenspelen nu langzamerhand aan het leren. Ik vind het zelf ook een grote stap hoor! Alleen merk ik dat ze er sociaal gezien zo aan toe is. Ik kan haar niet in de achtertuin houden als ze buiten kindjes hoort.

En ik stimuleer het zelf ook. Ik vind buitenspelen belangrijk en gezond, mits natuurlijk in een veilige omgeving.

12. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

May 8, 2007
    319
    0
    0
    Meningen zijn divers zie ik.
    Ik vind persoonlijk de achtertuin genoeg voor haar om alleen te verkennen. Als ze de straat op wil, dan ga ik mee.
    Ook omdat ze een echte thrillseeker is, dat is een leuke combinatie een thrillseeker van 3 :).
    Je weet nooit wie ze tegenkomt, ookal zijn er meer kindjes op straat en is het hier niet al te druk qua verkeer.

13. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon fietst vaak met zijn buurmeisje voorhuis over de stoep, beiden zijn bijna 3 jaar. ik of de buurvrouw zitten dan voor huis op een bankje, helemaal alleen buiten durf ik nog niet aan dus... maar ze fietsen wel samen de bocht om over de stoep en draaien dan bij een buurman voor en komen dan samen weer terug dus dan zie ik ze even niet maar hoor ze wel ;)

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik vind Eva echt nog te klein om alleen buiten te spelen, ik kan haar denk ik nog niet goed uitleggen dat ze niet met anderen mee mag lopen, met andere kinderen zou ze zo meelopen en dan weet ik dus niet waar ze is. En met volwassenen zie ik haar ook wel meelopen.

De kinderen van m'n nichtje speelden met 3 jaar al wel buiten zonder toezicht, maar dat zijn jongere zusjes en hun oudere zus(sen) waren dan ook buiten aan het spelen.

15. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Moet er niet aan denken. Ivy ziet absoluut geen gevaar en sprint zo de weg op, wil in alles wat water is zwemmen en zou volgens mij ook rustig met een vreemde mee gaan. Voorlopig dus maar ff niet

16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,170
    35,831
    113
    Mijn zoontje is heel rustig en luistert goed, maar no way dat ik hem al alleen buiten laat spelen. Hij is nog maar 3,5. Hier wordt ik trouwens ook een beetje raar aangekeken, maar dat doet mij niks. Ik vind het persoonlijk echt raar om een kindje van een jaar of 3 alleen buiten te laten spelen. Je geeft een kind wel heel veel verantwoordelijkheid op die manier.

Zo kijkt mijn zoontje altijd uit met oversteken, maar ik denk wel dat hij achter een bal aan zou rennen, nou ja, dat is al te gevaarlijk. Bovendien hebben wij een sloot en een vijver achter het huis. Nee, 6 jaar vind ik een stuk beter klinken.

17. tulip

tulip Niet meer actief

idd en daarbij vind ik het voor een ouder broertje of zusje ook te veel verantwoording. Als onze dochter 6 is mag ze van mij wel alleen buiten spelen, maar mocht ze dan een zusje van 3 hebben, dan mag die van mij echt niet mee naar buiten. Je kunt ook die verantwoording niet bij zo'n kind leggen.

18. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Mijn dochter van 3 speelt al een beetje buiten, maar dan alleen in het achterpad van de huizen hier waar heeeeel veel kinderen spelen. Ze gaat dan achter grote zus aan en dan kijk ik elke paar minuten hoe het gaat. Ze fietst soms op en neer. Maar ik hou haar zeker in de smiezen. Ze is maximaal een kwartier in het achterpad. Ze was een enorme wegloper, maar nu helemaal niet meer. Ze weet dat als ze te ver gaat en zich niet aan de regels houdt dat het dan over is met de pret en dat ze dan in de tuin moet blijven. Ze is dan ook errug braaf.
    Als ze nog een wegloper zou zijn, dan zou ik het zeker niet doen uiteraard.
    Dus het is wel kind afhankelijk vind ik.

19. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Wij wonen ook in een nieuwbouwwijk met veel kleine kindjes,. Bij ons achter is een autovrijpleintje waar veel kleine kindjes spelen. Het is zo opgesteld dat ik mijn zoontje vanuit mijn achtertuin en zelfs de woonkamer kan zien. Daar durf ik het goed aan. Verder echt niet. Mijn zoon is geen wegloper en luistert heel goed, maar kinderen op die leeftijd zijn zo onvoorspelbaar dat ik er nooit op zal kunnen vertrouwen dat hij op de stoep blijft. Hij hoeft maar iets interessants op de weg te zien en hij is weg. Hier hebben we een jongen van iets meer dan drie jaar die op de stoep rondjes in de wijk mag fietsen. Maar hij is dan ook echt de enige, andere kindjes mogen dat echt niet.

20. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Nee, ik zou het niet doen.(kleine van 3)
    In de wijk van m'n vader fietsen/rennen ook geregeld kindjes van haar leeftijd alleen buiten, terwijl daar gewoon auto's rijden!! Vorige keer lag er bijna een kleintje onder onze auto omdat hij ineens de weg op kwam gerend. :(
    Of meisjes/jongens van een jaar of 6 met een broertje/zusjes van rond de 2 jaar...

Nee, ik vind het niks.

Share This Page