Dag dames. We zijn zwanger van ons eerste wondertje. Nou heb ik een vraag.. Hoe maak je het ledikant/wieg/kinderwagen op? Ik heb van mijn schoonmoeder een duodeken gekregen dus deze wil ik eigenlijk gaan gebruiken. Maar ben erg benieuwd hoe je het ledikant nou precies op maakt, net zoals de kinderwagen wat leg/doe je daar allemaal in? Hoop dat het zo duidelijk is Groetjes!
Ik deed/ doe wieg, ledikant en kinderwagen allemaal hetzelfde. Een moltonhoes- of onderlaken, dan een katoenen hoeslaken en bij het hoofdje een hydrofiele doek in een punt gevouwen. Dan bovenop een laken met een deken. Volgens mij staat op de site van Prenatal ofzo wel een duidelijk filmpje.
Ik precies zoals olifantje zegt. En inderdaad via Google/internet kun je uitleg vinden. En als je kindje erin ligt, moet het echt laag opgemaakt worden. Zodat het kindje niet onder de dekentjes kan verdwijnen.
Net zoals olifantje Via Google kan je filmpjes vinden hoe je het bedje moet opmaken. Daarin word stap voor stap uitgelegd wat je moet doen
Op de site van Prenatal staat het goed uitgelegd, en in dit filmpje ook. https://youtu.be/zEwFlBYIFB8 Ik maak op deze manier trouwens alleen de wieg op. Zodra de baby met een paar maanden naar het ledikant over gaat gebruik ik alleen een molton, hoeslaken en slaapzak, dus geen extra laken of deken meer. In de kinderwagenbak doe ik alleen een aankleedkussenhoes om het matrasje heen, en gaat de baby in een lodger wikkeldeken. Geen gedoe met lakens en dekens dus, dat vind ik ondingen.
In de wieg en ledikant gebruik ik een molton, hoeslaken & bovenop een laken met deken. In de wandelwagen een lekker dikke omslagdeken. Of ook een laken met dekentje, maar vaak trapt J. deze van zich af en dat lukt hem met de omslagdeken niet
Waarom is een molton nodig? En wat verstaan jullie precies onder een deken? Is dat een dunne katoenen deken of een licht gewatteerde katoenen deken? ( Excuses voor de topic-kaap, TS )
Wat olifantje zegt idd. Maar persoonlijk ben ik niet zo van dekens, hier slapen ze vanaf de geboorte in een slaapzak (of inbakerdoek als dat nodig is). Molton is om matras te beschermen, neemt goed vocht op. Gewatteerde dekens dat mag niet, alleen de lichte 100% katoenen dekens. Die laten lucht door
Een molton is een soort dik hoeslaken die je onder het hoeslaken doet. Het ervoor zorgt dat spuug, zweet en urine niet direct door je hoeslaken heen in het matras terecht komen. Een deken is een katoenen deken voor wieg of ledikant, als je bij een babywinkel als Prenatal, Babypark of Babydump bij het beddengoed kijkt zie je het meteen. Dit bijvoorbeeld: https://www.baby-dump.nl/producten/bedtextiel/433/dekens/185/
In de kinderwagen legde ik een hydrofiele doek tegen het spugen onder hun hoofdjes. Ik rolde de kindjes in een deken waarmee ze ook in de box lagen en daaroverheen een deken dat bij het seizoen paste. Zo kon ik, als ze sliepen bij thuiskomst voorzichtig de bovenste laag eraf halen en ze even verder laten slapen.
Bij mij is het bedje zo: molton, hoeslaken, deken + Lakentje. En dan kort opmaken. Ledikant deken is vrij groot dus die zit dubbel. De kraamzorg heeft de wagen ook met hoeslaken, deken + laken opgemaakt. Maar dat zijn ledikant lakens dus veel te groot en opgepropt nu haha... ik zelf gebruik een wikkeldeken van lodger + klein dekentje erover in de wagen
Zelf heb je toch ook een molton of matras beschermer en niet direct je hoeslaken op je matras? Voor zweet maar bij babies ook spuug en luier ongelukjes.
Ik doe molton dan hoeslaken en dan een duodeken in een dekbedovertrek, ik heb 8 jaar geleden bij de eerste de tip van de kraamverzorgende gekregen om het over dwars op te maken, dus een kwartslag draaien, zo kun je het goed onder het matrasje instoppen en kruipt je kindje er niet zo heel makkelijk boven, als je hem opmaakt zoals bijv bij ons volwassenen kun je hem aan de Zijkanten niet instoppen
Nee dat hebben wij niet. Wij hebben alleen het hoeslaken erop liggen. Oke nu wel een molton en zeiltje voor als me vliezen breken
Wij hebben een aerosleep matrasbeschermer en hoeslakentje. Voor de rest vanaf de geboorte al in een slaapzakje. Dekentjes vind ik maar niks. Zou bang zijn dat ze er onder komen of alles van zich af schoppen
Ik had alles volgens het kraamzorg filmpje gedaan Maar alles werd er door de kraam af getrokken en opnieuw opgemaakt😂😂 Daarna van haar aangeleerd hoe en wat
Volgens mij maakt het idd niet uit wat je doet. Eerste wat de kraamhulp doet is het bedje afhalen en opnieuw opmaken...