Beste Mirjam, Onderstaand bericht plaatste ik zo'n drie weken geleden, maar is waarschijnlijk aan je aandacht ontsnapt: 'Ik ben nu inmiddels ruim 25 weken zwanger en tot dusverre gaat alles goed, alleen heb ik extreem veel last van harde buiken, dusdanig dat het mij ernstig belemmert in mijn normale functioneren (ik krijg een harde buik bij iedere beweging die ik maak, zoals opstaan, gaan zitten of liggen, trappen lopen, bukken en tillen). Ik kom net terug van een vakantie in Italië en ik gaf in eerste instantie de schuld aan de vele steile weggetjes en trapjes in de Toscane. Maar eenmaal terug in Nederland besloot ik toch de verloskundige te bellen. Zij verwees mij eerst door naar de huisarts om mijn urine te laten testen op blaasontsteking en daarna kon ik komen voor een extra controle. Dat was gisteren (12/9). Helaas was de uitslag van de urinetest niet echt duidelijk, alleen de witte bloedlichaampjes reageerden positief. Ik kreeg toch een kuur mee en het advies om het de rest van de week heel rustig aan te doen. Bij de verloskundige bleek dat met het kindje gelukkig alles in orde is. Mijn buik groeit goed en ik voel iedere dag het kindje bewegen. Wanneer nu inderdaad een (beginnende) blaasontsteking de veroorzaker is van mijn harde buiken, dan moet ik komend weekend verbetering merken. Zo niet, dan wordt volgende week gekeken wat dan de oorzaak kan zijn van het feit dat ik zeker 100 harde buiken per dag heb.' Inmiddels is het twee weken geleden dat ik de kuur heb beëindigd, maar helaas heeft dit niet geleid tot minder harde buiken. De twee urinetesten die volledigheidshalve nog zijn gedaan, brachten geen bijzonderheden aan het licht. Omdat men nu niet weet wat de oorzaak is, heeft de verloskundige mij dringend geadviseerd om te stoppen met werken en het heel rustig aan te doen. Dit advies heb ik uiteraard ter harte genomen en gelukkig merk ik inmiddels een lichte verbetering, maar nog steeds word ik ernstig in mijn functioneren belemmerd door de harde buiken. Kun jij me misschien iets meer vertellen over de mogelijke oorzaken van extreem veel harde buiken? Ze doen geen pijn, ik heb geen last van bloedverlies en ze verdwijnen wanneer ik ontspannen zit of lig. Mijn bloeddruk was vandaag 120/65 en mijn buik groeit goed. Wel moet ik voor de zekerheid nu iedere week op controle. Groetjes, Lola
hoi Lola, meestal is inderdaad een blaasontsteking de oorzaak, of hard werken of stress. Als er een regelmaat in zit kunnen het voortijdige weeën zijn. Rust is het enige wat kan helpen. Wat de verloskundige beslist heeft is prima. Hopelijk gaat het met de tijd weer beter. Mirjam
Hoi Mirjam, De drie oorzaken die jij aangeeft zijn mij inderdaad allemaal bekend. Maar mijn vraag is eigenlijk wat de oorzaak kan zijn wanneer blaasontsteking, stress en hard werken kunnen worden uitgesloten, want aan die drie dingen ligt het mij bij dus niet. Groetjes, Lola