Ongemotiveerde pubers door onderwijs op afstand

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 7 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Soms ben ik er zo klaar mee! Ik vind het steeds lastiger om mijn pubers te motiveren om iets aan school te doen. Ik heb er 1 in de brugklas en 1 die examen doet. De eerste heeft best veel huiswerk en vindt het moeilijk om een planning te maken en zich er aan te houden. De playstation of chats vragen constant zijn aandacht. Daardoor komt het regelmatig voor dat huiswerk wordt doorgeschoven naar een later moment.

    De oudste moet wel naar school, maar voor minimale lessen. De rest is thuis.

    Conclusie: er is hier een grondig te kort aan motivatie.

    Hoe doen jullie dit? Ik kan wel wat tips (en steun) gebruiken! Vooral omdat het dus nog minstens een paar weken gaat duren voor school misschien weer open gaat. :$
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik wil je een dikke knuffel geven. Wat de oplossing zou moeten zijn weet ik ook niet. Proberen wat strakkere afspraken rondom het gamen en chatten te maken? Gamen enkel als het huiswerk af is?
     
  3. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.482
    6.169
    113
    Samen een planning maken? En dan als het huiswerk van die dag af is dan pas gamen?
     
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Hier ook een puber, vwo 2. Gamen valt hier wel mee, maar tiktok ligt constant op de loer, omdat hij zijn telefoon tijdens de les nodig heeft en dus constant de verleiding in zijn hand heeft.

    Gelukkig hebben we onlangs een gesprek met de mentor gehad, dat hij er keihard aan zal moeten trekken om over te kunnen en dat wil hij dolgraag, dus op zich is hij nog wel gemotiveerd. Alleen wel heel snel afgeleid....

    Ik probeer hem in de gaten te houden en te waarschuwen als ik zie dat hij afdaalt, maar ik ben ook aan het werk, dus ik zie niet alles.
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Pffff hier ook zo'n puberaal geval thuis... bijna 12, Duitse klas 6 Gymnasium (is groep 8, maar met toevoeging van een aantal vakken) Zit sinds de week voor Kerst ook weer met thuisonderwijs. En ook hier is de telefoon de grote boosdoener. Gamen is hier niet aan de orde, wel TikTok en Youtube. Ze wil graag naar school, haar klasgenootjes zien. Maar ja, dat gaat hier ook nog wel een poosje duren.

    Enerzijds is ze regelmatig echt dwars en boos omdat ze van ons aan dr schoolwerk moet. Anderzijds kan ze soms volledig in een meltdown raken omdat ze bepaalde dingen niet kan vinden of dat ze iets compleet niet begrijpt... of niet wil begrijpen :|
    Hier werkt nog het beste om te belonen/straffen. Heb je je huiswerk klaar, dan mag je in de sneeuw gaan ravotten. Zo niet... dan ga je ook niet naar buiten.

    Maar inderdaad ook onze dochter moet er hard aan gaan trekken om aan het eind van het schooljaar over te kunnen gaan. Ze heeft een 5 voor Duits, mager 6je voor Wiskunde en en redelijke 6 voor Engels... maar ja die twee 6en kunnen nog kelderen als madame niet meer gaat doen.... en aangezien dit de 3 hoofdvakken zijn, wordt het heel lastig om over te kunnen gaan. WE voeren zelfs al gesprekken met haar over of blijven zitten of een andere school op een lager nivo. Beide wil ze niet, maar harder of anders werken wil ze ook niet.
     
  6. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Gelukkig dat er herkenbaarheid is. Niet voor jullie, maar dan voel ik me minder alleen in de strijd.
    De online lessen zijn op de chromebook, maar hij heeft ook regelmatig zijn telefoon nodig. Tijdens de les gaan ze dan chatten of sturen ze een uitnodiging voor minecraft. De afleiding is er constant. We hebben een gesprek gehad over het gamen tijdens de lessen. Maar dit doet hij soms toch. Ook een planning hebben we voorgesteld maar dat doet hij dan 1 dag. Het is iedere dag ruzie. Nu met de sneeuw snap ik dat hij liever naar buiten gaat, daar hou ik natuurlijk ook rekening mee. Maar je kan niet alles blijven uitstellen.

    Ik kan wel zeggen dat hij pas naar buiten mag als alles klaar is, maar dan komt hij niet buiten ben ik bang. Hij heeft echt veel te doen. En ik gun hem wel een sneeuwervaring. Heb er zelf ook zulke leuke herinneringen aan.
    En soms is hij ook niet helemaal eerlijk. Dan zegt hij dat hij klaar is, maar hij is nog iets vergeten.Dat moet dan om 9 uur s avonds.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Hier ook zo'n puber, maar gelukkig kwam hij 2 week geleden tot de conclusie dat hij toch maar wat meer moest gaan doen. Staat er gelukkig heel goed voor, dus kan wat hebben, maar hij vond zelf wel dat het minder ging en dat klopt wel. Afgelopen week veel moeten doen en vandaag 2 toetsen en nu weer een beetje rust, dus is hij lekker een iglo aan het bouwen.

    Huiswerk op de telefoon is heel handig, maar ook een ramp ondertussen, want afleiding is wel makkelijk zo.
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    moeilijk he? Ik heb ook geen antwoorden. mijn zoon zit in de brugklas. hij heeft er echt geen zin in...hij mag van me geen telefoon tv comp tot 15uur. dat is schooltijd.
     
  9. poema

    poema Fanatiek lid

    27 jul 2007
    3.904
    393
    83
    Vrouw
    Hier gelukkig een brugklasser die wel wat doet. Ze heeft ook voornamelijk overdag gewoon echt online les, moet zich daarin ook echt melden, camera moet aan staan. Ze wil perse naar vwo dus moet dan ook wel echt aan bak met leren en weet dat zelf ook.
    Wij hebben haar geholpen met een schema met wat ze moet doen voor de toetsweek en daar houdt ze zich netjes aan. Daarna mag ze doen wat ze wil.
    Maar het lijkt me super lastig als je puber niks doet... Want ook met schema en ijverig kind wordt ik hier soms helemaal gestoord van de hele dag tiktok en Snapchat. Vooral die laatste... om gek van te worden. Je kijkt even niet en hoppa, 50 chats erbij...
     
  10. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Die regel wilde ik ook instellen, maar hij heeft zijn telefoon, iPad en chromebook vaak voor school nodig. Voor de les legt hij zijn tel. en iPad beneden neer, maar dan komt hij naar beneden gerend om het alsnog te halen. "Sorry mam, is voor school". En dan later minecraft spelen. Ik wil niet de hele tijd politie agentje spelen. :(

    Vandaag was school voor oudste (examenjaar) gesloten. Morgen zou haar mondeling examen zijn. Maar je raad het al, gaat niet door. School is nog dicht. Dus wordt ook dat examen weer verschoven. Laatst moest zij een toets inhalen omdat zij er de eerste keer niet bij kon zijn ivm coronatest. Mocht ze de toets 2 maanden later (ja echt!!) inhalen. Je denkt toch niet dat ze lesstof nog lekker paraat was? In ieder geval niet zo goed als de leerlingen die wel de eerste keer meededen. Gevolg, weer een onvoldoende..... Dat motiveert ook niet.
     
  11. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Wat goed dat zij zich aan het schema houdt! Scheelt wel dat ze ijverig is.
     
    poema vindt dit leuk.
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Herkenbaar herkenbaar en ik vind het vooral sneu voor de pubers zelf.
    Let wel, ze gaan nu al de 6de week van het thuisonderwijs in dus ik begrijp ze ergens ook wel.
    De middelste werkt hard maar kreeg vandaag een dikke onvoldoende voor wiskunde terug.Had ze al zien aankomen want was gewoonweg niet te doen om dit online te volgen. Telt niet mee voor het gemiddelde maar hier raakt de motivatie langzaam wel uitgeput. Ik mag toch hopen dat ze straks weer eens een keer naar school kunnen want anders wordt het echt uitzitten.
     
    FatihaSakura en Syane vinden dit leuk.
  13. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Hier ook herkenbaar. Heel lastig voor ze en voor ons op dit moment. Gamen lokt ook steeds. En ze hebben Chromebook en telefoon nodig voor de lessen. Er valt ook veel uit of van die flutopdrachten die ze tijdens de les zelf moeten doen. Laatst kregen ze 15 minuten de tijd om een Word-document aan te maken. :rolleyes:Dat soort dingen. Het wordt ze vaak ook erg makkelijk gemaakt door de leraren helaas.
    Dus tsja... ik zit zelf thuis mijn werk te doen. Kan er ook niet steeds bovenop blijven zitten. En als ik het wel doe dan voel ik me ook zo’n politieagent. o_O
     
  14. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    Herkenbaar, ik laat het los. Zoon heeft nu 2 onvoldoendes en de 3de onvoldoende zit er aan te komen. Grote kans dat hij blijft zitten dit jaar. Ik hoop dat hij daar wat van gaat leren
     
  15. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Hier ook herkenbaar. Mijn dochter zit in de tweede en logde niet eens meer in bij haar lessen. En steeds maar gamen als ik even niet keek. Nu gaat ze naar de noodopvang maar daar doet ze ook amper wat. En als ze thuis komt ligt ze de halve tijd in bed met het dekbed over haar hoofd. Zelfs van gamen wordt ze nu te moe zegt ze o_O
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Alhoewel ik daar normaal wel een voorstander van ben, vind ik het wel heel hard gezien de omstandigheden van dit jaar. Online les is anders en vermoeiend en de hele situatie maakt het zeker niet makkelijk om gemotiveerd te blijven.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    De heer Slob vindt het anders geen probleem. Wij moeten maar ontspannen mee leren omgaan. Hier staat zoon wel voldoende maar zijn cijfers beginnen dramatisch te kelderen, echt iets om te janken. Maar vooral scholen dicht blijven houden met als enige mededeling een opbeurend boodschap van Slob.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ja ik vind het ook jammer dat hij dat zegt, maar het is jouw kind en niet zijn kind, dus laat dat los en doe wat het beste is voor jouw kind.
     
    Syane vindt dit leuk.
  19. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    ben ik met je eens hoor. maar hij was voor de Corona al ongemotiveerd, steeds met de hakken over de sloot over naar het volgende leerjaar. Ik denk dat hij meer leert van een jaar over doen dan dat ik mij de hele dag druk moet maken om een ongemotiveerde puber met de vele ruzies als gevolg
     
    Madeliefke, Syane, Shay25 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier zijn de cijfers ook aan het zakken. Wiskunde in 3 VWO is niet meer te doen en die docent legt het slecht uit, heeft weinig geduld met de leerlingen en daarom vragen ze het geeneens meer. Mijn dochter is er heel erg klaar mee. Ze staat gemiddeld een 7,3 voor alles bij elkaar maar dat wiskunde begint nu wel een dingetje te worden. We gaan het wel zien maar ik mag toch wel hopen dat ze dit schooljaar nog een keer naar school zullen gaan want op deze manier doorgaan houdt mijn dochter ieder geval niet vol. Verder gaat het goed met haar maar zie wel gebeuren dat ze mbt school straks ermee kapt.
     

Deel Deze Pagina