'Kind niet laten inenten, dan ook geen kinderbijslag' (Australie)

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Eylem, 12 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

'Kind niet laten inenten, dan ook geen kinderbijslag'

De Australische premier Abbott wil de kinderbijslag aan ouders schrappen als ze hun kinderen niet laten inenten tegen ziektes. Abbott vindt het onverteerbaar dat kinderen ziektes oplopen omdat ouders met gewetensbezwaren hun kinderen niet laten inenten.

De conservatieve premier wil niet alleen de kinderbijslag maar ook andere familietoeslagen schrappen. Per kind kan het bedrag oplopen tot 15.000 Australische dollar, meer dan 10.000 euro.

In Australië is 97 procent van de kinderen ingeënt, maar het aantal kinderen dat niet gevaccineerd wordt groeit. Er zijn in Australië nu 39.000 kinderen onder de 7 jaar die niet zijn ingeënt, bericht de krant The Sydney Morning Herald.

Als er medisch gronden zijn, is Abbott bereid een uitzondering te maken. Ouders met godsdienstige bezwaren worden in principe ook gekort. Alleen als de regering een formeel bezwaar van de leiding van bijvoorbeeld een kerk gegrond heeft verklaard, wordt de kinderbijslag nog uitbetaald.

Het Australische parlement moet nog wel instemmen met de plannen van Abbott.

'Kind niet laten inenten, dan ook geen kinderbijslag' | NOS

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik vind er wel iets voor te zeggen, aan de andere kant moet je als ouder de vrijheid hebben hier zelf over te beslissen.

3. Hester

Hester Niet meer actief

Ik ben helemaal tegen. Ik vind niet dat je zoiets kan beslissen voor anderen en als ze linksom niet luisteren dan rechtsom maar? Vind dit behoorlijk ver gaan! Gaan ze dan ook bij de mensen die roken de zorgverzekeringspremie omhoog gooien? Mensen die te hard rijden de wegenbelasting? zo kun je nog wel even doorgaan.
    Ik vind echt dat dit een besluit is wat je als ouders zorgvuldig maakt.

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Is dit geen proefballonnetje?

Of een kind al dan niet ingeënt is, is een medisch gegeven. Die gegevens zijn zeer zwaar beschermd, het lijkt me niet dat dat één op één aan een uitkeringsinstantie kan worden doorgegeven. Volgens mij is deze wet onuitvoerbaar.

Voor de rest vind ik het al dan niet inenten een zaak van de ouders, maar mijn mening is wel dat ik voor inenten ben, tenzij er medische redenen zijn om het niet te doen.

5. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Belachelijk. Dan kun je ook korten op kinderen die wekelijks naar de Mac gaan, kinderen die nooit buitenspelen enz.
    Bovendien zijn er veel ouders die op andere dan religieuze redenen kiezen om niet te enten. Puur door zich te verdiepen in de materie. Erg krom om een dergelijke bewuste keuze op deze manier haast te verbieden. Het blijft namelijk gaan om een lichaamsvreemde stof bij een kind inbrengen, dit mag nooit op de een of andere manier gedwongen worden.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het is inderdaad een plan van de premier. Of dit het echt gaat halen is natuurlijk nog maar de vraag.

7. Maiasaurus

Maiasaurus Niet meer actief

Nou ja! Ik ben geen voorstander van niet inenten maar zo schend je het zelfbeschikkingsrecht en dat vind ik erger.

8. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ik hoorde het net op de radio. Mijn mond viel open, wat rigoreus. Kijk ik ben wel voor inenten maar als ouders die zwaar anti zijn daarvoor gestraft worden vind ik wel een uiterste. De nationale gezondheid is toch niet direct in gevaar als een klein percentage t niet doet?
    Of wel?

9. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik zat even de woorden te zoeken.. maar dit dus..

Ik heb al wel mn popcorn gepakt met dit topic....

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Daar kunnen ze de wet op aanpassen dat dat gegeven wel mag worden doorgegeven.

Aan de ene kant vind ik dat de beslissing bij de ouders hoort, maar ik las bij het bloedtransfusie topic (en die discussie wil ik NIET oprakelen) dat ouders soms uit de ouderlijke macht wordt gezet om een behandeling aan het kind te kunnen geven. In hoeverre is dit dan anders? Er zijn ziektes waarvoor een goed onderzochte, wetenschappelijk bewezen mogelijkheid bestaat die te voorkomen. Als je die mogelijkheid als ouder niet aangrijpt met als gevolg dat je kind ziek kan worden....

Ik ben wel benieuwd idd wat ze doen met kinderen die medisch gezien niet ingeent kunnen worden.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat ligt aan het percentage.... als maar genoeg mensen niet inenten dan komen die ziektes gewoon weer terug.

12. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Uhm, mijn mond valt eigenlijk open bij jullie reacties.
    Ik heb dan wel geen kinderen, maar ik moet er niet aan denken dat MIJN kind een risico loopt omdat het op de creche zit bij een kind dat niet ingeënt is. En dat mijn kind daardoor extra gezondheidsrisico's loopt.
    Ja, je hebt recht op zelfbeschikking en we leven in een vrije wereld, maar dan mag je wat mij betreft met wat je doet alleen JEZELF in gevaar brengen en niet anderen om je heen. Dan wordt het een ander verhaal.

13. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83

Sluit ik me bij aan. Wij vaccineren ook niet, als ze me met de kinderbijslag wel verplichten om te vaccineren dan houden ze het maar.

14. +1!

15. penseel

penseel Niet meer actief

Heeft niet echt een mening.

Ben echt Pro prikken.Veel goede voorlichting lijkt mij nog een beter idee.

Stel je kunt ingeënt worden tegen Ebola of hiv. Staan we denk ook massaal in de rij.

Besef dat prikken de (beste keuze is moet) Goed uitgelegd blijven worden. Keuze. Moet wel op zich zelf blijven bestaan.

16. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.132
    1.831
    113
    Tja het is australie en als je border op veronica mag geloven zijn ze daar mega streng op ziektes.
    Wij als buitenstaander komen niet binnen met een mogelijke ziekte.

En als je echt tegen inenten bent houd geld je niet tegen.

Maar ze moeten het er eerst door krijgen

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat staat in het artikel. Voor medische redenen wordt een uitzondering gemaakt.

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik zal er wel heel veel reacties op krijgen maar eigenlijk vind ik het wel eens goed dat er een standpunt wordt gemaakt! Zal in dit suffe nl niet snel gebeuren... Wat voor de meeste mensen in dit topic maar beternis geloof ik😃

19. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind wel dat kinderen geweigerd moeten kunnen worden.

20. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Het verschil zit m er voor mij in dat mensen met een lager inkomen op doe manier gedwongen worden om hun kinderen te laten inenten .
    terwijl mensen met een hoger inkomen vrij zijn im die keuze.

Dat is oneerlijk

Deel Deze Pagina