ADHD en medicijnen en concentratie

Discussie in 'De lounge' gestart door sneeuwpop, 19 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik ben als juf geen voorstander van het geven van medicatie, maar....
    Ik heb een jongen in groep 8 met ADHD. Doordat hij geen medicatie krijgt heeft hij ontzettend veel last van zijn ADHD. Ik moet hem eigenlijk 1 op 1 begeleiden en dan nog is het de vraag of de dingen hem lukken. Doordat hij zich niet kan concentreren overziet hij opdrachten niet. Hij raakt dus meteen in paniek bij toetsen, maakt heel veel fouten bij meervoudige opdrachten en haalt steeds lagere cijfers. Hij heeft 3 jaar geleden medicatie gehad en toen ging het zo ontzettend veel beter, maar ouders zijn hiermee gestopt. Het is nu zo ver dat hij vmbo advies heeft gekregen, terwijl ik hem 2 jaar geleden nog wel naar de havo zag gaan. Hij heeft een zeer negatief zelfbeeld, een laag frustratieniveau en een onvermogen om met situaties om te gaan. Ik probeer hem te ondersteunen waar ik kan, maar 1 op 1 onderwijs is gewoon niet mogelijk. Wat ik het ergste aan dit verhaal vind, is dat ouders nog steeds geen medicatie willen overwegen ook al hebben ze een doodongelukkig kind. Ik snap dat het moeilijk is, het is geen lichte keuze en je moet t niet voor mij doen. Maar kijk alsjeblieft naar je kind. Er is meer dan alleen maar ritalin. Kijk naar de verschillende opties en effecten. Ik zie nl bij een andere leerling zo'n enorm verschil. Dat kind kan opeens relativeren, is niet meer agressief, ervaart successen en is zó veel gelukkiger.
    Medicatie moet je overwegen als het écht niet meer gaat. School moet hier niet leidend in zijn, maar het kind.
    Ik zeg ook altijd dat ouders hun kind geen medicatie moeten geven voor mij. Ik kan er wel mee omgaan, maar als een kind zo ongelukkig is als de jongen die ik beschreef, dan breekt je hart...
    Vind jij het nodig voor jouw kind, laat je dan goed informeren. Zo niet, kijk dan op welke manier hij dan ondersteund kan worden in de klas.

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Eevie wat erg om te lezen en dan staat ook de grote middelbareschool op de loer.
    Tussen HAVO en VMBO is toch wel een groot verschil en dat is zo zonde voor de toekomst maar ook omdat hij het met medicatie wel kan.

Hopelijk houdt hij zich staande de komende jaren maar de kans is dat hij straks alleen maar meer gaat afglijden.

3. carebear

carebear Niet meer actief

waarom krijgt die jongen geen medicatie meer?
    De ouders zien toch ook het verschil.
    En ik lees wel eens dat er dan alleen voor school gegeven word.
    De jongen heeft er het meest last van maar de andere klasgenoten ook.

4. star2

star2 Fanatiek lid

16 jul 2010
    1.641
    1
    38
    Mama ;)
    Leiden
    Ik vind het dus ook een moeilijke keus. Ik wil me dochter die troep ook liever niet meer geven. Snap best dat de kinderen met deze meds geholpen worden maar iets wat zowat gelijk staat aan hard drugs wil ik me kind liever niet geven, het lange termijn effect is ook niet duidelijk. Nu krijgt ze hier dus LTO3 op basis van omega en extra vitaminen, dat gaat nu redelijk samen met diverse aanpassingen op school. We wachten nu haar eerste rapport af en kijken wat we eventueel nog kunnen veranderen/aanpassen als dat nodig is.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik begrijp jouw punt het is ook heel onzeker en zal idd troep zijn. Maar ik vind het welbevinden van een kind ook erg belangrijk. Wanneer dat op een andere manier lukt zoals bij jullie is dat heel fijn maar wanneer dat niet gaat is het fijn dat er medicatie is. Ongeacht wat die medicatie in toekomst met ze zal doen.
    Zonder medicatie is het voor veel kinderen moeilijk te functioneren. Ze lopen tegen veel dingen aan, moeten op hun tenen lopen en hebben geen rust in hun hoofd. Als ik mijn man hoor vertellen hoe hij zich voelt met en zonder medicijnen, als volwassene kan hj dat goed uitleggen. Dan denk ik, dat wil je je kind ook niet aandoen. Dan hebben ze wel hun kinderjaren medicijnvrij geleefd maar zijn wel uitgeput van alle jaren.

Dit is natuurlijk afhankelijk van de heftigheid waarin ADHD aanwezig is.
    Mijn man heef zich op latere leeftijd laten testen omdat hij tegen heel veel dingen aangelopen is het verleden. Hij vindt het jammer dat hij nu pas de rust heeft gevonden en hij zo veel moeite heeft moeten doen om te komen waar hij nu is.

6. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38

Hij word binnenkort 5 jaar en zit nu nog op de mod. Na de kerstvakantie mag hij naar speciaal basisonderwijs. Zonder medicatie was hij hier waarschijnlijk niet naar toe gegaan.

Deel Deze Pagina