Moet ik mij zorgen maken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zawjatu, 20 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter (deze week 3 jaar geworden) is van de een op de andere dag ineens gaan stotteren.
    Ze praat al heel goed voor haar leeftijd en voert hele gesprekken. Maar sinds vorige week stottert ze ineens heel vaak. En dan niet zoals: "w-w-w-w-wat zeg je". Maar "wat wat wat wat wat zeg je?"

ze herhaald dus het eerste woord ineens heel vaak.

Moet ik me zorgen maken? Moeders die dit herkennen?

2. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heeeeeel herkenbaar!!!!
    ik lees even mee, ik maakte me er nog geen zorgen om.
    Mijn zoontje doet echt exact hetzelfde als jouw dochter. En ook van de ene op de andere dag.

3. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier met ruim twee ook
    normaal als ik de moeders in de speeltuin mag geloven
    hij wil sneller vertellen dan hij kan praten

4. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Inderdaad, m'n neefje doet het ook en m'n dochter ook omdat ze dan zo enthousiast zijn en snel iets Willen zeggen stotteren ze.

Moet niet maar kan natuurlijk dat dit zo is

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ow ja hoor mn zoontje heeft het ook wel eens

Soms zelfs 2/3 woorden die dan eerst een paar keer herhaald worden en dan de rest van het verhaal pas...

Hij wil gewoon sneller zeggen dan hij kan en soms kan hij niet op het woord komen

6. misa

misa Niet meer actief

Heel herkenbaar. Is volgens mij echt een fase. Echt stotteren is anders, precies zoals je zegt.
    Ik zei wel eens: rustig praten, eerst nadenken. :) ;)

7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Het schijnt een fase te zijn waarbij de taalontwikkeling heel snel gaat. Het hoofd wil al heel veel zeggen, maar de mond kan het niet bijhouden. Zoiets was het geloof ik. Als hoofd en mond weer synchroon lopen is het over en kunnen ze ook veel meer vertellen.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Dat is normaal. Ze denken sneller en willen iets sneller vertellen, dan hun mond het kan bijhouden. Die fase heeft volgens mij ieder kind een poosje.

9. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Onze dochter, opperkletser, heeft er momenteel ook wat last van. Haar gedachten gaan momenteel nog sneller dan haar mond. Ik kniel dan even bij haar en zeg dat ze eerst even rustig na mag denken. Mama wacht wel... Dan komt het er in een prachtige zin gewoon uit.

10. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat een opluchting dat jullie dit herkennen!

Ik maak(te) me er echt zorgen om. Vanavond zei ze zelfs heel vaak het eerste woord en toen zei ze daarna zelf "mama ik kan niet meer goed praten.." M'n hart brak een beetje, vond het zo zielig..

Maar ze heeft het net als bij jullie kinderen ook echt als ze uit enthousiasme wat wil zeggen. Het komt op me over alsof inderdaad haar gedachten sneller gaan als d'r lippen, die kunnen het niet bijhouden.

Alleen gekke vind ik dat ze altijd al den gigantische kletskous is geweest, en dit ineens van de ene op de andere dag gekomen is.
    Maar niet bij elke zin, ze kan ook normaal praten (das dan meestal als ze rustiger is)

Iemand een idee hoe lang deze fase kan duren? En moeten we er verder maar geen aandacht aan besteden?

11. fafa

fafa Niet meer actief

Herkenbaar. Hier ook een (tijdelijke) stotteraar die het echt verschrikkelijk vond dat ze niet meer vloeiend kon praten :(

Als ze voelde dat ze bleef hangen kreeg ze een onwijze driftbui... zo sneu. Zware tijd was dat.
    Toen heb ik een verhaal verzonnen waarin een stotterend meisje de naamgever was van "thee" (ze had in die periode net helemaal de thee ontdekt ;)) En dat hielp geloof ik wel in het accepteren.

Hier duurde het een maand of 3, denk ik. En het begon ook vrij plotseling, maar doofde langzaam uit. Eerst was ik blij als ze een hele dag niet had gestotterd. Toen als het maar 1 of 2 keer per week gebeurde, en op een gegeven moment weet je niet meer wanneer nou de laatste stotter ook alweer was :)

12. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn om te horen zeg.. Zo sneu als ze het zelf ook doorhebben en vervelend vinden. Hoop dat het bij mijn meisje ook vanzelf weer over gaat..

13. Barb

Barb Bekend lid

28 jun 2011
    736
    0
    0
    Hoi, heb er vaker van gehoord en mee gemaakt op mijn werk. Ik werk met jonge kinderen. Google eens op pseudo stotteren.

14. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier heeft ie regelmatig een stotterfase, dacht eerst ook 'huh' maar zoals je leest schijnt het vaak voor te komen rond de 2.5-3 jaar...

15. mama09

mama09 Fanatiek lid

21 jul 2009
    1.225
    1
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft dat ook een tijdje gedaan. Het was tijdelijk.

Deel Deze Pagina