Adhd en vooroordelen/domheid

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 6 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik merkte laatst iets bij mijn verloskundige.
    Wij hebben 4 verschillende in 1 praktijk en ik heb ze nu pas allemaal in ieder geval 1 keer gezien.
    Bij de intake moest ik aangeven of mijn vriend dus nog beperkingen/aandoeningen/psychische problemen heeft.
    Ik zei toen 'ja, adhd' en had er ook gelijk spijt van, aangezien ik wist dat hij dan voor de typisch drukke adhder aangezien zou worden.
    Maargoed...de 20 weken echo bij 1 van de verloskundigen die wij nog niet eerder gezien hadden en mijn vriend geeft een hand en gaat rustig op de stoel zittenom te kijken...
    De kleine wilde niet stil liggen en ze moest meerdere malen wachten tot ze een goed beeld kon krijgen, omdat hij dan net een seconde rustig was.
    Opeens zei ze 'haha, net zijn vader' terwijl mijn vriend al zeker 10 minuten stil op een stoel naar het beeld zat te kijken.
    Pas later besefte ik me dat ze waarschijnlijk de zwangerschapskaart van te voren had ingelezen (logisch) en bij het woord 'adhd' haar eigen conclusie had getrokken. Namelijk: druk!
    Mijn vriend is alles behalve druk, maar zijn adhd komt op hele andere manieren tot uiting.
    Dus het was een bizar vooroordeel.

2. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Hier toevallig vandaag de definitieve (deel)diagnose voor mijn dochter gekregen: duidelijk gevalletje ADHD. (In combinatie met andere dingen dus).

Ik herken wel dat mensen haar soms 'dommer' inschatten dan ze is. Nu heeft zij de 'mazzel' dat ze verbaal erg sterk is en zichzelf dus uit veel dingen kan kletsen (hier zit een deel van het probleem ook overigens: ze is verbaal veel sterker dan performaal). Maar feit blijft dat ze het lastig vindt om mee te komen in de wereld. :(

3. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Haha ik lees dit en denk meteen aan mijn man... Hij is nooit met ADHD bestempeld maar er wordt veel gedacht dat hij dom is omdat hij in paniek raakt en maar gewoon het liefst ja zegt zonder dat hij het echt snapt met als resultaat dat hij het dus niet begrijpt. Durven te vragen om uitleg lukt hem niet maar als je het dan over andere dingen hebt is hij erg slim maar dan moet je hem idd niet onder druk zetten ofzo...

Alsof zijn hersens en denkvermogen geblokkeerd raken bij teveel druk... Hij gaat ook zweten bij teveel druk/stress.

Deel Deze Pagina