Dames, door het beantwoorden van vragen van andere dames hier heb ik zelf nog een paar vragen over mijn ouderschapsverlof: - wat moet je van je werkgever krijgen wanneer je dit hebt aangevraagd? Krijg je elk jaar een soort overzicht (ik namelijk niet)? - klopt het wanneer er op mijn loonstrookje niks over te vinden is (ik wordt gewoon als 60% aangezien, aangezien ik 3 dagen werk ipv de 4 dagen die ik oorspronkelijk deed) - bouw je bij elke werkgever pensioen op over de uren ouderschapsverlof? - hoe kan je ouderschapsverlof in delen opnemen? En in hoeveel delen? Aangezien ik straks voor ons tweede kindje weer OV wil opnemen en ook wil solliciteren, is het beter om het in delen op te nemen lijkt me. Ben benieuwd naar jullie antwoorden!! Groetjes Daantje!
- wat moet je van je werkgever krijgen wanneer je dit hebt aangevraagd? Krijg je elk jaar een soort overzicht (ik namelijk niet)? Ja je zou jaarlijks in jan/feb een overzicht moeten krijgen van je werkgever over hoeveel uren OV je hebt opgenomen. Dat heb je nl nodig voor je belastingaangifte! - klopt het wanneer er op mijn loonstrookje niks over te vinden is (ik wordt gewoon als 60% aangezien, aangezien ik 3 dagen werk ipv de 4 dagen die ik oorspronkelijk deed) Bij mij is het duidelijk te zien, ik sta gewoon op mn loonstrook voor 36 uur en dan wordt er een bepaald percentage ivm OV afgetrokken en daarna trekken ze dan de rest van de premies af - bouw je bij elke werkgever pensioen op over de uren ouderschapsverlof? Ja dat is een van de voorwaarden/voordelen van OV. - hoe kan je ouderschapsverlof in delen opnemen? En in hoeveel delen? Aangezien ik straks voor ons tweede kindje weer OV wil opnemen en ook wil solliciteren, is het beter om het in delen op te nemen lijkt me. Bij het aanvragen van het OV moet je kunnen aangeven dat je het in blokken wilt opnemen. In principe mag je het in 6 blokken opnemen, maar het kan bij CAO zijn geregeld dat het er maar max 3 mogen zijn. je moet dit dan duidelijk aangeven met een begin- en een eindddatum en hoeveel uren je dan per week wilt opnemen. Op deze manier behoudt je je verlof over de delen die nog niet zijn opgenomen. Hoop dat het zo duidelijk is voor je. Maar ik begin een beetje te twijfelen of het bij je werkgever wel goed is gedaan. Omdat je ook al zegt dat je voor 60% op papier staat en dat je dus geen overzichten hebt ontvangen.
Ik ga het morgen gelijk bespreken! Ik krijg in augustus al 2 jaar ouderschapsverlof (8 uur in de week) en heb wel een keer een brief erover ontvangen, maar verder nooit iets. En aangezien het niet op mijn loonstrook staat, wordt mijn pensioen er dus ook niet in meegenomen.... Ik zal het morgen eens voorleggen. En als zij of ik er vragen over hebben, moet ik dan bij het UWV zijn? Ik laat je weten wat ze op het werk zeggen. Ik vind HR bij ons wel wat steken laat vallen, aangezien ze ook al mis hadden met ziektemeldingen en zwangerschapsverlof. Ik hoop niet dat ik nu in de problemen kom met mijn OV..... Irritant dat je er nu zelf achter moet komen en moet regelen....
Lees in onze personeelsgids dat we geen pensioen opbouwen over de uren OV, dat we dat wel kunnen doen, maar dan moet je dat zelf aangeven. Dit omdat het onbetaalde uren zijn....
Hmmmm.... nu zit ik inderdaad ook nog eens verder te kijken, maar op de site van de overheid wordt niets genoemd over pensioenopbouw. En op de site van bijv CNV wordt aangegeven dat het doorzetten van pensioenopbouw afhankelijk is van je pensioenfonds.
Ik werk bij de semioverheid en daar wordt de pensioenopbouw stopgezet over de uren die je ouderschapsverlof opneemt. Pensioen wordt dus niet altijd doorbetaald.
Volgens mij is pensioenopbouw over OV uren per CAO verschillend. Bij mij gaat het nu namelijk niet via mijn werkgever, maar via ons Pensioenfonds. Wel sta ik voor 66% op de 'lijst' zeg maar, maar op mijn loonstrook zie ik altijd wel mijn fulltime salaris en dan daaronder wat er voor OV ingehouden wordt. Ik heb zelf moeten vragen bij mijn werkgever om een overzicht van wat ik in 2011 heb opgenomen en kreeg dat netjes verstrekt. Mijn man neemt 1 dag in de 2 weken op en die heeft het ook bij zijn werkgever moeten vragen of hij daar een overzicht van kon krijgen. Ze keken hem daar echter aan alsof ze water zagen branden.... OV in delen opnemen kan alleen in overleg met je werkgever. Ik heb bijv. aansluitend op mijn zwangerschapsverlof eerst fulltime 6 weken OV opgenomen en daarna 12 uur per week. Dit gaat in overleg en is dus afhankelijk van of je werkgever hierin mee wil gaan.