Ik heb gevraagd wat de onderzoeken nu exact inhouden... Het antwoord wat ik kreeg is dat ik mijn zoon 2 ochtenden alleen moet afzetten en dat ze dan de eerste ochtend allerlei intelligentie testen gaan doen, omdat ze bij hem twijfelen of het niet onderpresteren is wat hij nu laat zien, en de tweede ochtend concentratie opdrachtjes oid maar exact wat weet ik dus niet. De uitslag komt later; maar sowieso wel voor 25 juli, start vakantie opzich fijn, want dan hebben we alle uitslagen als hij in groep 5 start! Dat is direct een opening op je volgende vragen onze zoon is 7, zit in groep 4. Is een érg vroege leerling want wordt pas eind november 8. Dat is een puntje waar vaak oudergesprekken op uit kwamen 'hij is nog zo jong' maargoed dat is hij dus ook in vergelijking met de rest vd klas. Verder is hij continue in de weer, rent van het een naar het ander, heel chaotisch en in de klas dus het concentratieniveau van een vis Hij let totaal niet op, waardoor hij instructies mist, waardoor het allemaal lastig wordt voor hem. Hij is ook vreselijk impulsief, doet eerst voor hij denkt! En kan gewoon ook vaak zijn mond niet dichthouden, moet áltijd overal doorheen tetteren en áltijd achterstevoren wiebelend op z'n stoel Maar nu lijkt het dat het allemaal kommer en kwel is, maar dat is dus totaal niet: het is zo'n onwijs lieve jongen! Heel zorgzaam, veel vriendjes, zoooo lief! Alleen moet ik hem vaak corrigeren en dat bevordert de sfeer dan niet zo zeg maar. En jullie??
Dit klinkt allemaal erg herkenbaar!!! Allereerst; de onderzoeken: bij onze zoo n wordt het in 1 ochtend gedaan en wat ze zeiden idd ook intelligentie en concentratie en ook informatieverwerking, of hij visueel is ingesteld of auditief en ook executieve vaardigheden, maar hoe ze dit allemaal willen gaan testen, of dat met werkjes maken is, of met spel dat weet ik dus nog niet?? Wij hebben het 17 juni en dan 2 weken later de uitslag, idd fijn voor de vakantie!! Vind het ook erg prettig dat er dan meer bekend is voor hij straks in het nieuwe schooljaar bij een andere leerkracht zit. Onze zoon is ook 7 maar zit dus in groep 3. Zijn prestaties zijn in groep 3 echt flink gekelderd. Vorig jaar kreeg hij nog extra uitdaging etc en nu heeft hij cito a's en b's ( behalve met rekenen). terwijl hij het dondersgoed weet allemaal. Misschien is de overgang te groot geweest van groep 2 naar 3??? Maar we zijn nu bijna weer een jaar verder, ben dus erg benieuwd naar zijn resultaten nu. Maar het idee van onderpresteren leeft wel. Maar concentratie en werkhouding zijn ook slecht. kan niet stil zitten, loopt geregeld van zijn plek, kwebbelt steeds door iedereen heen. Hij heeft een wiebelkussen gekregen, maar desondanks is het lastig. Hij krijgt vaak straf omdat hij de les verstoord. Hij kan opdrachtjes niet afmaken of weet niet wat hij moet doen als hij klaar is omdat hij de rode draad dan weer kwijt is. In de klas laat hij nog wel redelijke resultaten zien, dus vanuit de leerkrachten kwam niet direct een klacht. Wrs kan hij redelijk compenseren met zijn intelligentie? De onderzoeksvraag kwam voornamelijk vanuit ons, al krijgen we nu wel bijval vanuit school vanwege zijn gedrag. Thuis is het erger. Op school is hij wel heel sociaal en is hij goed te corrigeren. Hij gedijt ook goed op de structuur. Thuis hebben we veel strijd met name vanwege zijn impulsiviteit. Aan tafel blijven zitten is onmogelijk. Hij luistert slecht en doet ondeugende dingen ondanks dat hij weet dat het niet mag. Met buiten spelen loopt hij weg of valt hij weer in een sloot etc etc. Ook is hij enorm luidruchtig, schreeuwt de hele dag en alles moet wild. Hij kan nauwelijks rustig en lief spelen. Zn zusje neemt hij mee in het drukke gedrag, zij ziet hem als voorbeeld en gaat daar helemaal in mee. Hebben jullie nog meer kinderen? En zo ja: beïnvloedt jullie zoon de rest ook zo?? Thuis is hij ook weinig zelfstandig qua aankleden en wc gang. Ik moet er echt naast staan, anders vergeet hij dingen of gaat het zo snel dat het niet goed gebeurt. Is dit ook herkenbaar? Onze zoon is ook heel wisselend qua humeur. Of uitermate enthousiast en blij, of boos en driftig en explosief. Om gek van te worden... Soms denk ik ook aan een lichte vorm van autisme of iets, omdat hij ook giga van slag is als iets niet naar zijn zin gaat. Anderzijds herken ik meer van adhd, maar dingen overlappen ook. is dat ook herkenbaar voor jou?? Dus vooral thuis problemen en dat vind ik ook sneu omdat er veel gemopperd wordt op hem. Verder is hij ook heel gevoelig, grappig, eigenzinnig en heeft de creatiefste ideeën, dus zeker een heel bijzonder en mooi kind, maar ook heel vermoeiend
A's en B's zijn inderdaad hartstikke goed. Maar dan kan hij nog wel relatief onderpresteren. Dat doet mijn dochter ook enorm. Zij presteert bij lange na niet wat ze kan momenteel maar dat ligt er natuurlijk ook aan dat het aanbod er gewoon niet is.
ja inderdaad. ik zie mijn zoon zelfs vaak achteruitgaan en doet alsof hij dingen net geleerd heeft, terwijl een jaar daarvoor hetzelfde beter kon. ik laat hem dan zijn eigen videos zien tegenwoordig, zodat hij in me gelooft. hij snapt het ook helemaal niet, hoe dat nou werkt. heel simpel: hij wordt ge brainwashed op school, als de juf aan het woord is: 'vandaag gaan we de vormen leren' etc bijvoorbeeld. en hij wil het graag leren, dus hij raakt in het verhaal kwijt. voor zijn belevenis leert hij het nieuw samen met de rest van de klas. zeer overtuigend voor hem zelf en voor de rest.omdat zijn fantasie nog erg levend is. ik maakte gelukkig filmpjes voor mijn moeder die in het buitenland woont, met ondertiteling enzo zodat zij ook wat van hem te zien krijgt. zo kan hij zien wat hij wist. kleine kinderen zijn zeer beinvloedbaar door de omgeving. en willen heel graag met de groep mee. dus ze passen zich aan met alles wat ze hebben.
Ja, dit denk ik ook vaak bij mijn zoon. Het is natuurlijk echt niet cool om druk bezig te zijn met je werkje. Hoe doet liever lollig, want daarin wordt hij beloond door zijn vriendjes. Een krul van de juf is minder boeiend.
Ohh ZO herkenbaar allemaal!! Het is alsof je het over mijn zoon hebt.. Ik moet ook alle 'opdrachten' apart doen anders vergeet hij het... Dus sochtends bijv niet zeggen 'nu ga je jezelf aankleden, wassen, tanden poetsen en schoenen aandoen' want dan loopt die naar de badkamer, plassen oid, en komt dan terug en gaat weer zitten...
Hij heeft ook nog een klein zusje; en hoewel het leeftijdsverschil tussen die 2 groot is (bijna 6 jaar) gaat zij heel erg met hem mee
Ja idd!!! Echt zo frusterend! Zn kleine zusje haalt hem qua zelfstandigheid in en ook echt al wel een hele poos... dat is ook pijnlijk en frustrerend voor hem! Daardoor gaan wij als ouders meer van hem verwachten, leggen de lat hoger en daar voldoet hij niet aan. Dat zorgt bij ons voor irritatie. Wrs kan hij er gewoon niks aan doen! Al jaren bieden wij hem structuur aan, de hele dag is opgedeeld in stukjes op vaste tijden. Wassen en aankleden in vaste volgorde en vaste tijdstippen, maar dan nog moet ik er bij blijven. Toiletgang... hij vergeet standaard door te trekken of licht uit te doen of..... schooltas vergeet hij ook standaard mee te nemen naar huis, terwijl dit toch steeds terugkerende dingen zijn?! Dat het ondanks alle structuur nog niet gaat is wel lastig vind ik. Hoop ook echt vernieuwende tips te horen zo meteen... Wat doen jullie allemaal al? En vind het bovenal ook echt heel vervelend voor onze dochter dat zij dat baldadige en drukke als "norm" gaat zien, terwijl ze zonder hem echt heel leuk en rustig kan spelen. Heel irritant!
Hoewel ik het natuurlijk balen vind voor jullie, vind ik het zooo 'fijn' om herkenning te lezen!! Wij zijn nu vooral bezig met duidelijkheid en structuur en dst helpt wel! Al vergeet hij idd standaard zijn schooltas, standaard door te spoelen, standaard het licht uit te doen enz enz
Dat aanpassingsgedrag heeft mijn dochter niet zo'n last van maar ze doet zo min mogelijk en er wordt op school ook weinig geëist. Ze moet ongeveer een uur per dag werken aan haar taken en voor de rest kan ze lekker knutselen en lezen. Dus ze komt op een minimaal pitje gewoon lekker mee maar er wordt natuurlijk niet uitgehaald wat erin zit op die manier.
Dat niet zelfstandig zijn herken ik niet zo erg. Maar ze is ook wel iets ouder dan jullie kinderen (net 8). Wel is ze slordig en gooit keer op keer haar jas ergens neer en haar schoenen onder de bank
Jaimio: een uur per dag aan werkjes... blijft ze dan wel op niveau met de rest van de klas? Hier is het zo onderhand andersom: 1-2 uur per dag (buiten)spelen en de rest afwisselende werkjes?! Dat slordige is ook heeeel herkenbaar: kan keer op keer zeggen dat de jas aan de kapstok moet en schoenen in de kast maar hij schopt ze zo door de kamer en jas kwakt ie neer waar hij op dat moment is En dan zeg je het dag in, dag uit.... Zojuist met bed opmaken vond ik een stuk of 5 kledingstukken ( hemdjes, onderbroek, shirt) tussen de muur en zijn bed... te lui om ze netjes op een stoel te leggen of in de wasmand te doen!! AAGGHHH!!! En mamvk: idd zo fijn, die herkenning! Gedeelde smart heet zo iets he? Wanneer wordt jouw zoon onderzocht?
Ze heeft vanaf groep 3 al zo'n compact programma alleen op haar vorige school kreeg ze heel veel verrijking daarnaast. Projecten, schaken, filosofie e.d. Ondanks het compacte werk heeft ze inmiddels 2 klassen overgeslagen en op taalgebied loopt ze weer/ nog steeds voor. Dus op niveau blijven is het probleem niet Dat slordige komt inderdaad erg lui over. Als ik vraag haar onderbroek in de wasmand te gooien dan kon ze soms al mopperen dat ze zo veel moet doen Een tijd ben ik er erg fel op geweest dat ze gewoon moet opruimen maar dat werkte alleen averechts en gaf veel strijd. Nu ik het heb losgelaten doet ze het meestal zonder mopperen als ik haar er op wijs. Ook bijvoorbeeld de kast of een la open laten staan doet ze regelmatig. Ik laat het nu vaak maar hoor, dan doe ik die la wel dicht. Inmiddels heb ik geleerd dat ik wel met alle geweld iets kan willen aanleren, maar dat als ik het loslaat, er uiteindelijk vanzelf een periode aanbreekt dat ze het makkelijk oppikt.
Ah, ok, dat is dan wel fijn dat ze zo'n compact programma kan krijgen en toch bij is Scheelt vast een boel druk. Ik ben nog niet zo ver als jou hierin, ik ben idd vrij fel met regelmaat en dat levert idd strijd op. Ik heb het gevoel dat wanneer ik het los zou laten er helemaal niks uit zn handen komt?! En inderdaad: soms doe ik net alsof ik het niet zie, zeg ik er niks van en doe ik het later zelf wel, want je wil ook niet constant strijd en gemopper... lastig: enerzijds wil je hem opgevoed hebben en blijf je maar herhalen, anderzijds is dat niet best voor de sfeer in huis.
Herkenbaar hoor dames als je kleine dingen vraagt is het soms alsof je ze vraagt een berg te verplaatsen. Hier is ons mannetje ondertussen in de ochtend werk uit eerdere groep 3 boekjes aan het doen en gaat de middag ( ma,di,do) naar groep 1/2 helpen en rustig aan doen. Het geeft hem een hoop opluchting en hij gaat dus sowieso groep 3 doubleren. Helemaal prima, hij heeft nu vooral rust nodig , zijn hoofd is zo overvol en hij is gewoon overvraagd dat merk je aan alles, kan zomaar huilen uitbarsten, is om niets boos. Lekker dus dat er nu op schoolvlak niet zo heel veel word gevraagd.
Fijn dat er op schoolvlak niet zo veel wordt gevraagd, mimi! Hier merk ik toch veel onrust in deze periode. De cito's worden weer afgenomen, er is schoolreisje, schoolfotograaf komt, juffen verjaardag etc etc
Ja dat geeft hem een hoop rust gelukkig. O vervelend al die verschillende dingen. Hopelijk is de meeste drukte nu achter de rug.