ADHD of wat anders?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 25 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hoi! Net onze zoon weggebracht voor onderzoek. In het begin was hij verlegen, en moest ik blijven van hem, wat ook mocht. Het onderzoek vond plaats in een soort spelletjeskamer dus, knus ingericht, vol met knuffels, autootjes, spelletjes een poppenkast etc. Hij vond het heel interessant en zat meteen overal aan. Tijdens een gesprekje met de onderzoeker zat hij ook geregeld omgedraaid, achterstevoren te kijken wat er allemaal in de kasten stond of liep hij van tafel, dus dat gaf wel een representatief beeld ;) maar geen idee natuurlijk of dit nog binnen de kaders past van een kind van 7...
    Wel was hij echt nog wel verlegen, want hij praatte heel zachtjes, terwijl hij doorgaans schreeuwt ;) Ben zo benieuwd hoe hij het gaat doen de rest van de dag!

Was het mimi die vandaag ook niet het onderzoek ging krijgen???

2. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16

Spannend! Heel herkenbaar, dochter is vrijwel altijd druk, hard praten etc, maar toen was ze heel mak, stil en lief haha.
    Maar gelukkig kunnen ze daar goed doorheen prikken

3. Lentedag

Lentedag Niet meer actief

Wat fijn dat je nu een goede arts hebt. Jouw verhaal bewijst maar weer eens hoe belangrijk dat is.

4. Lentedag

Na aanleiding van een topic die ik een tijdje terug had geopend en je gereageerd had daar heb ik dit topic gevolgd. Wat spannend allemaal zeg. Je mag hem zo ophalen volgens mij. Ik ben benieuwd hoe het gegaan is. Wat knap dat hij dat zo goed aan kan geven. Ik moet zeggen dat ik heel veel herken uit jouw verhalen in mijn dochter. Zie je tegen de uitslag op?

5. Lentedag

Hier hebben we ondertussen vragenlijsten ingevuld en een intake gehad. Het was een vriendelijke vrouw. Mijn dochter zit er niet perse voor adhd, maar dat is wel waar wij een beetje aan denken.
    Bij mij is er vroeger ook wat geconstateerd dat ook in dat spectrum ligt en ik denk dat er ook meer geconstateerd had moeten worden.
    Ik herken zoveel van mijn dochter haar gedrag in mijn gedrag vroeger en nu.
    Hoe vaak we haar niet achter de vodden moeten blijven zitten als ze iets simpels moet doen als zich aankleden. Telkens is ze afgeleid en gaat ze andere dingen doen. Ze voelt zich volgens mij ook onbegrepen op school. Ze heeft een heel groot aanpassingsvermogen. Ik denk dat ze op school ook weinig zien. Ze is altijd al druk geweest, een clowntje. Maar ze heeft ook een andere kant. Lief, heel pienter. Haar boze buien zijn er te vaak en te heftig. Niks helpt dan. Praten, straffen, troosten, helemaal niks. We zien twee kanten bij haar. Deze week gaan ze haar onderzoeken en moeten wij nog andere vragenlijsten invullen. Vind het erg spannend. We hopen haar te kunnen helpen. Het doet verdriet als je dochter vastloopt.

6. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Mijn dochter trok met de intake zelfs gewoon de archiefkast open :). Toen was ze bijna 7

7. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je een klik hebt. En dat je voldoende informatie krijgt.

8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ja hè. Mijn dochter zat dan ook nog eens op een school die haar gedrag maar als respectloos bleef bestempelen. Dat was helemaal pijnlijk want ik voelde ons juist zo respectloos behandeld door hun mede daardoor.

9. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Volgens mij kun je tegenwoordig op iedereen wel een stempel drukken:

10. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Polletjepiek, ik vind dat maar een lompe bijdrage aan dit topic.

Zoals je kan lezen sta ik erg kritisch tegenover een diagnose, maar dit is echt veel te kort door de bocht.

11. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Nou. Mijn bijna 4-jarige heeft ook al allerlei psychologische tests gehad omdat ie niet mee komt op de psz.....conclusie...niks mee aan de hand.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mee eens.

13. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Kom maar eens een dagje meedraaien hier, dan piep je wel anders. Dit soort domme opmerkingen komen enkel van mensen die hier niets mee te maken hebben.

14. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Denk je echt dat niet kunnen meekomen het enige is? Echt polletje, prijs jezelf gelukkig.

15. Lentedag

En je laat allerlei testen doen bij je kind als je zelf er zo over denkt?

Applaus voor jou. Je hebt voor vandaag de meest lompe opmerking in een topic geplaatst.

16. Lentedag

Dat lijkt me echt pijn doen. En ik zou het gevoel hebben mijn kind steeds te moeten verdedigen (respectloos wordt ze niet genoemd gelukkig maar ze is wel erg druk en dat is soms ook moeilijk) of heb je dat niet dat je dat gevoel hebt?

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Merlijn: ja, ik hoop echt dat ze er wel doorheen kunnen prikken. Ik heb hem helaas zelf niet kunnen halen omdat ik moest werken, mijn man heeft hem opogehaald. Hij vertelde dat hij wel een stuk rustiger was dan thuis. Ik denk een beetje vergelijkbaar met school. Nu word ik toch ineens heel onzeker of "onze' problemen wel zichtbaar worden... tuurlijk nemen ze de vragenlijsten ook mee, maar toch... hij gedroeg zich vanmorgen ook echt wel lief, hyper, maar niet vervelend of baldadig zoals thuis. En dat is logisch natuurlijk, maar tsja.. zien ze onze problemen dan wel? En misschien is dat hyper ook nog binnen de grenzen van wat mag op 7 jarige leeftijd? Ben ook erg benieuwd hoe hij de opdrachtjes heeft gedaan qua concentratie, daar heb ik thuis minder zicht op. Straks missen ze "iets" doordat hij zich zo goed kan aanpassen!?!

Lentedag:, nog 2 weken wachten op de uitslag. Ik zie er wel een beetje tegenop. Om verschillende redenen. Enerzijds bang voor wat er uit komt... inmiddels denk ik wel het hardst aan adhd, dus dat zal erkenning geven. Maar autisme zou misschien ook nog kunnen denk ik, en daar zou ik echt stuk van zijn.... :(
    Of stel er komt uit dat er niks aan de hand is... ik geloof dat ik dan ook even verdrietig ben. Dat klinkt vast behoorlijk stom?! Uiteindelijk ben ik dan blij dat er niks aan de hand is, maar ook die uitslag zal gevolgen hebben, sowieso klaarblijkelijk een andere aanpak in de opvoeding en accepteren dat ik een "moeilijk" kind heb waarbij het niet vanzelf gaat...en het gevoel dat wij dus iets niet goed doen als opvoeders... falen...

Wat spannend, lentedag, dus jullie ook in de onderzoeksfase? ook ene hele ochtend? Hier duurde het ruim 4 uur lang. Is het alleen adhd waar jullie aan denken of nog andere dingen? lieten de vragenlijsten al een richting zien? Is het op jullie verzoek of via school? is ze op school ook driftig? Hier bewaart hij die buien enkel voor thuis... Hoe oud is ze ook al weer?

Jaimo: oeps momentje met die archiefkast... zoiets zou onze zoon ook zo kunne doen hoor! Twas maar goed dat het een spelletjeskamer was... hij pakte meteen alle knuffels en begon meteen met de poppenkast te spelen en van het een naar het ander. Twas ook net een speelgoedwinkel...

18. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Polletjepiek is niet meer actief? Hopelijk niet hierom. Ze kwam lomp uit de hoek, kennelijk door onwetendheid en zo erg is dat nou weer ook niet. :)

Lentedag, dat voelde zeker zo. Ik heb helaas ernstig gefaald in haar verdedigen :(. De juf zag het als haar persoonlijke missie mijn dochter te heropvoeden en haar ervoor te behoeden later te ontsporen :(. Ze had (samen met de IBer) nogal ouderwetse opvattingen. En de minachting van de IBer naar mij ook.... Ze zit op een andere school nu hè :D

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Pfff, wat heftig zeg :$ lijkt me moeilijk de keuze voor een andere school te maken ook ivm vriendjes/ vriendinnetjes enzo, maar tsjee... dat kan idd echt niet!!!

20. Lentedag

Ik las je reactie en het kon mijn reactie zijn , dat zijn precies mijn gedachten en angsten. ook over het opvoeden. Al zeggen mijn moedergevoelens dat er meer is, als dat er niet is kan ik daar niet op vertrouwen, zo zie ik het een beetje. Je wil natuurlijk niet dat er wat is met je kind, maar als je merkt dat het gedrag niet is zoals het zou moeten zijn, ze vastlopen en daardoor de thuissituatie ook vastloopt is het wel fijn als er iets uitkomt waarmee ze je kunnen helpen, wat dat ook moge zijn. Pijn doet het.
    Wat spannend zeg, twee weken duren dan ook erg lang. Ik hoop dat ze jullie kunnen helpen.
    Het is hier vanuit ons gegaan, ook hier bewaard ze de buien voor thuis en op school laat ze dat niet zien. Op school zien ze een meisje dat pienter is, concentratie niet helemaal zoals het moet zijn, druk. Dat is uit het laatste gesprek geweest. Binnenkort zal er wel weer gesproken worden. Maar ik denk dat er vanuit school niet veel gaat komen. Ze past zich gewoon heel erg aan merken we.
    De vragenlijsten waren nog niet heel erg naar een bepaald onderwerp toe, we moeten morgen op de computer nog andere vragenlijsten invullen ik denk dat die meer op het gedrag van nu ingaan.
    Ik begreep dat ze er morgen ongeveer een uur is. Idd ook in een spelkamer waar ze haar gaan observeren. Ik ga er van uit dat ze vanuit daar verder gaan kijken.
    Maar ik ben ook wel bang dat ze niks laat zien.
    Ze is bijna 7

Deel Deze Pagina