ADHD of wat anders?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 25 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Nee we moeten dan nog idd een aantal weken wachten... Lekker frustrerend!!
    En ik herken dat gevoel zoooo erg!! Ben zó benieuwd wat er uit gaat komen, óf er überhaupt wel wat uit gaat komen... Zou zelfs op de een of andere manier 'teleurgesteld' zijn als er niets uitkomt want blijkbaar doe ik dan zelf dus iets 'fout' of zie dingen die er niet zijn ofzo... Al lijkt me dat dan ook weer stug aangezien school totaal op 1 lijn met ons zit

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, precies zoals je zegt! Ik zou ook bijna het gevoel hebben dat ik faal als moeder als er niks uit zou komen. Dat het niet loopt thuis dat staat als een paal boven water, dus als er niks uit zou komen, dan moet ik het echt bij ons zelf als opvoeders gaan zoeken. Terwijl we volgens mij echt al veel doen aan structuur, duidelijkheid, voorspelbaarheid, consequent zijn, niet eindeloos waarschuwen etc. Natuurlijk kan het altijd beter, maar ik durf te zeggen dat er ongetwijfeld veel ouders zijn die het minder "goed" doen :) Ik weet gewoon niet wat we nóg meer zouden moeten aanpassen. Zou er echt moedeloos van worden.
    Wat fijn dat ze op school wel op 1 lijn zitten. Hier dus "min of meer". In eerste instantie was alles koek en ei en hij lag zo lekker in de klas blablala. Hij zit in een "rotklas" en daar viel hij niet (negatief) op. Vragenlijsten hadden de leerkrachten ook niet echt afwijkend ingevuld, maar toen ze besproken werden kwam wel naar voren dat werkhouding, concentratie, taakgerichtheid etc onvoldoende waren. Veel punten van thuis, herkenden zij ook, zoals het door elkaar heen kwekken, het niet stil kunnen zitten, snel afgeleid zijn, maar hadden dat niet heel duidelijk schriftelijk in de vragenlijsten laten terug komen :( ik denk achteraf dat ze niet goed durfden te komen met "we vinden het niet goed gaan". Vergeleken met de rest ging het ook wel. Maar vergeleken met de kleuterklassen is hij schrikbarend achteruit gegaan qua prestatie, terwijl hij toch in hetzelfde klasje zit. Inmiddels gaat het alweer stukken beter met zijn klas als geheel, dus mocht dat van invloed zijn geweest, verwacht ik vanmiddag met het 10 minuten gesprek te horen dat het met hem qua prestaties ook veel beter is ;) Qua werkhouding ben ik benieuwd wat ze ervan zeggen. De adhd vragenlijst die de leerkrachten hadden ingevuld kwam wel overeen met die van ons, hetzij een stukje milder. Plus hun zien op school niet de frustratie, en de woede buien, die bewaart hij voor thuis. Dat vind ik dan wel weer spannend, want straks beïnvloedt dat de uitslag waardoor het minder erg lijkt...
    pffff:p

3. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Nee dat is hier gelukkig niet het geval... Bijna alle vragenlijsten hebben de juf en wij ook zowat identiek ingevuld (los van elkaar). Erg fijn

Hier aan het balen voor komend schooljaar. Onze zoon zat nu in een combi klas dus weinig leerlingen.. As schooljaar komt de club van 34(!!) weer bij elkaar in 1 klas.. Hoop zó dat dat goed komt!

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier idem dito. Van 12 leerlingen naar een combi klas met 32!! Lastiger om dat de rust te kunnen bieden, anderzijds zijn ze dan misschien wel minder op elkaar gericht, waardoor ze elkaar minder kunnen versterken. Er zitten in zijn huidige klasje namelijk een aantal druktemakers die elkaar behoorlijk aan kunnen steken... ga je nog praten met de leerkracht van komend schooljaar van te voren? Mij lijkt het sowieso fijn, maar vlgs mij is het niet gebruikelijk?

Vanmiddag 10 min gesprekje gehad. Zijn prestaties zijn iets verbeterd. van onvoldoende naar gemiddeld! Dat was hee fijn om te horen,. De juf dacht dat het kwam doordat het nu ene stuk rustiger in de klas is. Enerzijds gaf ze aan dat zijn werkhouding ook verbeterd was, concentratie etc Anderzijds gaf ze aan dat ze het idee had dat er meer in zit dan dat er uit komt, en waar lag dat aan? Gebrek aan focus, slordigheidsfoutjes, etc :(:(:( En hij scoort nu "gemiddeld", maar kwam van A/B/ plusklas, dussss... zij vindt het prima, nu hij vooruit is gegaan en wij ook, maar waarom komt er niet meer uit dan er in zit? Hij is toch niet opeens dommer geworden?! Hij was nog steeds wiebelig en snel afgeleid, maar "met de juiste tools" lukte het goed om hem te corrigeren. Hij had veel structuur en duidelijkheid nodig, rust etc ( maar ondertussen wel geregeld hem op de gang zetten??!!:x) Dus tsja, goed nieuws, maar miste wel de erkenning. Had het gevoel dat ze de situatie bagatelliseerde.
    Mijn gevoel zegt me dat hij dus klaarblijkelijk goed kan compenseren met zijn prestaties, zich redelijk kan gedragen naar hoe het hoort, maar dat dat misschien wel heel veel energie kost waardoor hij thuis gefrustreerd is, druk, wild, baldadig en soms ook heel boos. Hoort dat bij adhd? Of speelt er wat anders? En wat dan?? Ik word gewoon zenuwachtig van die onzekerheid en die twijfels.. :$:)

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het kan natuurlijk ook zijn dat hij meer uitdaging nodig heeft. mijn zoon is ook een onderpresterder. hij moet echt zijn extra brain uitdaging krijgen naast de gewone verrijking. anders is hij ook zo wiebelig druk en let helemaal niet op. zit in een soort roes. inde periodes waarin hij te lang onder zijn nivoo moet werken. de juf ziet dus dat hij binnen 2 weken gewoon weg zakt als ze geen tijd heeft om extra dingen te vinden en hem even met zijn extra dingentjes up te loaden.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik ken het fenomeen inderdaad. Ik zie het ook bij mijn neefje, zit in groep 2 en leest op E3/begin groep 4 niveau en heeft flinke brede algemene interesse. Nooit getest op HB, maar is iig wel een slim kind. Nu eind groep 2 verveelt hij zich kapot en gedraagt zich heel vervelend en baldadig, pest kinderen, is agressief...:$ Zolang hij niet uitgedaagd wordt is hij heel vervelend. Onze zoon kan ook hele vervelend doen, maar bovenal zal ik hem meer typeren als uberenthousiaste stuiterbal:D Ik herken er niet zoveel in, hoewel elk kind natuurlijk anders is. Maar goed, ze hebben zijn IQ ook getest, dus zal het morgen wel horen!

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou, we zijn weer terug. Hij heeft dus echt adhd!!!
    We begonnen met het bespreken van het rapport van de onderzoeksdag, Ze hadden hem echt heel goed geobserveerd en wonder boven wonder heeft hij zichzelf echt heel goed laten zien! Ze vertelden oa dat hij heel vluchtig was, ontzettend impulsief, dat hij zich wel sociaal wenselijk probeerde in te houden, maar zodra het mocht dan stoof hij van tafel om zich op al het speelgoed tegelijk te storten. Als het pauze was dan moest hij duidelijk ontladen, dan kroop hij over de grond [​IMG] en ging hij "raar" doen. Ok, net als thuis dus.... pfff.. de iq test had hij goed gedaan. Hij scoorde bovengemiddeld en op verwerkingssnelheid zelfs op het begaafde vlak, maar het uitvoeren en omzetten in taakgerichtheid gemiddeld, dus daar zat een gat. Dat was zeer wrs te verklaren doordat hij zo druk is in zijn hoofd/ de adhd. Alles gaat snel, snel snel en hij is dus erg impulsief en wiebelig. Hij voldeed naar haar zeggen aan alle kenmerken van adhd. Hij zou gezien zijn iq test hoger moeten scoren op de cito's dus zijn drukte beperkte wel degelijk. Hij kon zich redelijk vasthouden qua aandacht, maar de drukte zit vooral in hem zelf. Nou ja, tal van verklaringen.
    De vraag is: willen we hem medicatie geven zodat hij rustiger wordt in zijn hoofd? Zodat hij beter te instrueren zal zijn in combinatie met begeleiding voor ons en voor school. Mijn man is heel erg tegen, maar weet eigenlijk niet waarom, die had al moeite met de diagnose, dus het ging hem allemaal ietsje te snel. Ik ben wel voor mits het hem gaat helpen en het kan ook tijdelijk zijn he? Al met al: we gaan een afspraak maken bij de kinderarts om de voors en tegens van medicatie te bespreken. Eind augustus/ begin september pas de afspraak voor tips en begeleiding, helaas zitten we met de zomervakantie!!
    Maar ja, het loopt allemaal!!!! ik voel me vooral erg erkend en opgelucht!

8. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Gefeliciteerd! Het klinkt misschien raar, maar ik ken de opluchting als je hoort dat het inderdaad niet aan jou als opvoeder ligt. Niet met ADHD, dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb je topic gevolgd, maar niet veel bijgedragen. Wel wil ik nu meegeven dat als er meer rust in zijn hoofd komt, ze op school niet moeten vergeten dat hij dus (veel) meer aankan, gezien zijn IQ in elk geval. Is echt heel belangrijk om hem dan ook lekker te gaan uitdagen.

Succes met alles laten landen en bekijken hoe of wat, dat gaat vast lukken volgens mij met zo'n betrokken en openminded moeder.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wat lief gezegd! Dank je wel :)

Ja, dat uitdagen zal dan idd ook weer kunnen! Maar eerst mn man overtuigen om medicatie te proberen..

10. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16

Moedergevoelens zijn altijd de juiste ;)!
    Fijn he dat nu alles duidelijk is? Nu kun je gericht aan de slag.
    Ik snap je man wel, ik vond het ook een hele stap, maar ben zo blij dat we het hebben gedaan.
    Ik ben natuurlijk een wildvreemde voor jullie, maar als je man meer wil weten met iemand die ervaring heeft met adhd medicatie, mag hij me best mailen hoor! Misschien dat dat fijn is voor hem, ik weet het niet....

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou, ik ben momenteel natuurlijk van alles aan het uitzoeken over medicatie. Mijn man is niet zo mailerig, zeker niet met onbekenden, maar als ik je mag pb' en, dan graag!
    Ik zou bijv wel willen weten waarom je eerst tegen was en wat jou heeft doen besluiten om toch ervoor te gaan? En jouw ervaringenmet bijwerkingen etc en welk middel gebruiken jullie??

12. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Druif! Wat fijn! Nu jezelf verdiepen idd... Lijkt me ook lastig! Hebben ze zelf al bepaalde medicatie geadviseerd of??

Onze zoon heeft vanmorgen de laatste onderzoeken gehad... Over een week of 2-3 krijgen we de uitslag... Spannend!!
    Morgenavond ouderavond... Ben zó benieuwd!

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    nee, uitleg over medicatie krijgen we op de adhd poli van het ziekenhuis waar we nu heen gestuurd gaan worden, maar kunnen gezien de vakantie pas over een paar weken terecht :(

Hoe ging het vanmorgen? heeft ie iets gezegd? Of heb je zelf een indruk van hoe het is gegaan?

14. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Natuurlijk weer erg weinig ;) het was stom! Niet zo stom als vorige keer, maar toch nog stom!
    Ze vertelde dat hij goed z'n best had gedaan en daar kon ik het eigenlijk mee doen haha! Achja.. Nog een paar weken en dan weten we het!

15. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Je hebt een pb

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    o balen he?! Je wilt zo graag meer weten! Als hij maar zichzelf is geweest, dat is het belangrijkste... heb je al een datum voor de uitslag?

17. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Nee nog geen datum... Ze nemen contact met me op als t goed is hiervoor :)
    Wist je dat medicatie tegenwoordig ook via je huisarts kan verlopen?

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Hier ook officieel ADHD diagnose. Uw test na instelling medicatie en zsm naar psychiater voor medicatie. In okt 4 x educatie voor ouders ( psycho educatie), kunnen ouderbegeleiding aan vragen als we willen en hebben doelen gesteld .

Sorry heb het even druk qua werk, zal misschien morgen uitgebreid kunnen reageren.

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    jee zitten we toch allemaal in hetzelfde schuitje he?
    heb je je al in medicatie verdiept? Wij kunnen sowieso pas over minimaal 3 weken terecht omdat we straks op vakantie gaan. die ouderbegeleiding hier ook pas eind augustus/ begin september. Vind ik wel erg laat hoor. Jullie ook dus nog lang wachten... jammer vind ik dat. Wat voor doelen hebben jullie gesteld? Krijgen jullie ook nog vervolgafspraken of bestaat dat vervolg alleen uit die psycho educatie?

20. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Druif en Mimi, wat fijn dat jullie duidelijkheid hebben waar jullie je in kunnen vinden!

Ik heb vandaag ook een gesprek gehad met de behandelaar. De voorlopige diagnose ADHD is weer vervallen. Ik had er de laatste tijd al mijn twijfels bij dus dat vind ik niet erg. Maar nu is de diagnose Asperger weer een definitieve diagnose geworden en ik snap er echt niks van. Het is niet op nieuwe onderzoeken gebaseerd maar op een gesprek van een paar maanden terug met school wat ze in de klas zien. De behandelaar (die de diagnose gesteld heeft dus!) geeft aan dat ze mijn dochter niet goed genoeg kent om mij psycho-educatie te kunnen geven. Dus ik moet daar een gesprek over hebben met de leerkracht :(. Nou vind ik een gesprek met de leerkracht heel waardevol hoor maar het slaat toch nergens op dat de leerkracht mij uit moet leggen waarom ze een deze diagnose heeft omdat degene die de diagnose stelt mijn dochter niet goed genoeg kent?? :x.
    Van mij mag ze de diagnose ergens stoppen waar het daglicht niet komt.

Deel Deze Pagina