Volgens mij is gewicht slechts een leidraad. In onze patientenfolder staat ook dat het per patiënt kan wisselen, misschien ook in de mate van klachten? Onze zoon is 24 kilo en kreeg een recept mee voor 18, 27 en 36 mg. Om te proberen. Met de laagste dosering moeten ze volgens mij altijd standaard mee beginnen. Merkte je wel iets dan met de laagste dosering? Of pas nadat je met 36 mg was begonnen? En de medikinet dan?
Laagste dosering merkte we weinig. Medikinet zaten we op 20 mg, werkte redelijk goed maar was te snel uitgewerkt. Nu met de 36 mg gaat het heel goed. Hij kan nu de rust in zijn hoofd krijgen. (Wel is hij meer begaafd dus misschien speelt dat ook wel mee)
Onze zoon is 27 kg ( maat 128/134)en mag 19,5 ( dus 20) Mg medikinet. Misschien geeft het een beeld . Medikinet werkt minderblang inderdaad , om half 4/ 4 uur is het uitgewerkt. Of we op de lange termijn dit zo houden weet ik niet er komt wen hoop frustratie terug gelijk om 4 uur en als hij dan speelt met kinderen is dat wel vervelend .
Hoi dames. Nou gisteren bij de kinderarts geweest. Ze kreeg eerst een concentratietest en daarna gesprek met de arts. Helaas werd ze na de concentratietest ziek en moest ze overgeven De test is dus nu niet betrouwbaar omdat er wel onrust gemeten is, maar ze niet kan zeggen of dit dus van de ADHD is of omdat ze niet lekker werd. Die gaan we dus opnieuw doen. Wel nog een goed gesprek gehad over medicatie. We hebben diverse soorten medicatie doorgenomen en aan ons de keus welke we willen en natuurlijk of we het willen. Dus "huiswerk" meegekregen om naar ervaringen te zoeken. De medicatie waar zij nu het beste voor in aanmerking komt zijn: Medikinet of Equasym. Zijn er dames die ervaring hebben met deze varianten?
Geen ervaring. Ik weet van de uitleg dat die twee middelm allebeimeen keer daags gegeven worden en dan werkzaam zijn gedurende schooltijd. Ik vind persoonlijk een keer daags echt een pre, zeker met kinderen die er nuet zelf aan kunnen denken. Je belast de leerkracht er ook niet mee en ze hoeven maar een keer een pil te slikken. Over concerta, wat wij nu hebben, vertelde de kimderarts dat de rebound hiermee het minste is, maar goed dat heb ik dus zelf nog niet mogen ervaren. Maar ligt de medicatie dan nu aan de uitslag van de concentratie test of gaan ze er sowieso al helemaal van uit? Mimi, ja dat herken ik erg, die frustratie... Hier ook standaard een woede uitbarsting na schooltijd. De concerta zou dat moeten dekken doordat het tot ca 17 uur-19 uur zou werken... Morgen starten met ophogen, naar 27 mg concerta. Ik ben weer erg benieuwd...
Wat spannend die zoektocht naar medicatie etc zeg! Mijn zoontje gaat starten met speltherapie. En heeft nog geen diagnose. Zijn er mensen die ervaring hebben met die therapie,deed het iets?
Geen idee wat speltherapie in houdt? Wij gaan starten met stop, denk, doe- training, we krijgen vrijdag de eerste uitleg. Maar weet ook niet precies wat dat gaat inhouden.. Vandaag opgehoogd naar 27 mg en we merken verschil!!! Vind het wel raar allemaal hoor... ben hem natuurlijk compleet aan het observeren en analyseren. Na ca een uur na inname begonnen we te merken dat hij rustiger werd. Niet meer constant kwebbelen en friemelen en schreeuwen. Vervolgens is hij naar een voetbalwedstrijd geweest, dat ging prima, deed goed mee ( is ook weleens anders). Daarna veel op de iPad gezeten, en dan is hij altijd rustig, maar viel me wel op dat hij ook niet steeds hardop zat te praten. Vanmiddag wilde hij niet eten. Zei dat hij buikpijn had. Misschien is het een bijwerking? Verminderde eetlust? Hij was er helemaal down van. Daar voelde ik me wel schuldig over... Heb hem uiteindelijk paracetamol gegeven, want hij wilde zelfs niks drinken Daarmee ging de buikpijn wel weg, maar de eetlust bleef minder. Hij heeft zn hele lunch dus overgeslagen. Hopelijk trekt dit nog wel iets bij!! Daarna nog een tijd tv gekeken/ op de ipad gezeten, dus merkte niet veel qua onrust.s Middags nog op visite geweest en daar zeiden ze dat hij wel moe leek. Hij was echt een stuk stiller dan normaal. Maar niet suf ofzo, maar het voelde wel raar, net alsof hij idd erg moe was ( terwijl hij eigenlijk juist hyper wordt als hij écht moe zou zijn). Hij reageert wel gewoon en hij springt ook niet van de hak op de tak meer, schreeuwt echt stukken minder. Eetlust kwam niet echt terug, al heeft hij wel wat lekkers op, maar minder dan anders. Rond een uur of 17/17:30 leek het uit te werken en vanaf 18 uur is hij echt weer aan het stuiteren en aan het schreeuwen en overal op reageren. Bijzonder hoor... Het voelt nog wat dubbel. Ik merk duidelijk verschil nu. Zoals hij nu weer is denk ik: ja, tis echt wel nodig... maar zoals hij is met medicatie is gewoon nog erg... wennen??? Hij lijkt wel een ander kind... weet niet of het afwezigheid is/lijkt of vermoeidheid, of dat dit nou gewoon "rust" is... morgen maar weer even verder beoordelen
Had zoon ook eerste dagen, echt wennen. Na 3/4 dagen niet meer moe, emotioneel( dat heeft hij). Leek ook eraf helemaal ander kind ook dat ik zoiets had van hmm dat is wel andere uiterste . Na een aantal dagen was het weg.
Dank je voor je reactie! Fijn om te horen dit! Dus het kan nog wel wat minder worden? Dat emotionele dat had ie altijd al wel en dat is ook niet minder (of meer, denk ik)... Dat hij moe is of lijkt dat vind ik wel "vervelend" maar ben er nog niet helemaal achter of het nou vermoeidheid is, afwezigheid of gewoon "rustig", want hij luistert wel goed, reageert ook gewoon en als hij boos wordt, is hij wel "gewoon" fel, alleen niet z0 extreem misschien als anders, maar dat is juist wel prima. Tis gewoon echt wennen denk ik, die overgang van het een uiterste naar het andere. Tuurlijk wilden we dit wel, maar het is wel een grote overgang En als hij dan ook nog bijwerkingen heeft zoals buikpijn dan voel ik me toch een beetje schuldig... Wel ben ik blij dat er nu überhaupt iets gebeurt, was wel even bang met die 18 mg wat nauwelijks iets deed, of er ooit nog wel iets gevonden zou worden wat wel wat zou doen..., je weet niet hoelang die zoektocht duurt van te voren. Ik denk dat we nu op de goede dosering zitten. Meer lijkt me niet nodig en niet wenselijk gezien de bijwerkingen die hij nu heeft. Maar even aankijken, dit is pas dag 1...
Mee eens, in het begin is het wennen, veel huilen en soms extreem rustig, maar dat calt vanzelf op hun plek Eetlust kwam hier terug tussen de 1 en 2 maanden
Dank je wel!!! Zo blij om te lezen dit!! Ben van alles aan het lezen ook over vlakheid en dan ben ik bang dat dit is wat ze bedoelen met "vlak worden"... teken van te hoge dosering, maar een dosering lager daar doet ie dus niks op... maar het kan dus nog wel wat bij trekken? Moet ook echt nog even kijken of het nu vlak is, moe of gewoon "rustig" hoor... tis gewoon allemaal erg wennen Eetlust is idd ook erg lastig, maar als hij de rest van de dag maar bij eet kan dat wel ondervangen worden.
Wauw wat een verandering ineens zeg! Hopelijk zijn de bijwerkingen tijdelijk! Emotioneel en fel reageren hoor ik hier... dat herken ik echt als de beste.. Als er iets is,dan draait alles helemaal daarom.. herkennen jullie dat ook zo? Soort extra prikkel die ze niet uit kunnen zetten en waar alles op dat moment dan om moet draaien? Soms heeeeel vermoeiend vind ik dat.. mijn zoontje kan enorm driftig worden vanuit die emotie..
Kan het niet zo zijn dat de vermoeidheid er gewoon in zit nu doordat de school weer is begonnen? Hier zijn ze in elk geval erg moe door weer in het ritme te moeten komen. Onze dochter had in het begin ook buikpijn en verminderde eetlust maar die eet nu als een bouwvakker!
Ja, dat zou zeker mee kunnen spelen! Al wordt onze zoon nooit sloom of vlak als hij moe is, maar juist nog drukker... Nu vandaag, dag 2 na de ophoging en het pilletje zit er nu een uur of 3 in, en zou dus moeten werken, maar hij is nog heel springerig en hyper... het enige wat me opvalt is dat ie niet schreeuwt ( wat al heel fijn is!!!). Dus het effect is vandaag, voor zover ik dat nu al kan zeggen, vele malen minder opvallend dan gisteren?! Even kijken dus... En hobbelpaardje: ja, dat herken ik ook, dat ie daar helemaal op gefixeerd is dan. Idd heel vermoeiend... van een mug een olifant maken en het dan ook niet van zich af kunnen zetten...
Dat herken ik heel goed! Hier begint school morgen pas. Kind heeft al een week buikpijn... en alles is teveel,snel emotioneel,heel snel en veel boos.. alle spanning voor morgen.. ik ben blij als we een weekje verder zijn,dan is het weer een beetje normaal.
Nou vandaag toch minder effect. Buikpijn nog wel op komen zetten maar minder dan gisteren. Heb het idee dat ie toch iets onder de leden had? Ik ga even bij houden op schrift wat ik zie. Impulsiviteit, hyper gedrag en correcties zullen toch iets minder moeten worden? Dat merk.ik.nog niet. Ik realiseer me dat bepaald gedrag ook gewenning is en niet ineens als sneeuw voor de zo'n zal verdwijnen. Komende dagen moet ik werken dus kan hem niet goed observeren. Ga desnoods nog een aantal dagen door met deze dosering tot ik zeker weet wat het doet. Balen hoor, die onzekerheid!!
Ja dat geloof ik graag. Je wil het liefst meteen weten wat werkt en niet de hele tijd dat proberen.. Maargoed,dat hebben we niet voor het zeggen helaas. Ben erg benieuwd hoe het verloopt bij jullie. Voor mij wel interessant om te lezen allemaal,al geeft het me aan de ene kant geen moed,en aan de andere kant wel,heel dubbel is dat. Hier slaapt zoon inmiddels,kon de slaap niet vatten tot 22:00 uur,toch van de spanning voor morgen.
Raar Druif, jammer dat je tot nu toe nog niet het gewenste resultaat ziet. Misschien toch anders medikinet proberen en kjjken wat het verschil is?
Mijn dochter is de hele zomervakantie gestopt geweest met de medicatie en ik heb geen verschil gemerkt. (En ook geen problemen met haar gehad) Nu is ze weer naar school en ik voel me er eigenlijk niet goed bij om haar weer te laten beginnen. Dus ik moet een afspraak maken met de kinderpsychiater (sowieso omdat ze opnieuw ingesteld moet worden anders lijkt me?) en daar zie ik een beetje tegen op. Ze wilden haar zo graag aan de medicatie; eerst angstremmers, antidepressivum of antipsychoticum tot ik uiteindelijk met de methylfenidaat heb ingestemd. En ze gaan echt niet blij zijn als ik haar het niet meer wil geven. Ik ben gewoon niet voor medicatie met die groeiende hersentjes als het niet echt noodzakelijk is, en na dat nieuwe onderzoek voelt het al helemaal niet goed meer. Het maakt het lastig voor mij dat ik de noodzaak totaal niet zie thuis, maar op school schijnt ze het dus wel nodig te hebben. Maar dan denk ik aan de andere kant, wat is noodzakelijk, ze heeft twee! klassen overgeslagen en loopt nog steeds voor. Het is zo jammer dat ze niet in het onderwijssysteem past, terwijl haar resultaten verre van achterblijven. Mijn gevoel zegt geen medicatie maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet verdedigen. Iemand tips om sterker in mijn schoenen te staan bij de kinderarts en school?