ADHD of wat anders?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 25 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ik geef gewoon 6 etos tabletjes. Maar er staat voor binnenkort een afspraak met de kinderpsychiater en dan kan ik ze misschien beter op recept vragen van de apotheek.

2. Ik heb echt héél veel op internet gezocht omdat ik 100% zeker wilde weten dat het geen kwaad kon, maar alle ziekenhuizen schrijven ook dat melatonine niets verkeerds doet en geen kwaad kan, omdat het een lichaamseigen stof is. Onze zoon gebruikt het ook sinds een week of 6 en die slaapt tegenwoordig binnen een half uurtje 's avonds, waar hij eerst rustig tot 11 uur tig keer z'n bed uit kwam.. Echt een wereld van verschil!

Wij gebruiken 1mg. Op eigen initiatief, maar bij de instelling waar wij het traject doorlopen hebben, weten ze er uiteraard van. Tabletjes van 1mg kun je kopen bij de Vitaminstore.

https://www.vitaminstore.nl/health/speciaal/nacht/Vitaminhealth-melatonine-1-mg-zuigtablet/P227911

Onze zoon vindt ze trouwens heel lekker, ze ruiken heel zoet en smaken echt naar snoepjes.

3. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Druif wat super fijn dat de medicatie nu dan toch lijkt te werken, wat vind je man ervan? die wilde eigenlijk geen medicatie toch?

Hier hebben we trouwens 3 mg melatonine gebruikt voor onze dochter in overleg met de psychiater. Die gaf ook aan dat het geen kwaad kon.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zal wat betreft die melatonine wel even navragen dan bij de kinderarts! Blijkbaar doet 0,1 mg dan niks ;)

Nou, ik heb iets te vroeg gejuicht voor wat betreft die medicatie ophoging denk ik...
    Afgelopen weekend had onze zoon een heel goede dag en kreeg ik hoop dat het echt aansloeg. Nog steeds vind ik hem meer voor rede vatbaarder en iets geduldiger en minder schreeuwerig. Er is wel verschil. Maar heb hem nog wat extra dagen geobserveerd en merk toch nog regelmatig motorische onrust. Ook is hij nog erg impulsief. Als dat het enige was dan had ik dat al prima gevonden, maar vandaag ook met de juf gesproken en op school ging het nog steeds niet goed. Hij "deed" maar wat, kletste steeds hardop, met dictee schreef hij totaal andere woorden op en deed hij totaal iets anders dan wat er van hem gevraagd wordt... ik kan wel huilen... blijkbaar werkt dit niet (afdoende). En wat nu? hoeven pas 5 oktober naar de kinderarts. En dan? Is hij nu zo;n wanhopig geval? Bestaan er nog andere middelen? Iemand ervaring?

Ik heb ook maar even een nieuw topic aangemaakt hierover in de hoop meer mensen te bereiken.

5. mama2bengeltjes

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Ik zou alvast contact opnemen met de arts over wat nu te doen. Het duurt nog wel even tot 5 oktober en zou mij dan te lang duren.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Tsja, vind het zo opdringerig :) heb al eens eerder gebeld in het begin en toen deden ze vreselijk moeilijk, wilde niet overleggen met de arts en moest de afspraak maar afwachten enz enz. Eerder de afspraak was ook niet mogelijk, want ze zat al helemaal vol ( afspraak was ook over 6 weken ipv 4 vanwege alle drukte), dus lastig lastig...
    Nou ja, twee weken trekken we nog wel al voelt het zinloos om te blijven slikken terwijl het niet afdoende werkt.

7. mama2bengeltjes

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Heb je geen mailadres van de arts? Als je toch 2 weken moet wachten zou ik toch doorgaan met deze dosering dan heb je in elk geval iets meer rust in huis. Merkt hij zelf wel verschil of niet? Wel heel lastig hoor .

8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ik zou nog even afwachten. Hij zit nu pas 1 week op deze dosering. Geef het nog wat langer kans om te observeren, je merkt immers wel verschil.
    Vergeet ook niet dat je er nu heel erg op zit te letten en je daarom misschien ook meer ziet. En dat hij gewoon pas 7 is hè, dan is een beetje impulsiviteit en motorische onrust sowieso niet heel gek.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, jullie hebben gelijk. Ik wacht nog wel af en ga gewoon door met 36 mg. Wrs hebben ze eerder niet eens plek en ben zelf ook gebonden aan werk waarbij ik niet zomaar weg kan, dus maar even uitzingen ;)
    Ik ga vandaag nog eens kijken wat ik merk, maar als het alleen de scherpe kantjes zijn dan loont het toch om door te slikken, althans voor thuis. Zelf zegt hij gene verschil te merken, maar tsja, hij is pas 7 he? Lastig om dan over jezelf te zeggen denk ik?
    Mail adres ga ik de volgende keer wel vragen, lijkt me enorm handig als ze het doet ;) kan me ook voorstellen dat ze er niet op zit te wachten om bestookt te worden door allerlei ouders en dat ze er principieel op tegen is...

Jaimo: ik ga idd maar gewoon door. de bijwerkingen zijn te doen en ik had echt het idee dat het wel iets deed. En wrs kan het ook wel per dag verschillen? Ben me inderdaad van alles aan het afvragen: ook zoals met dat observeren: ik zit nu meer bovenop hem en doe misschien ook wat meer met hem, waardoor hij afgelopen weekend misschien wel daardoor gewoon een hele goede dag had? Maar tsja, zeker op school kunnen ze niet constant 1 op 1 met hem bezig zijn... en thuis zal hij ook geregeld zelf moeten kunnen spelen of met zn zus samen..
    En ja, een klein beetje impulsiviteit en onrust hoort er ook wel bij vind ik, maar dat had ik al meegenomen in mijn bevindingen ;) Dat merkte ik ook wel op zijn goede dag afgelopen weekend, dat hij af en toe nog wel zijn stem verhief of van tafel af ging, maar tsja, het moet ook geen zombie worden, dus vond dat nog wel acceptabel. Maar gisteren bijvoorbeeld was hij echt ook heel schreeuwerig waardoor ik moest ingrijpen en bij de huisarts in de wachtruimte steeds tikken op de raampjes etc en hardop praten en maar doorgaan, ook na correctie. Dat in combinatie met de bevindingen van school vind ik het dan toch niet afdoende werken denk ik? Althans: hij krijgt de hoogste dosering nu... dan verwacht je toch iets meer?

10. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ben ik weer even. Druk geweest de laatste tijd. Vanmiddag weer een gesprek met de kinderarts. We hebben de keuze voor Equasym of Medikinet gekregen om mee te starten. Ik denk dat we voor Medikinet gaan omdat ik daar veel goede verhalen over lees. Wel in mijn achterhoofd dat het natuurlijk voor ieder kind anders is.

Maar hopelijk kunnen jullie me even oppeppen hierin, want ik merk dat ik voor mezelf een enorme drempel over moet om aan medicatie te beginnen voor mijn dochter. Kort gezegd: ik vind het vreselijk moeilijk. En spannend. Wat gaat het doen? Krijgt ze niet teveel bijwerkingen? Doe ik hier wel goed aan? Ik voel me zelfs schuldig en waarom? Geen idee :) Ik vind het heel erg moeilijk. Dochter blijft aangeven dat ze zich echt niet kan concentreren op school. Ook niet met koptelefoon. Haar werkjes komen niet af. Ze wil het graag zelf een "pilletje" zoals ze zegt. En toch voel ik me zo. Is dit herkenbaar? Of ben ik de enige die dit op deze manier ervaart? :(

11. mama2bengeltjes

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Kolibrie, ik heb het totaal niet gehad dat ik me schuldig voel maar juist andersom. Zelf heb ik 2 jaar geleden de diagnose ADHD gekregen en het was zo fijn na het eerste pilletje. Zoveel rust in mijn hoofd. Dat gunde ik onze dochter ook!
    Zij heeft er nu een heel schooljaar opzitten en waar ze zonder medicatie op niveau 4 a 5 zat met taal zit ze nu op 1 dus aan de top. Gisteren zei ze zelf; ¨ik heb een liedje in mijn hoofd en nog een liedje en nog een dat is bij elkaar wel een heel raar liedje¨ Haar pil was dus uitgewerkt haha

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Kolibrie: ik wilde juist zelf graag onze zoon aan de medicatie en voelde me daar zelf schuldig over... Maar toen het eenmaal was, moest ik ook ene drempel over hoor, want: wat ging het met hem doen? Straks liep hij er als een zombie bij... wat als hij straks helemaal veranderd... ik vond het ineens héél eng...
    Probeer je voor de geest te houden dat je dit doet om er beter van te worden, om erger of ergere achterstanden in de toekomst te voorkomen. Bijwerkingen gaan meestal over moet je maar denken en het hoeft niet zo te zijn he, dat ze ergens last van krijgt. Onze zoon had steeds de eerste 4 dagen last van zn buik. Daar voelde ik me schuldig over ( zeker omdat de medicatie niet veel deed). Maar heb hem dan ook gewoon paracetamol gegeven. De buikpijn ging ook weer weg gelukkig. Nu eet hij minder. veel minder. Voel ik me ook schuldig over. Hij is al zo mager. Ik compenseer dat dan maar weer door zn lievelingsbrood te kopen en zn lievelingsbeleg en kijk ook niet op een tussendoortje meer of minder.
    Tis voor mij tot nu toe nog niet zaligmakend, want we hebben na 2 keer ophogen nog steeds niet het beoogde effect en dat voelt wel als falen.. maar ken genoeg succesverhalen van kinderen die wel meteen effect merken! Ik las ergens dat 30% van de kinderen niet meteen goed zitten of over moeten stappen. Grootste deel wel dus ;)

Wat is het precies het verschil met equasym en medikinet? Ik hoor ook veel positiefs over medikinet. Misschien is het ook wel wat voor onze zon ;)

13. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Nou we zijn geweest. Helaas werd dochter tijdens de concentratietest weer niet lekker en raakte zelfs in paniek. Ik denk zelf dat de test teveel van haar vraagt en ze dusdanig overprikkelt raakt dat ze er letterlijk niet lekker van wordt. Dus voorlopig doen we die niet meer.

We hebben Medikinet CR 5 mg meegekregen. We mogen zaterdag starten. Bewust in het weekend zodat we haar zelf kunnen monitoren in eerste instantie.

Verschil met Medikinet en Equasym is de afgifte verhouding. Beiden zijn capsules die je ook open mag maken en de korreltjes met een hap vla ofzo kan innemen. Beiden zijn langwerkend. Maar bij Medikinet is de afgifte 50-50. Dus 50% in de ochtend en 50% in de middag. En Equasym is 30-70. Bij Medikinet is het belangrijk dat ze er goed bij ontbijt. Nu ontbijt dochter iedere ochtend sowieso en ook goed, dus dat moet geen probleem zijn.

We gaan het beleven. Ik hoop gewoon dat ik de juiste beslissing neem. Ik merk dat ik het gewoon lastig vind dat ik voor haar moet kiezen en waar doe ik goed aan. Ik zal af en toe hier wel mijn ervaringen komen delen en dan kijken of dingen herkenbaar zijn.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Heftig van die concentratietest zeg! Maar goed, dan maar even laten, dit is ook niks zo... en fijn dat jullie toch "mogen" starten met medicatie., Die medikinet klinkt idd logischer 50/50%. Hoezo moet je er goed bij ontbijten? Want wat gebeurt er anders? Mijn zoon is een heel slechte ontbijter, altijd al geweest...
    Hoeveel uur werkt de medikinet? En hoe zit het met rebound? Concerta zou ca 10 uur werken, waardoor we zelf het stukje na schooltijd zouden mee pikken. Had ik zelf erg fijn gevonden, maar helaas is het niet het ideale middel voor hem...

Ik hoor graag je ervaringen, ben heel benieuwd!
    Ik snap dat je het lastig vindt om voor haar te beslissen waar ze goed aan doet. Ik kamp ook geregeld met dat gevoel. Maar misschien helpt het je dat ze het zelf ook graag wil en aangeeft dat ze het nodig heeft? En als je straks merkt dat het werkt dan ben je vast heel erg blij!

15. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Je kan medikinet alleen innemen als je ontbijt, mag dus ook na een halve boterham is geen probleem, als je maar wat eet.
    Het is een 8 uur werkend medicijn, maar werkt hier ongeveer 7 uur. Hier ook een rebound wel en daarom krijgt ze om 14:45 nog een kortwerkende, dit werkt prima

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Zijn 2 happen cracker ook voldoende :D ?? Of een glas drinkyoghurt? En anders? Krijg je buikpijn?
    Interessant te lezen over die rebound. Geef je het om.rebound te voorkomen of om het laatste stuk van de dag goed door te komen? En heb je geen rebound als de kortwerkende is uitgewerkt?

17. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16

Als de kortwerkende is uitgewerkt valt het mee met de rebound vind ik, die werkt ongeveer een uur door na het eten, vooral de 2 dagen dat ze sport is die extra concentratie zeker welkom, we geven deze inderdaad om strijd te voorkomen en na school als ze afspreekt met vriendjes is ze dan ook gewoon rustig.
    2 happen cracker is dan beter omdat drinken echt iets vloeibaars is en ik denk dat je iets van vast voesel moet eten

18. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Vandaag gestart met de Medikinet. Zoals voorspeld werd de capsule slikken een probleem. Dus gelukkig konden we hem zoals uitgelegd opendraaien en de inhoud op een lepel vla geven. Nu wordt het dus afwachten. Ik weet niet hoe snel het zou moeten werken. We houden haar goed in de gaten.

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    oohhh spannend hee!! Ja hier de eerste 2,3 dagen ook lastig met slikken, maar met drinkyoghurt gaat het hier het beste, net wat dikker dan melk of water en dan glijdt die pil er zo in.
    maar een capsule open draaien is helemaal ideaal ;) Volgens mij zou het met 1 uur wel moeten gaan werken, dat is hier iig wel zo. ( al hebben wij wel een ander langwerkend middel)
    Hou je ons op de hoogte?!

Merlijn: heeft ze geen last met inslapen dan? Ik zou het ook zeer wenselijk vinden iets voor na schooltijd. idd met voetballen twee keer per week, het aan tafel blijven zitten, speelafspraakjes of huiswerk maken... Concerta werkt tot ca 17/17:30 en dan slaapt hij tegen 20:45 uur.... hebben jullie geen last met het inslapen?

20. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ja met yogi geprobeerd maar ze vindt het eng. Natuurlijk want ze vindt alle nieuwe dingen eng. Ach volgens de verpakking mag het opendraaien. En kinderarts had het ook gezegd. We blijven wel stimuleren om te oefenen. Voor nu laat ik het even.

Maar zijn nu 3 uur verder en merk nog geen verschil. Ik hou het gewoon in de gaten. Verwacht ook echt niet gelijk een wonder hoor. Sowieso even paar dagen aankijken.

Hoe gaat het nu bij jou Druif?

Deel Deze Pagina