5mg is ook wel heel weinig voor een langwerkende. Kan idd best zijn dat de dosis te laag is maar zo starten is altijd fijn.
OK dan weet ik dat. Kinderarts zei al wel dat het kan dat ze over 1 of 2 weken opgehoogd moet worden naar 10 mg. Maar omdat ze een lichtgewicht is (20 kilo) kon het ook zijn dan dit wel voldoende was. Hoe dan ook is het even afwachten en zien wat er gebeurd
Ze heeft 3 maanden last gehad met inslapen, dit hebben we opgelost met melatonine. Nu gaat het goed zonder, half 8 op bed en kwart over 8 gaat ze slapen, ze leest eerst wat oid, maar dat deed ze al voordat ze medicatie kreeg
Mijn dochter was een jaar geleden 22 kg en slikt 15 mg, nu is ze gegroeid en aangekomen en word het binnenkort aangepast
Ik heb geen idee van de mg bij medikinet, maar het is gebruikelijk om te starten met de laagste dosering. Kijken hoe ze reageert, of er bijwerkingen zijn en dan zo nodig op hogen. benieuwd of je vandaag wat merkt, maar ip zou het wel in een (paar) uur werkzaam moeten zijn en dus te merken of niet. Ik begreep dat er geen spiegel opgebouwd hoeft te worden? Hier is het effect nog minimaal. Ik geloof wel dat het iets doet, want op het einde van de dag lijkt hij wel een soort rebound te hebben. En ik denk soms dat hij meer voor rede vatbaar is, maar ik geloof ook dat je met de hoogste dosering wel meer mag verwachten, dat daarvoor het effect te minimaal is. Ik ga maar wel door tot de afspraak met de kinderarts, want ben bang dat het zonder medicatie misschien nog slechter gaat op school, al doet het maar iets qua concentratie,... daarvoor wil ik wel 1,5 week door gaan... Merlijn: hier ben ik gestopt met melatonine. Ik wil het overleggen met de kinderarts wat betreft de dosering en kijken met evt andere medicijnen wat het doet., we doen hem nu een half uur later naar bed ( 20:30) en dan komt hij er ook niet meer uit. (Wel gezegd dat als hij dat wel doet, hij weer om 20 uur naar bed "moet" dus dat werkt ook wel!) en ik denk dat hij met een kwartier wel slaapt. Ik vind het nog steeds vrij laat, maar niet meer steeds dat rusteloze uit bed komen is me ook wat waard.
Het kan wel een half jaar tot een jaar duren voordat de medicatie goed 'ingesteld' is. Verwacht dus ook niet meteen wonderen. Goede oplossing met die bedtijd zo, Druif!
Dank je Tupp! Ja, dat over dat instellen van medicatie hoor ik zoveel verschillende verhalen over? Hoe werkt dat dan qua instellen? Betekent dat wat je zegt dat de medicatie nog verder en beter zijn werk zou kunnen gaan doen?? Dat staat wel weer haaks op de dingen die ik hoor van de kinderarts, namelijk dat het "meteen" werkt ( dwz na een uur ongeveer), en eind van de dag weer helemaal is uitgewerkt, dat je geen spiegel opbouwt en hebben om die reden toen ook 3 recepten mee gekregen die we een week mochten gebruiken. Als we na een week proberen het idee hadden dat het niet of onvoldoende werkte, dan mochten we ophogen voor weer een week etc. Hoe gaat het vandaag bij jullie Kolibrie? Vandaag wel weer een goede dag. Opa en oma waren op visite en vonden hem ook echt rustiger dan de vorige keer dat ze er waren ( voor de ophoging) en wat ze "gewend" zijn. Hij heeft af en toe nog wel wat uitspattingen qua driftig worden of schreeuwen. Maar is dat ook niet een stukje gewoonte? Onkunde hoe er anders mee om te gaan? In hoeverre is dat acceptabel met medicatie? Rond 17 uur merkte ik ook echt meer lichamelijke onrust, dat zou betekenen dat het na 9,5 uur wel uitgewerkt is. Dus het doet wel wat naar mijn idee, maar of het voldoende is?? Wordt vooral onzeker gemaakt door school, die merken nog weinig. Maar dat is wel een van de belangrijkste dingen waarvoor we het doen Wil van de week toch nogmaals evalueren met de leerkracht.
Het is misschien afhankelijk van wat je krijgt? Voor de kortdurende middelen geldt op zich wel dat het meteen werkt. Maar ze beginnen natuurlijk altijd bij de laagste dosering en bouwen op. Je lijf moet er denk ik ook gewoon aan wennen. Ik hoor op school ook wisselende verhalen. Ook de manier waarop artsen voorschrijven en het resultaat volgen, is erg wisselend. Bij sommige kinderen krijgen we een aantal kaartjes (1 per week) waar we per dag een aantal items moeten scoren. Dit doen we dan voor de medicatie is voorgeschreven en dan ook steeds in de eerste week of de eerste twee weken dat medicatie is voorgeschreven of wordt opgehoogd. Van andere artsen krijgen we niks en moeten de ouders het gewoon doorgeven. Die komen dat dan wel bij ons vragen, natuurlijk. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het bij een kind gelijk goed was. Altijd wel een periode van wennen en bijstellen. Soms gaat het dan om de hoogte van de dosering. Maar ook wel eens toch andere medicatie em dam begint het min of meer van voor af aan. Het is heel wisselend hoe lang het bij een kind duurt voordat het goed is. Soms maar een paar weken tot een maand. Maar er zijn ook ouders en kinderen die maanden aan het 'rommelen' zijn voordat het lekker loopt.
Ja hier moesten we dus zelf observeren en ophogen. Vond het ook best een verantwoordelijkheid om dat zelf te beslissen, ondanks dat ik zelf verpleegkundige ben. . En dus ook hier zelf navragen bij de leerkrachten. Wel fijn om te horen dat het " normaal " is om weken of maanden te proberen. .. ik voelde me er echt ongelukkig bij. Ik kreeg echt het gevoel dat onze zoon een wanhopig geval is. Merkte je ook bij kinderen dat ze niet of nauwelijks reageren op het ene middel.en wel op het andere? Dat je verschil opmerkt bij het ophogen klinkt veel gebruikelijker lijkt me?
Ik vraag me af of die verschillende verhalen over dat instellen dan wel allemaal over methylfenidaat gaan? Want dan vind ik een half jaar tot een jaar toch wel bijzonder lang. Met antipsychotica moet je wel een bloedspiegel opbouwen dus dat duurt wat langer en bij antidepressiva duurt het erg lang voor je het effect goed merkt, daarbij kan je wel zo een half jaar tot een jaar verder zijn.
Instellen of inregelen betekent niet dat je een spiegel moet opbouwen ofzo maar het puzzelen welke medicatie en welke dosering het meest effectief zijn.
Dat hoeft bij ritalin (gerelateerd) spul niet. Daarom kun je het ook incidenteel innemen, dus enkel als het nodig is.
Daarom vind ik een half jaar tot een jaar zoeken naar de juiste dosering en medicatie zo lang. Bij antidepressiva is dat wel gebruikelijk.
Komt ook omdat het zo divers is.. Komt de drukte door de te lage dosering of omdat grote broer vanmorgen boos was en jongste daar last van heeft? (Spreekt hier heel erg) heeft hij wel goed geslapen, niks onder de leden.. Moet hij bij zwemles een hogere dosering hebben? Valt hij niet teveel af? Komen de angsten door meer bewustzijn van de buitenwereld of foute bijwerking van de medicijnen? Er zijn zoveel ongevingsfactoren, zoveel dingen die meetellen.. Dat is echt heek veel puzzelwerk
het puzzelen komt ook omdat het bij kinderen is en het ene kind kan je beter "lezen" als het andere kind. Onze zoon is heel duidelijk in gedrag en kan goed onder woorden brengen wat hij merkt. dus wij zaten met 4/5 weken op de goede dosering. We verwachten straks in januari dat hij iets hoger moet , simpelweg omdat er dan s middags meer gevraagd word en hij s middags dus geen hoge dosering heeft nu. Maar het kan ook zijn dat hij toch omgaat met de tijd naar een nog langer werkende variant . Nu medikinet en die is om 14;30 echt uit het systeem, dat is gewoon niet altijd handig en zeker niet leuk.
Ik verwacht ook zeker geen wonderen direct. Het zal, zoals Cathelijne zegt, een gepuzzel worden wanneer je op de juiste dosering zit en of überhaupt dit merk wel gelijk goed is of dat we nog moeten overstappen naar iets anders. De vele vragen stromen hier ook door mijn hoofd hoor. Gisteren had ze de 2e keer haar pil. Wederom geen verschil gemerkt. We waren naar de dierentuin. Vanmorgen 3e keer en dus de 1e dag school waarbij ze met medicatie gaat. Juf is op de hoogte en gaat haar de komende periode goed monitoren. Dochter gaf zelf ook al aan dat ze nog niet weet of het pilletje werkt, tot ze op school is. Het is dus allemaal afwachten.
Hier gaan we donderdagmiddag naar de huisarts toe om te vragen of de concerta omhoog kan. Dochter gaf zelf al aan dat ze het idee had dat het minder werkt dan voorheen, ook de juf op school gaf aan dat ze erg beweeglijk is in de klas. Nu heeft ze 2x geturnt bij de selectie en mag ze niet door omdat ze te afgeleid is. Qua turnen doet ze het wel goed, beetje sneu dus voor haar dat ze het wel kan maar haar koppie niet mee wil. Donderdag dus maar eens zien of ze naar de 36 mg toe kan...
Hier noem je denk ik een belangrijk punt. Ik snap nu dat he instellen zo tijdrovend kan zijn. De kinderarts bij ons zei al dat je geen bloedspiegel hoeft op te bouwen en dat je meteen effect ziet of niet. Maar inderdaad qua dosering: wat is het juiste? Ik ben onze zoon nu ook enorm aan het observeren, probeer veel 1 op 1 met hem te zijn. Gaat het daarom beter, is hij daarom rustiger? Af en toe heeft hij nog wel driftbuien of motorische onrust, maar als het middel is uitgewerkt is die onrust echt vele malen groter. Het werkt wel, maar is het ook afdoende dan? Wat is acceptabel? En drifbuien mag hij best hebben, ruzie met zn zus ook. Is dat normaal of is hij toch nog licht geprikkeld? Gisteren kon hij niet inslapen. Was hij nog druk in zn koppie of is het een bijwerking? Hij sliep tegen 22 uur en was om 7 uur weer wakker. Vandaag was hij heel huilerig op school, had heimwee naar mij en zn knuffels. Was hij emotioneel als bijwerking of was hij gewoon hartstikke moe? Op een paar dagen na ben ik best tevreden over hoe het nu gaat. Hij heeft een paar heel humeurige dagen gehad. Dan is hij boos op alles en iedereen, heeft nergens zin in. En kan ik ook niks zeggen of vragen of hij reageert prikkelbaar en schreeuwerig. Dat gedag is me niet vreemd. Maar is dat adhd of karakter? De medicatie doet er niks voor. Op school vinden ze dat hij niet goed luistert, steeds hardop praat door de les heen, er continue op los fantaseert, totaal andere dingen opschrijft bij het dictee... werkt de medicatie dan niet afdoende of spelen er andere dingen mee? Zooo moelijk Wat is wijsheid en waar moet ik nog meer op letten voor ik volgende week mijn bevindingen mag delen met de kinderarts? Ga sowieso nog een keer evalueren op school.