ADHD of wat anders?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 25 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Hoi allemaal!
    Hoe is het met iedereen? Vanmorgen zijn we weer terug naar de kinderarts geweest. Het spreekuur liep vreselijk uit dus ze gaf weinig tijd om te filosoferen over waarom iets wel of niet aanslaat. Maar anderzijds hou ik ervan: meteen to the point, medicatie slaat niet voldoende aan. Nu weer 3 recepten meegekregen: 1 van hetzelfde medicijn, maar dan van goedkoper merk. Ze gaf aan dat met andere hulpstoffen de medicijnen soms anders uitwerken. En dit middel is toch eerste keuze vanwege het gebruiksgemak en lange werkingsduur. Mocht het echt niks doen, dan ander medicijn: medikinet. Ook langwerkend maar tot 15 uur, dan zou hij, indien het werkt, nog een kortdurend middel ernaast moeten gebruiken voor na schooltijd, bij het voetballen, huiswerk maken, bij de gastouder en thuis natuurlijk. Dit middel daar heb ik dan 2 recepten met 2 doseringen voorgeschreven gekregen die ik een week moet proberen en zo nodig moet ophogen dus, en dan over 3 weken evalueren. Mocht het niks worden met dit, dan is er ook nog een totaal ander middel wat we kunnen proberen, maar dat valt in een andere groep. (dexamfetamine??) Verder nog wat over de bijwerkingen gehad en zoon was erbij, bloeddruk gemeten, was goed, gewogen, 0,6 kg afgevallen, was binnen de perken. Hij liet zich ook wel weer goed kennen daar, hield zich totaal niet in. Was aan het rond racen met een rijdende bureaustoel [:) en constant aan het kwebbelen en op een gegeven moment interrumpeerde hij ons want had "chocolade" aan zn handen: had hij dus zijn handen onder het smeer van de stoel....
    Ga vrijdag starten met de eerste stap, al verwacht ik daar niet zoveel van... tis hetzelfde spul en dosering alleen andere samenstelling... tsja...we zullen zien. Ben weer benieuwd!

    Iemand nog vorderingen???
     
  2. Meisje89

    Meisje89 VIP lid

    9 jun 2009
    7.154
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    1000x herhalen is hier ook zo! En daar stopt het niet want ook hier blijft hij alles toch nog doen.. zucht!

    Namiddag ga ik altijd met baby even slapen. Enerzijds omdat baby niet zonder mij slaapt en anderzijds omdat mama het ook wel kan gebruiken gezien de nachtvoedingen ;) dit is al maanden zo dus hij weet de regeltjes, stil spelen, deur van de speelkamer dicht, niet hele tijd van boven naar beneden lopen, 1x pipi doen als we net in je liggen en daarna bezig houden. Vandaag was vriend nog werken toen ik naar boven ging. Wat een kabaaaal heeft ie gemaakt. Verdorie zeg! Heb amper geslapen, baby slaapt gelukkig wel nog maar oh jee!!! En dan komt ie aan bed "mamaaaa" fluisteren. Pfoe niet leuk..

    Druif hopelijk helpt de nieuwe medicatie! Weer afwachten dus.

    Hier nog geen nieuws!
     
  3. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Ik denk dat het hem teveel is. Hij "moet" allemaal dingen onthouden.
    Deurdicht
    Stil zijn
    Fluisteren
    Niet te vaak heen en weer lopen.

    Ik denk dat deze opdrachten teveel moeite kosten om allemaal te onthouden. Ik snap zeker dat jullie even een rust momentje nodig hebben. Is het geen optie om hem ook lekker mee te nemen naar bed en dat hij daar een filmpje oid kijkt? Of een spelletje op de tablet/telefoon?

    Mijn zoon vindt het af en toe heerlijk om samen op ons bed te liggen. Dan zet ik de pc voor hem aan met een tekenfilm en zelf doe ik even m'n oogjes dicht, ik hoor overigens wel alles, dus echt slapen doe ik ook niet. En heel soms, valt hij zelf ook in slaap;)
     
  4. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Ik hoor meerdere mensen, wel volwassenen, positieve verhalen vertellen over dexfetamine. Let er wel even op dat je alleen 2.5 mg vergoed krijgt of de apotheek moet er een magistrale bereiding van maken. De gewone 5 mg wordt sindskort niet meer vergoed.
     
  5. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Dit kan onze zoon van een jaar ouder ook nog niet hoor... ik denk dat het iets teveel gevraagd is van hem, zeker zonder toezicht van een andere volwassene. We proberen het ook weleens op zondag morgen uit te slapen. We zetten dan de tv aan beneden en maken ontbijt en kruipen wij nog een uurtje terig, maar hij blijft ook steeds aandacht vragen, steeds terug naar boven lopen etc. en dan heeft hij nog een zus om mee te spelen, maar helemaal alleen zou hij zich niet vermaken. Hij komt dan echt "aandacht' vragen.
     
  6. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    ja ik hoor idd ook positieve verhalen! Dus ik sta overal open voor. Het schijnt ook minder bijwerkingen te geven en ook langer werkzaam te zijn dan bijv Medikinet, waardoor gebruiksvriendelijker. Maar waarom het dan geen eerste keuze middel is???
    De vergoeding dat weegt niet zo zwaar voor ons ( of het moet echt giga duur zijn ;)) Concerta kostte ons ook bijna 1 euro per pil wat we zelf moesten betalen... Ik vind gebruiksgemak ook wat waard, zeker voor een kind.
     
  7. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier slaat de Medikinet nog niet aan. Dus weekend ophogen.

    Dexamfetamine wordt niet standaard gegeven, omdat het heel erg duur is. Kinderarts vertelde ons dat je dan gemiddeld rond de €100,00 per maand kwijt bent. Mijn vriendin slikt het ook en moet er mogelijk mee stoppen omdat ze een hogere dosering heeft dan dan meer als €200,00 per maand kwijt is. Niet te betalen dus. Hierdoor is het dus een laatste redmiddel als de andere merken niks doen.
     
  8. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Wow... dat is idd echt giga duur...pffff... hopen dat dat niet nodig is!

    Dit wordt dan de eerste ophoging, kolibrie? Hoeveel mg geef je nu?
    Ik heb een recept meegekregen voor medikinet 20 mg en een recept voor 30 mg. Onze zoon is 23,3 kg.
    Maar eerst morgen starten met het merkloze methylfenidaat retard ipv de concerta. Ik kan alleen nergens vinden op internet dat dat zou werken of verschil zou maken, alleen mensen bij wie juist concerta beter werkt tov het merkloze middel... ik ben dus zeer sceptisch...:)
     
  9. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Onze zoon is 27,7 kg en mag Max 20 Mg medikinet op een dag. Hij neemt nu 15 Mg .10 langwerkend en 5 Mg s ochtends erbij . Om 14:30/15:00 is het uitgewerkt en thuis krijgt hij niet meer omdat we die 5 bewaren tot hij het op school nodig heeft en omdat hij dan slechter slaapt en om 22:00 dan nog stuitert. Dus hij is s middags thuis in volle ADHD modus. We dealen er maar mee.

    We hebben ook minder vertrouwen in de merkloze, dus ben inderdaad benieuwd of het iets doet druif.

    Iq test gehad hier, uitslag volgt nog. Verder gaat het prima, al kan ik hem soms achter het behang plakken omdat ik het gedrag zat ben, maar jah. Dat zal zo blijven.
     
  10. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Wanneer krijg je de uitslag, mimi?
    Heb je medikinet ook in kortwerkend? nee toch? Of bedoel je dat je 10 mg en 5 mg tabletten hebt beide langwerkend?
    Ik zou ook echt graag wat voor hem willen hebben voor na schooltijd, juist om wat je zegt. Je wordt het zo zat, dat constante gecorrigeer. Is het niet wat om een kortwerkende ritalin van 2/3 uur werking te gebruiken voor als de medikinet is uitgewerkt? Mocht bij ons uiteindelijke de medikinet hét middel gaan worden, dan krijgen we er wrs ook ritalin naast voor na schooltijd.
     
  11. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Kortwerkende medikinet is er zeker wel. Die krijgt hij ( de 5 Mg dus) bij de langwerkende.

    Als hij de kort werkende extra krijgt om 15:00 is deze om 18:30/19:00 uitgewerkt en slaapt hij dus pas om 22:00 .

    Dus dat krijgt hij niet tenzij we uit eten gaan ofzo. Maar dan hoeft hij de volgende dag vaak niet zoveel.
     
  12. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Wacht even af of de kortwerkende erbij nodig is druif.. mijn jongste slikte eerst 3x5 kortwerkend en nu 1x 10 langwerkend. Hoelang het werkt is niets op te zeggen, ook niet door de arts. Het verschilt namelijk per kind en per situatie, bijv het weer, eten drinken etc. Ik mag mijn jongste wel 5 bijgeven maar dit is zelden nodig, terwijl hij de langwerkende al 7.15 uur krijgt.
     
  13. Meisje89

    Meisje89 VIP lid

    9 jun 2009
    7.154
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    G89 samen slapen zit er niet in. Hij blijft niet stil liggen of zitten en slapen zou hij al helemaal niet doen. Eerder hele tijd bewegen, geluidjes maken, zuchten omdat het te lang duurt en dan na een tijdje waarschijnlijk vragen of ik al wakker ben, of hij naar toilet mag, dat hij honger heeft,... :D

    Druif ja het is ook puur aandacht vragen. Heeft hij sowieso heel erg. Vermoeiend he..

    Zo blij eindelijk herkenning te vinden hier want op andere plaatsen word je maar vreemd aangekeken of dingen verweten. Doet deugd dit!

    Wat een gedoe met zo medicatie, toch moeilijker dan ik dacht.
    Mimi is het niet vervelend dat je dan na school alsnog met een volle ADHD'er zit? Kan je zo nog genieten? Merk dat hier vaak weinig genieten nog is maar meer irritatie owv het constant corrigeren, antwoorden op 1001 vragen die al meermaals beantwoord zijn of waarvan hij het antwoord gewoon weet.
     
  14. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Oja, dan snap ik het... maar dan werkt de kortwerkende zo "kort" nog niet bij jullie... Maar Ritalin schijnt zo'n 2/3 uur te werken, dus misschien korter dan de kortwerkende medikinet??
    Hier slaapt onze zoon ook pas tegen 21 uur, soms later, dus nog later is ook niet geheel wenselijk. En dat met een middel wat rond 17 uur uitgewerkt zou zijn...
     
  15. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ben het even kwijt, maar gebruikte hij medikinet?
    Ja, tis even afwachten inderdaad hoe de werking is en hoe lang. Ook bijzonder wel dat 3x5 dus vervangen wordt voor 1x 10 mg. Soms vind ik het zo niet logisch!! :D
    Vandaag dus gestart met een merkloze Concerta variant ( methyfenidaat retard Sandoz) voor een week even aankijken. Lees soms wel op het internet dat mensen slecht reageren op merkloos en wel goed op merk, maar andersom dus niet? Door het verschil in vul- en hulpstoffen zou hij er anders (beter) op kunnen reageren, is de bedoeling. Ik ben benieuwd...
     
  16. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Ja dat is vervelend en soms accepteer ik het niet slapen en geef ik 1 extra als ik helemaal gestoord van hem word of als andere Kids echt last van hem hebben.. en gaat de ene dag beter als de andere maar hij zegt er zelf geen last van te hebben en niet slapen is ook niet wat we willen en ik wil vooral niet dat ik eraan wen om het s middags makkelijker te hebben en dat hij zijn volledige dosis op school nodig gaat hebben en ik dus s middags weer terug moet naar volle adhd'er .
    ☺️. Dat ga ik niet leuk vinden nl.

    Druif . De medikinet werkt dan nog 3,5 /4 uur omdat dat pilletje van 15:00 stapelt op de langwerkende die nog in zijn systeem zit. Puur een kortwerkende medikinet doet het bij hem 2,5 a 3 uur afhankelijk van wat hij doet. Bijv gymmen of "stilzitten".
     
  17. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Druif ja Medikinet.

    Ze beginnen van 10 ondat ze altijd laag beginnen. Het is heavy spul dus hoe minder hoe beter.
     
  18. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Mmm, ik heb ene recept 20 en 30 meegekregen :$ maar wellicht op basis van de ervaring met 36 mg concerta dat hij daar dus ook niet veel/ genoeg op doet?
    Gisteren ook 36 mg gegeven maar dan van de methylfenidaat retard. We hadden een goede dag, maar waren ook niet thuis en hij werd goed vermaakt, dat scheelt ook wel. Ook bij de orthopedagoog geweest en daar deed hij het ook goed, hij was rustig, maar wel snel verveeld en ging toen rondjes lopen. Maar misschien is dat ook nog wel kind eigen??? Twas niet dat hij vervelend deed. Ben benieuwd hoe het weekend zal gaan.
     
  19. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ja eerste ophoging, dus nu naar 10mg. Weer afwachten nu dus.

    Heb ook weinig gelezen over merkloze. Waarom is daarvoor gekozen en niet meteen voor bijv. Medikinet?
     
  20. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Gewoon proberen! Stel dat 20 of 30 heel goed aanslaat kun je altijd eens minder proberen en kijken hoe dat gaat. Dat vervelen enzo blijft idd kind eigen. Op een gegeven moment weet je gewoon niet meer wat normaal kind gedrag is en wat niet merk ik bij mezelf..
     

Deel Deze Pagina