ADHD of wat anders?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 25 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ik merk dat ik dit heel lastig vind idd.
    Hij heeft nu de tweede dag merkloze concerta en het gaat best goed! Net naar de bouwmarkt geweest en hij gedroeg zich netjes. Hij vliegt wel naar de Minions nachtlampje's en naar het snoep bij de kassa. Maar... is dat ook niet normaal kind gedrag?
    Nog even verder kijken. Kan me haast niet voorstellen dat dit wel aan zal slaan? We hebben er vaker goede dagen tussen gehad. Tiszo lastig nu te beoordelen of iets beter werkt of niet? Denk dat school daarin een doorslaggevende factor is qua concentratie. Qua onrust gaat het tot nu toe goed en ook nog niet geschreeuwd 👍
     
  2. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Mimi: hoe is dat bij jouw zoon qua medicatie? Gedraagt hij zich nog wel.impulsief of schreeuwerig of druk of "moet" dat weg zijn met medicatie? De corrigerbaarheid moet wel beter worden, dat begrijp ik
     
  3. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Kolibrie: waarom niet meteen medikinet?
    Omdat concerta langer werkt dus de voorkeur heeft anders heeft hij ook nogeen kortwerkend nodig voor het einde van de middag.
    De methylfenidaat retard heeft iets andere vulstoffen tov de concerta waardoor er uitwerking iets anders kan zijn.
     
  4. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    @Druif: ok maar je hebt nu dus recepten van 2 verschillende medicatie liggen? Voor Medikinet en Methylfenidaat retard toch? Is dat dan voor als de methylfenidaat ook niet werkt? Of snap ik hem nu niet? :)

    Dochter vandaag opgehoogd naar Medikinet 10mg. En volgens mij heeft het effect nu. We vonden haar vandaag rustig en kalm. Wel alert hoor, dus niet wazig. Maar ze was niet druk of schreeuwerig. Als ik ergens nee op zei was het goed, terwijl ik normaliter dan een hoop tegengas krijg. Ze luisterde goed. Nu maandag op school weer afwachten. Dochter zei ook dat ze nog niet kon zeggen of het goed was, dat moest ze op school merken ;)
     
  5. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Klopt, de medikinet mogen we starten als de methylfenidaat retard niet aan slaat.

    Wat goed dat je verandering lijkt te zien! !! En ook wel herkenbaar. Hier vandaag toch echt wel meer rust en wat je zegt: bij correctie ook niet meteen heel.prikkelbaar reageren. Had m vanmiddag ook mee genomen naar de stad en normaal in een speelgoed winkel raakt hij alles aan, pakt alles wat hij ziet, voetbalt met een bal, zeurt om speelgoed voor zichzelf etcetera. Nu. ... niks! !! Heel af en toe liep hij ineens op wat af maar na 1 of 2 waarschuwingen was hij er wel weer bij. Ook sprak hij verschillende keren mensen aan ( vreemden)omdat we op zoek waren naar een specifiek cadeau. Maar... weet niet of dat dat minder zou moeten worden door medicatie omdat dat te maken heeft met impulscontrole . Of dat het ook een stukje opvoeding is. Heb hem vandaag eigenlijk pas uitgelegd dat sommige mensen er van schrikken als hij out of the blue mensen aan spreekt. Dus kijken of hij de volgende keer zich beter kan inhouden. ..
    Na half zes merkte ik duidelijk dat hij weer harder ging schreeuwen en prikkelbaar werd en ging hij zomaar ineens springen, gek doen, koprollen maken etcetera. Volgensmij was het toen uitgewerkt en vanavond wat hij ook echt weer drukker en luisterde minder. Ben zo benieuwd of het geen toeval was!
    Spannend he? Al het gedrag leg ik op een weegschaal. Jij ook?
     
  6. Meisje89

    Meisje89 VIP lid

    9 jun 2009
    7.154
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Nog even kort nieuws van hier, volgende woensdag hebben we het adviesgesprek! Ben zó benieuwd! Biologische vader zal niet aanwezig zijn, die kan blijkbaar geen verlof nemen. Hij stelde voor om de hoofdpunten anders via mail naar hem te laten sturen :( Of om apart naar daar te gaan. Zoiets bespreek je toch niet via mail of ben ik nou zo gek? Komt zo ongeïnteresseerd over!

    Druif lukt het nog steeds goed met de medicatie nu? Ken er verder weinig (niks) van dus kan er verder niet over meepraten :)
     
  7. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Mijn man werkt ft en is meestal laat thuis dus de meeste gesprekken doe ik alleen en dan mail/app ik hem ook even kort en bespreken we de rest later wel.
     
  8. Meisje89

    Meisje89 VIP lid

    9 jun 2009
    7.154
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Snap ik, maar jullie wonen samen dus de aanpak is dezelfde.

    Ik en ex leven gescheiden, denk dat het toch belangrijk is dat hij goed op de hoogte is van hoe we dit moeten aanpakken opdat er verbetering komt. En via mail is nogal moeilijk vind ik. Zo'n dingen bespreekt hij best zelf rechtsreeks met de psychologe en de psychiater.
     
  9. Meisje89

    Meisje89 VIP lid

    9 jun 2009
    7.154
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Bij het eerste contact met de psychiater, hamerde zij er ook al op dat de biologische vader ook aanwezig diende te zijn en toen is er amper wat met ons besproken. Zij vinden het heel belangrijk dat beide partijen aanwezig zijn. Mijn vriend gaat ook elke keer mee.
     
  10. dotje1986

    dotje1986 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    1.749
    183
    63
    Ik heb een vraag. Mijn dochter is vorige week gestart met medikinet 5 mg. De pil lijkt niet te werken de dosis is niet goed. Ze heeft wel last van bijwerkingen vooral weinig eetlust. Begin november moeten we weer terug. Wat moet ik hier nu mee doen? De afspraak afwachten of bellen?

    Hoe gaat het met jullie kinderen?
     
  11. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Dotje, ze zijn gestart met de laagste dosering denk ik, en bij ons was ook de ervaring dat dat niks deed. Volgens mij bij kolibrie ook niet. Het is wel gebruikelijk om me de laagste dosering te starten. Ik zou het wel een week minimaal aankijken zodat je verschillende situaties hebt geobserveerd en ook met school bepraten of zij idd niks zien of toch wel?
    Begin november is nog wel ver weg. Wij hadden receptjes mee die we na een week zelf mochten halen om op te hogen. Ik zou even bellen als ik jou was. Bj ons is een afspraak vervroegen onbegonnen werk, maar misschien bij jullie wel of kunnen ze telefonisch iets regelen?
    Die bijwerkingen heeft onze zoon helaas ook. Sommige bijwerkingen kunnen na verloop van tijd verdwijnen dus zet nog even door. Ik heb onze zoon zelfs een paar keer paracetamol gegeven. heb het idee dat het nu na ca 5/6 weken wel minder is, maar eetlust is nog altijd weg, dus ben ook een beetje bang dat het niet meer verdwijnt? iemand ervaring mee??? Ik probeer zo veel mogelijk volle produkten te geven en 's avonds voor het slapen gaan krijgt hij vaak weer trek en geef ik hem ook nog extra brood.

    Meisje: hier ook vaak alleen naar afspraken. Man kan ook niet altijd vrij nemen. Als je daarna maar goed communiceert. Kan mi ook per mail kan hij het later nog terug lezen of kan je er later nog naar refereren ;)

    Kolibrie: hoe gaat het met je dochter op school nu? Merken ze daar ook verbetering?

    Deze week was bij ons nog een beetje onduidelijk. Afgelopen weekend ging heel erg goed met de nieuwe medicatie ( methylfenidaat retard). Maandag was ik vrij maar zat hij tot 15 uur op school en daarna een speelafspraak. Dat was best druk, maar werken de pillen dan niet of komt dat dan weer door de omgeving/ druk vriendje??? Dinsdag, woensdag en donderdag heb ik gewerkt en toen ik thuis kwam werkten de pillen al niet meer. De gastouder vond hem heel goed te doen!! :) Rustig, nadenken, etc. Niet vlak, maar wel gewoon beheerst. Dus beetje lastig om te zegge dat het nu goed/ beter gaat met huidige medicatie, daarvoor heb ik hem te weinig zelf gezien, maar het lijkt erop van wel!
    Vandaag ben ik wel vrij en hebben we een gesprekje op school of ze op school ook wat merken en of zijn toetsresultaten nu verbeteren of niet. Ik ben echt zo benieuwd... want stel dat het op school nog niet beter gaat... moet ik dan concluderen dat de pillen niet aanslaan, terwijl het thuis en bij de gastouder wel goed gaat??? Of moet ik het dan op ander vlak zoeken? Gebrek aan interesse/ motivatie? Geen optimale leeromgeving voor hem, etc??

    Mimi en Cathelijne: Jouw zoon is nu goed ingesteld toch? Ik vraag me dikwijls af: wat mag je nu wel en wat niet verwachten met medicatie? Neem aan dat jouw zoon misschien nog af en toe schreeuwt, misschien nog wel eens van tafel af gaat of vergeet zijn tanden te poetsen of explosief reageert met ruzies of gekke dingen doet? Of is dat echt allemaal over? Wat is adhd en wat blijkt uiteindelijk ook een stukje karakter of reageren op omgeving? Sommige dingen zullen ook opnieuw aangeleerd moeten worden, zoals reageren in bepaalde omstandigheden etc.

    Ik loop er ook dikwijls tegen aan dat er juist dingen verwacht worden van hem op de momenten dat de medicatie nog niet werkt of is uitgewerkt, zoals s morgens met de ochtend: aankleden, wassen, etc. dan heeft ie hem net ingenomen en werkt het nog niet direct. En 's avonds met het aan tafel zitten en klaar maken voor de nacht zelfde verhaal... op die momenten is hij ook niet te instrueren zodat het blijft hangen. Hoe lossen jullie die momenten op?
     
  12. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Vanmiddag nog een evaluatie met school gehad en ook zij vinden gelukkig dat onze zoon een stuk rustiger is en prima mee doet. Zijn toetsen maakte hij voldoende tot erg goed!!
    Spelling en woordenschat waren vorig schooljaar een D/E met de cito. Taal vindt hij nog steeds niet leuk maar de woorden schrijft hij voldoende. Lijstjes van 15 woorden gaan goed, maar bij een dictee van 20 woorden dan gaat hij na de 15 zitten tekenen en mist hij gewoon 5 woorden?! Ik vroeg em af of dat een concentratie ding of motivatie ding was... lastig te zeggen, maar een rekenopdracht die even lang duurt ( maar waar hij wel zijn eigen tempo mag bepalen en wat hij leuk vindt om te doen) daar scoorde hij 2x een 9 op!! Ik vermoed dus dat de problemen die hij nu heeft niet perse direct adhd gericht zijn??
    Ook vonden ze het opvallend dat hij extreem veel fantasie heeft en daar dikwijls helemaal in op gaat... het gaat voornamelijk over draken en monsters en spoken en dat soort dingen.
    Wat zegt dat dan?? Geen idee, ik heb er thuis iig geen last van... Ik herken zijn fascinatie ( draken playmobil, Dragon city op de iPad) maar verder...??
    Maar al me al durf ik een klein beetje te vertrouwen dat we de juiste medicatie hebben of iig met het juiste effect. De problemen die er nog liggen is misschien ook tgv een stuk gewenning en door de rust is hij misschien beter te instrueren om die laatste dingen ook aan te pakken.
    Vanavond op aanraden van de orthopedagoog ook een poster gemaakt met hem met plaatjes van het ochtend ritueel in juiste volgorde om als houvast te gebruiken smorgens zodat de handelingen er hopelijk in gaan slijten en hij niet constant iets vergeet. We zijn op de goede weg!!
     
  13. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Hoe is het met iedereen? Nog nieuws?
     
  14. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Komende week meerdere gesprekken . Ik heb peesontstekingen in mijn handen typ nog niet graag.

    Gaan kijken evt wel naar langer werkend, zoon en ik liggen te vaak in de clinch na school. Dus samen overlegd om dat te bekijken of dat beter zou zijn.

    Uitslag iq test, ouders ADHD kind bijeenkomst start deze week en man en ik samen ouder gesprek met psych. Drukke week dus.
     
  15. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Mimi, gebruikte hij nu medikinet of ritalin?
    Spannend al die nieuwe dingen. Wij zijn er ook druk mee maar het scheelt al zoveel dat ik bijna niet meer het gevoel heb dat ik geen grip op hem heb!!
     
  16. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Medikinet uitgestelde afgifte en gewone .
     
  17. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    En die gewone is dan ritalin voor na schooltijd?
    Hoe snel werkt de Ritalin? Ik loop er nu vaak tegen aan dat de concerta vaaknpas na 1, soms wel 2 uur werkt maar dan zit je dus "zonder" tijdens het ochtenritueel en eerste schooluur? Las ergens de tip om dan Ritalin te gebruiken voor dde eerste uurtjes?
     
  18. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Geen ritalin alleen medikinet . Als je een terug leest in dit topic staat er wel wat hij krijgt. Is nog niet veranderd
     
  19. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hoi dames,

    Hoe gaat het hier?

    Dochter zit nu op de 10mg Medikinet CR en het lijkt z'n werking nu te doen. Ze had vorige week haar werk op tijd af en was helemaal verbaasd en trots dat ze klaar was. Juf kwam dat gelijk melden bij me. Dochter geeft zelf ook aan dat het rustiger is in haar hoofd, dus dat doet me goed om te horen :)
    Wel hebben we morgen een gesprek op school met de juf, psycholoog en intern begeleider. Op verzoek van ons en de psycholoog. We willen namelijk dat helder is wat dochter wel en niet kan en waar ze rekening mee moeten houden en op moeten letten. Ik ben dus heel benieuwd.

    @Dotje: mijn dochter startte ook met 5mg Medikinet en dit deed ook niks. Wij mochten na 2 weken ophogen naar 10mg. Maar zou daar wel eerst over bellen, zeker omdat je aangeeft dat ze last heeft van de bijwerkingen.
     
  20. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Fijn Kolibrie, dat het beter lijkt te gaan! Dat lijken me idd duidelijke verschillen! top! En geen bijwerkingen?
    Hoe ging het gesprek op school vandaag?

    Hier gaat het wel redelijk. Morgen heb ik ene belafspraak met de kinderarts om de huidige medicatie te evalueren. Ik weet niet heel goed of dit het maximale rendement is, zal ik maar zeggen. Op zich ben ik heel tevreden, hij is motorisch stukken rustiger en minder impulsief en dat valt anderen ook op. Hij schreeuwt veel minder op de dag en zijn schoolresultaten zijn wat ik er tot nu toe van heb mogen zien: goed. Er zijn nog een aantal gedragingen die blijven zoals emotioneel reageren, heftig boos worden, en af en toe behoorlijk "gek" doen. Is dat adhd, werken de pillen niet goed genoeg? Ik denk eerlijk gezegd dat dat meer een stukje gewenning is wat afgeleerd/ veranderd zal moeten gaan worden. Hiervan uitgaande ben ik tevreden over het effect. Hij is stukken beter te behappen en ik hoef echt niet tot vervelends toen meer te corrigeren en alleen dat is al zoooo fijn!!
    Wel heeft hij nog steeds last van bijwerkingen en aangezien hij dit al 6 weken gebruikt denk ik niet dat het nog verdwijnt :( Als hij zijn medicatie inneemt tijdens het ontbijt heeft hij de hele dag buikpijn. Na het ontbijt gaat het goed, maar dat vraagt een race tegen de klok smorgens om hem "op tijd" in te nemen. Vandaag slikte hij hem in een impuls voor het eten en moest hij een half uur later spugen en heeft hij dus zonder gezeten de hele dag :(
    Dus daar ben ik ook nog niet echt tevreden over. Eetlust heeft hij ook niet, maar goed, zolang hij nog wel eet en 's avonds geef ik hem wat extra's voor het slapen gaan.

    Hebben jullie overigens ook "last" van het broertje/ zusje, zonder adhd?? Mn dochter is echt vreselijk obstinaat, alsof zij even moet compenseren wat onze zoon nu niet meer doet!! ZO vermoeiend! Volgens onze orthopedagoog is dat een natuurlijk verschijnsel en gaat het ook vanzelf weer over. is dit herkenbaar? En hoe gaan jullie er mee om?
     

Deel Deze Pagina