ADHD of wat anders?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 25 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.018
    413
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik lees al een tijd mee en heb een vraagje. Hoe weet je of je kind adhd heeft of bijvoorbeeld gewoon soms druk is en soms aantal kenmerken die erbij horen. Wij twijfelen soms gezien gedrag onze zoon. Kan druk zijn, slecht luisteren of vergeten wat je daarnet zei. Hij is vooral druk als hij blij is dus als bijvoorbeeld met vriendje mag spelen. Kan ook uitsloverig worden. In de klas korte concentratie boog en kletst veel.....
     
  2. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ik hoop voor je dat er meer mensen zijn die reageren, want ik weten het antwoord ook niet direct, ik heb zelf nog maar net de diagnose bij onze zoon gehad. Ik twijfelde zelf ook enorm, vandaar dit topic. Mijn zoon kanachter de iPad best een poos stil zitten en in een prikkelarme omgeving is hij ook goed te handelen. Maar als het iets drukker wordt (zusje om hem heen, speelafspraakje, in de klas, met visite, in de stad etc etc) dan is hij mega hyper, motorisch onrustig. Sowieso kwebbelt hij echt van smorgens vroeg, tot s avonds laat. Maar tis niet alleen druk zijn, het is ook het niet kunnen overzien van situaties, waardoor hij niet zelfstandig een hele ochtendritueel kan doen zonder toezicht en sturing, hij is vreselijk impulsief. Hij heeft eens toen hij dorst had een vies pakje drinken van de grond in zijn mond gestopt. En hij was toen al ruim 7 :$ gewoon niet nadenken, maar eerst doen... en dat bij zoveel dingen. Correctie komt niet binnen. En op school presteerde hij onder zijn niveau waardoor we ons gingen afvragen wat er met hem aan de hand was. Het zijn dus meerdere dingen die speelden die tot een diagnose leidden.
    Niet alle adhd'ers zijn mega druk, en niet alle drukke kinderen hebben adhd. En dan zijn er ook nog andere zaken waarbij de kenmerken heel erg op adhd lijken, lees ook dit topic, zoals hoogbegaafdheid, verveling, autisme, of andere zaken waardoor ze niet lekker in hun vel zitten bijvoorbeeld. Tis super lastig...
     
  3. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    En nog een toevoeging: ik lees over uitsloverig gedrag... dat heeft die van mij ook heel erg... maar nu hij aan de medicatie zit heeft hij het ook nog wel. Misschien wat minder, maar wat ik ermee wil zeggen: sommige dingen blijken dan toch meer karakter te zijn, of "gewoon" jongens gedrag.
     
  4. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.018
    413
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik wacht november rapportbespreking even af. Mocht niet lekker gaan ook qua resultaten ga ik contact opnemen met ggz. Zijn daar eind groep 2 een x geweest via schoolarts en daarna hoefde niet meer. Wel beetje bekend daar dus misschien makkelijk om weer op te pakken. Maar lastig is het wel. Soms denk ik valt mee soms ik ga hulp zoeken.
     
  5. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.732
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Gesprek gisteren ging goed. Juf gaf aan dat het stukken beter gaat en ze verschil ziet met de medicatie. Ze kan haar aandacht langer vasthouden en is minder motorisch onrustig. Rekenen blijft een aandachtspunt en ze gaan haar goed blijven monitoren. Juf is tevreden met hoe ze het doet en qua niveau ligt ze goed. Rekenen een lichte achterstand maar lezen loopt ze juist weer voor.

    Komende 6 weken gaan ze monitoren hoe ze het blijft doen met medicatie. Daarna weer evaluatie. Ik heb als het goed is vandaag een belafspraak met de kinderarts dus zal dit ook terugkoppelen.

    Bijwerkingen heeft ze eigenlijk weinig gehad. In het begin wat buikpijn en hoofdpijn maar nu niks meer. Eetlust en slapen zijn niet veranderd. Superfijn dus.

    @druif soms is inderdaad lastig te peilen wat nou ADHD is en wat gedrag/karakter. Onze dochter is ook nog een temperamentvol dus de combi met ADHD is soms wel lastig.
     
  6. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Wauw, dat klinkt geweldig! Dus jullie zitten waar je wil zijn denk ik? Hebben jullie verder nog begeleiding voor op school of thuis?


    Hier precies andersom: rekenen nu prima, netjes en klein schrijven kleine achterstand. Merk je ook dat ze qua concentratie een achterstand heeft? Op school hier zeiden ze dat hij met een langer durend dictee nog moeite heeft, maar dat het ook een kwestie van motivatie kan zijn, plus hij kan nu pas gaan leren om zich langere tijd te concentreren. Tis van "weinig concentratie" naar ineens een lang dictee.

    Vorige week nog evaluatie gehad met de kinderarts en we blijven wel bij de huidige medicatie. de dingen die er nog liggen zijn wrs een stuk gewenning, karakter, temperament... en ik moet zeggen dat ik zelden nog heb dat ik me geen raad weet, dat ik niet tot hem doordring of dat situaties uit de hand lopen omdat hij niet luistert oid. 's avonds blijft nog wel een ding als de medicatie is uitgewerkt. Sinds hij zijn medicatie na het ontbijt inneemt gaat het top, geen buikpijn meer!
     

Deel Deze Pagina