Wat een rust met mijn dochter op methylfenidaat . Ik ben heel benieuwd hoe ze het ermee op school gaat doen.
Dat is fijn! Mijn jongste reageert er helaas nog onvoldoende op terwijl hij het zo hard nodig heeft! Maar we zijn nog aan het inregelen, hopelijk komt het nog.
Bedankt voor je info! Had dat onderzoek van jullie nog ene specifieke naam? Of is dat het "standaard" psychologisch onderzoek wat ze doen? Hier werd alleen uitgelegd dat er naar executieve functies gekeken werd, adhd en IQ. geen idee of ze ook naar ASS kijken. Heb dat namelijk niet specifiek gevraagd, maar hallo, ik hoef toch geen diagnoses te stellen? Hopelijk nemen ze wel alles mee? Ik verwacht niet een grote afwijking op autistisch vlak, maar af en toe schiet het toch door mn hoofd, zeker nu ik voorafgaand aan het onderzoek alles onder een vergrootglas les en door de ogen van een onderzoeker naar mn kind kijk En de spelobservatie: is dat met andere kinderen erbij en is dat vrij spel of opdrachtjes?? Ik hoor idd veel positieve geluiden over de oudergroep!! Wat fijn, Jaimio dat de medicatie aanslaat!! Wat merk je zoal?? Blij dat de vakantie morgen weer voorbij is Het was vermoeiend en ook gezellig natuurlijk. Maar man o man, ik ben dubbel en dwars bevestigd in mijngevoel dat ik er goed aan doe om onze zoon te laten onderzoeken. Enerzijds lopen we er heel erg tegen aan at alles op zijn manier met gebeuren, anders is het huilen geblazen. En at gebeurt dus meerdere malen per dag. hij is bazig schreeuwt veel, is snel van slag als iets anders loopt dan anders. En als je een afspraak maakt dan blijft hij die 100 en 1 keer herhalen totdat de afspraak uitgevoerd is... Nogal van de controle en structuur dus. Heel vermoeiend en lastig. Daarnaast druk in het kwadraat... als hij eens niet thuis is dan merk ik meteen ontspanning. Geen geschreeuw in huis, zusje die normaal en lief doet en niet mee wordt genomen in baldadig gedrag, dan zie ik ook weer hoe leuk het kan zijn.. Maar daarnaast is hij ook gewoon onze spring in het veld. Tis niet dat hij alleen maar negatief doet. Vandaag naar het zwembad geweest en hij doet niks anders dan bommetje maken, schreeuwen, rennen, gekke bekken trekken, duiken, dansen, zit geen seconde stil en sjeest van hot naar her, doet alles maar 1 tel. Ik moet er dan ook wel om lachen hoor... alleen thuis moet je het niet hebben
Executieve functies kunnen ook iets zeggen over of er al dan niet sprake is van ASS. Tip: vraag naar een sterkte- zwakteanalyse en niet alleen of er sprake is van ADHD en wat zijn IQ is. Dit kan veel informatie geven over de (school-)vaardigheden van je zoon en welke begeleiding het beste bij hem aansluit.
een en al herkenbaar . Hier 16 juni intake, eerst anamnese gesprek, wij gesprek en zoon tegelijk kinderpsychiater . Ik ben heel benieuwd.
Ik heb idd aangegeven niet al mijn pijlen te willen richten op adhd, maar dat ik een oorzaak wil vinden van zijn gedrag. Daarnaast lijkt hij onder te presteren op school. Dat kan natuurlijk komen door concentratie, maar er wordt ook gekeken naar IQ, maar ook of hij visueel of auditief is ingesteld en hoe de informatieverwerking gaat. Denk dat ze sterkte en zwakte dan ook wel mee nemen? Heb jij ervaring met deze testen? Beroepsmatig of ook door je kind? Want weet jij bijv of ze wat betreft ASS ook kijken naar bijv sociale vaardigheden dan? Zijn executieve vaardigeden, daar schort wel eea aan, maar dat kan evt ook bij adhd horen?
Spannend!! 1 dag voor ons Geen onderzoek bij jullie maar wel gesprekken? En horen jullie meteen de uitslag? Moeten jullie van te voren nog vragenlijsten invullen? Of de leerkracht? En miste even in het topic waar jullie zelf aan denken of heb je geen specifieke vraagstelling?
Ik heb beroepsmatig ervaring. Zelf deze onderzoeken ook gedaan, maar meestal geen diagnose gesteld Er kunnen zoveel oorzaken zijn! Zoals jij het verteld wordt er inderdaad een sterkte- zwakteanalyse gedaan. Dat betekent dat er wordt gekeken waar het kind goed in is en waar hij hulp bij nodig heeft. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat als je zoon meer visueel is ingesteld, dat ondersteuning door bv picto's helpend kan zijn. Executieve vaardigheden, moeilijkheden daarmee, kunnen inderdaad ook bij ADHD passen, maar ook nog bij andere (leer)stoornissen. ADHD is gewoon lastig te diagnosticeren, meestal gebeurd het op basis van gedragsobservaties. Om ASS te kunnen diagnosticeren is een anamnese erg belangrijk. Het kan dat ze vragen of kijken naar de sociale vaardigheden, maar er zijn ook weer testen die bepaalde kenmerken van ASS kunnen 'vinden'. Ik denk echter dat ze, om te beginnen, wel een goede onderzoeksopzet hebben. Ik vind zelf altijd het allerbelangrijkste dat de ouders goed gehoord worden. Nog een tip: zorg dat je alle testresultaten krijgt en niet alleen een samenvattend verslag. Mocht je ooit nog vervolgonderzoek doen, dan zijn deze wel waardevol.
Dank je voor de info! En voor je tip. De psycholoog die de intake deed had het over dat we een "rapport" mee krijgen, maar geen idee of dat een samenvatting is of ook echt met resultaten. Is dat gebruikelijk dat we daarom vragen? Wat ik nog wel een beetje "raar" vind, is dat er nog niks gevraagd is over familie, zwangerschap, thuissituatie etc. Wel in de intake van waar loop je tegen aan in de thuissituatie, maar niet heel uitgebreid van wat heb je er zelf al aan gedaan bijv. Maar misschien komt dat in later stadium, wanneer er meer richting gegeven is aan zijn gedrag? Weet jij dat? En weet jij ook hoe de gedragsobservaties gedaan worden? Wordt er tijdens het onderzoek bijvoorbeeld ook vrij gespeeld? Ik ben best bang dat hij zich goed en netjes weet te gedragen tijdens een werkje of opdrachtje, wanneer hij lekker op zijn plek zit en op zijn gemak is. Het gaat juist mis wanneer hij niks hoeft te presteren en hij zelf mag bepalen wat te doen en "vrij" mag spelen zonder structuur...
Bij ass kijken ze ook juist naar sociale vaardigheden. Ik wil je best meer info geven over onze zoon en onze weg, maar dan liever via pb
Bij ons is tijdens het eerste gesprek aan bod gekomen van hoe de zwangerschap verlopen is, situatie ed, wij konden dan ook aangeven waar we stonden en wat we al achter de rug hadden (handig om ook een lijstje mee te nemen van waar je al bent geweest en waarvoor). En wat betreft de gedrag observaties, mijn dochter was ook heel rustig toen ineens, maar die psychologe wist daar wel door heen te prikken, ook met speltherapie wist ze het een en ander uit haar te halen.
Misschien gebruiken ze die informatie over verleden en zwangerschap en thuis etc als aanvulling wanneer er een diagnose is? Goed om te horen hoe dat bij jullie ging! en Hoe ze dat er dan toch uit weten te krijgen.. ze hebben daar ongetwijfeld heel veel ervaring mee, maar ben toch onzeker. we lopen hier al zo lang mee te stoeien en ik wil dat er nu echt gerichte hulp komt. Voor mn gevoel hangt er veel af van zo'n onderzoek!
Vragenlijsten juf, van ons (ieder apart) en bevindingen logopediste zijn al inderdaad al ingeleverd . Gesprek met ons en daarvoor met zoon erbij en bij zoon is het ook onderzoek/ gesprek in 1 . Wat ze verder exact gaan doen gaan we zien. Ze gaan hem die middag bespreken en dan binnen 2 weken een advies in ieder geval. Verdenking add / tik autisme en een verwerkings/ concentratie stoornis. informatie komt heel traag binnen . Alsof alles wat je zegt eerst 4 x het hoofd rond moet voordat het binnenkomt. Om hem te vangen moet je zijn naam 2/3 x noemen en dan ook aandacht proberen vasthouden. Bijna alles moet herhaalt worden als je hem iets vraagt, hij is om het minste geringste boos. Stampen, handen voor oren etc. Op school heeft hij al een koptelefoon en een " huisje" om zijn tafel, dit kan hij zelf gebruiken en dat helpt wel, maar taal is bijv echt een probleem, hakken en plakken en niet kunnen onthouden wat hij gelezen heeft , twee woorden voor het woord waar we mee bezig zijn bijv. Meer als 2/3 zinnen lezen is heftig verzet. Hij is enorm technisch aangelegd, ziet heel snel verbanden en heeft een onwijs geheugen. Computer spelletje speelt hij mij eruit, dvd speler slopen snapt hij ook waar de onderdelen voor zijn, volgorde van iets uitleggen en hij weet het. Wij vermoeden dat hij in beeld denkt. Hij heeft naar eigen zeggen ook, blaadjes in zijn hoofd die vol staan en als hij het moet onthouden moet het ook op een blaadje in zijn hoofd geschreven.
Dit s wel erg herkenbaar allemaal... met taal heeft hij dan weer niet zo heel veel moeite, al is hij wel qua cito naar beneden gekelderd. Maar kan ook door adhd komen bijv. Maar qua prikkelverwerking herken ik veel van jullie verhaal. Af en toe denk ik ook aan autisme. Er zit natuurlijk ook een grote overlap in. Hij is idd ook om alles en niets boos. Vandaag had ik hem lopend opgehaald van school vanwege het mooie weer. Woest was hij. Waarom niet met de auto? Het was zo heet en hij had zo'n honger! En als we met de auto waren gegaan had hij al boterhamen op gehad!! Eenmaal thuis begon hij te briesen en te grommen als een wild dier: EINDELIJK THUIS schreeuwde hij en kreeg een enorme driftbui waarin hij heel lelijke dingen heeft gezegd. En waarom?? Omdat het even anders ging dan anders..??!!
Persoonlijk vind ik dat het helaas nog vaak voorkomt dat onderzoeken -in mijn ogen- onzorgvuldig worden gedaan. Ik ben zelf heel kritisch en perfectionistisch. Dit even ter introductie, dus mijn reacties moet je ook even in het licht zien van mijn kritische houding Het is niet gebruikelijk dat ouders om de uitgebreide rapportages vragen, maar het mag wel. Sterker nog, je hebt er gewoon recht op. Gewoon doen dus, zodat je mogelijk beter kunt volgen waarom er bepaalde conclusies zijn getrokken. Ja, het is raar dat er nog niets gevraagd is over de onderwerpen die jij noemt. Dat is onderdeel van de anamnese en hoort bij de klacht- en probleemanalyse. Ik vind de info van de ouders altijd erg belangrijk, tevens om uit te vragen wat al is geprobeerd en wat werkt en wat niet. Het kan dat jullie nog vragenlijsten krijgen (wellicht de CBCL of de AVL) die jullie nog moeten invullen en dat daar dan nog een gesprek op volgt, maar dat is meestal niet de volgorde. Gedragsobservaties (en dus ook sociale vaardigheden) kan door informatie te vragen van docenten en ouders (dan worden dus jullie eigen observaties meegenomen), tijdens het onderzoek, dus hoe hij contact maakt bijvoorbeeld maar ook hoe hij een bepaalde opdracht aanpakt (zogenaamde klinische indruk), maar bij kinderen worden ook vaak spelobservaties gedaan. Hierbij wordt zou dan zeker ook bekeken moeten worden hoe het gaat tijdens meer vrije momenten versus gestructureerde momenten. Maar eigenlijk is dat ook info die de onderzoeker aan jullie zou kunnen/moeten vragen. Wat ik zou adviseren is om al je vragen die je hier stelt, de dingen waarover je je verbaasd, ook te vermelden bij de onderzoeker. Als ouder mag je je zeker assertief opstellen. Jullie kennen jullie kind het beste!
Haha, alleen maar goed toch? Ik ben zelf ook zo, daarom wil ik ook alles weten en stel ik zoveel vragen Tijdens de intake hebben we het vooral gehad over onze hulpvraag. Ze gaf meteen al aan dat ze liever niet in etiketjes denken en meer gericht zijn op het bieden van de begeleiding waar het kind om "vraagt" ongeacht het etiketje. Misschien dat dat verklaart waarom ze geen specifieke anamnese gedaan hebben, dan ga je misschien toch meer de medische hoek in en zit je wél op het gebied van etiketjes te denken. Doordat wij toch duidelijk die behoefte wel hebben, en zij toch wel de voordelen voor ons zag van een onderzoek/ diagnose, is het daar uiteindelijk wel toe gekomen. Misschien dat verdere anamnese nog volgt? Vragenlijsten van de schoolarts zijn door ons en leerkrachten al in eerder stadium ingevuld ( weet niet precies welke dat waren, maar de uitkomsten konden richting geven aan autisme/ adhd/ depressie/ ODD etc) Gedragsobservaties van ons en leerkrachten volgend idd nog door een BRIEF vragenlijst adhd vragenlijst. Fijn om te horen wat ze ongeveer zouden kunnen gaan doen qua spelobservatie enzo. Hopelijk is het gewoon zo uitgebreid mogelijk met zowel gestructureerde opdrachten als vrije opdrachten. Tegen de tijd van het onderzoek zal ik zeker nog wat aanvullende vragen stellen over wat hem te wachten staat. Ik zal hem toch iets moeten vertellen?! En ben zelf ook gewoon nieuwsgierig
das maf, hier was de anamnese een van de eerste dingen, duurde 2 uur. een van de observaties was vrij spel, met de psychiater achter zo'n spiegelraam Mijn oudste gedroeg zich ook keurig dus na een uur observeren ging zij met hem spelen en lokte hem bewust uit zijn tent. Wij zaten achter het raam met de maatschappelijk werkster die steeds uitlegde wat de kinderpsychiater precies deed en waarom, dat was heel fijn. Zij begeleiden ons nog steeds en kennen onze kinderen ondertussen heel goed. Dezelfde psychiater is ook verbonden aan het mkd van de jongste dus de lijntjes zijn heel kort. we kregen naderhand een compleet verslag met hun bevindingen, alle scores en hoe ze tot de diagnose waren gekomen, heel compleet. Toen ik dubbele kbs aanvroeg hoefde ik enkel dat verslag op te sturen, zo compleet is het. ik sta ervan te kijken dat er zoveel verschillen kunnen zijn.. laat je idd niet wegdrukken Druif en vraag alles wat je wil en nodig hebt!! Want echt, goed gedegen onderzoek en daarna de juiste hulp maken een wereld van verschil.. maar als ik het zo moet inschatten ben jij denk ik wel iemand die op haar strepen kan staan indien nodig
oh lees nu je andere bericht! Naam van alle onderzoeken weet ik niet meer, alleen ados geloof ik.. dacht dat die specifiek voor autisme was.
Dank je wel cathelijne! Als het om mn kinderen gaat dan komt het beest in me los dat komt wel goed! Wat hebben ze het uitgebreid en professioneel aangepakt bij jullie zeg! Ik mis gewoon nog heel veel informatie over d inhoud en het vervolg bij ons. Het duurt ook nog wel vijf weken, dus ik zal zeker voor die tijd nog contact met ze opnemen.