We zijn altijd gewoon van plan geweest om meteen een ledikant te nemen, maar nu wil mijn oom dus zelf een wiegje gaan maken voor de kleine. Dat lijkt me ook wel heel leuk, al weet ik nog niet zeker of we dat wel willen. Maar nu is mijn vraag, moet dat dan aan bepaalde maten voldoen, en hoe hoe krijg je daar een passend matrasje in? Moet je dat ook zelf (laten) maken, of zijn die standaard te koop? En hoe zit dat met beddengoed? Zijn er verder nog dingen waar op gelet moet worden? Het zijn een hoop vragen, maar ik wil het wel graag allemaal weten, voordat ik mijn oom eventueel aan het timmeren zet. Alvast bedankt voor de reacties.
Hoi, een wiegje is meestal minimaal 30 cm diep, 45 cm breed en 80 cm lang. Als je die maten aanhoudt is er standaard wiegbeddegoed te vinden. Matrasjes kun je altijd op maat laten maken bij een goede babyzaak. Kost 30-40 euro meestal.
Zorg er ook voor dat de zijkanten 'ademend' zijn, maar dat de spijlen niet verder dan (uit mn hoofd) 5 cm uit elkaar zitten (dan kan je babietje ertussen komen en stikken). Zie link hieronder ... http://www.veiligheid.nl/csi/websitevei ... penbed.htm Je kunt een matrasje op maat laten maken bij bijvoorbeeld Prenatal (kost 35 euro). Let er wel op dat ze het goed doen, bij ons hebben ze het wiegje zelf opgemeten, maar geen ruimte overgelaten en dus is het matrasje te groot ... *zucht* ... Dus kan ik weer terug . Beddengoed is algemeen, maar past altijd wel als je oom zich een beetje aan de standaardmaten houdt. Lief van hem trouwens!
Standaard afmeting van een wiegje is 40x80, is wel handig voor hoeslakens kopen enzo, want ik heb een wieg van 40x90, maar kan in die maat geen hoeslakens vinden. Matrasje hebben we voor zo'n 30 euro bij de Prenatal laten maken, dat is geen probleem.
Oke, nou ik ben weer wat wijzer. Zo'n wiegje hoeft dus geen probleem te worden met alle verdere aankopen erbij. Nu nog even met mijn man erover hebben wat we nu precies willen. Eerst een wieg, of tóch meteen een ledikant. In ieder geval heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
Hoi, ik weet toevallig een adres waar je een matras op maat kan laten maken. Ik weet er verder niks van maar heb ze ooit 'ns opgeslagen bij m'n lijstje handige winkels: www.matrassenmakerij-shop.nl Succes!
mijn moeder heeft de matrasjes zelf gemaakt, koste per slaperij ongeveer 15 euro. ik heb een ouderwetse kinderwagen met een nieuw matrasje en een familiewiegje met een ovaal matrasje. mijn moeder heeft ook de lakentjes gemaakt. een paar speciaal voor de kinderwagen en de wieg, maar ook een paar op ledikant formaat die ik ook in de wieg kan gebruiken, ik stop gewoon iets meer stof onder. zo hoef ik niet zoveel dubbel te kopen/maken.