Hallo lieve mensen, Sinds een tijdje zijn we ons aan het verdiepen in pleegzorg omdat dit ons best wel aanspreekt. Mij nog iets meer dan mijn man, maar die wordt ook steeds enthousiaster We zijn een jong stel met een zoontje van 2,4 jaar. We hopen zelf ook nog meer kinderen te krijgen. Maar ondertussen zouden we het ook erg mooi vinden om een ander kindje dat een moeilijke thuissituatie heeft een gezellig gezin te bieden en een liefdevolle opvoeding. We hopen dat we dit samen op kunnen doen. We hebben al wat informatiepakketten binnen van verschillende instellingen. Maar ik ben benieuwd wanneer jullie nou echt de knoop doorhakten.. Wanneer dacht je: ja, we doen het? Dat moment is hier nog niet, omdat we ons nog aan het oriënteren zijn en veel aan het inlezen bij ervaringsverhalen. Ik ben benieuwd!
Wij staan inmiddels bij twee organisaties op de wachtlijst als bestandspleeggezin. Tot nu toe geen plaatsing gehad. Wij hebben er al eens over na gedacht en ons zelfs aangemeld toen onze middelste dochter 4 was. We hebben het traject toen afgebroken omdat de gesprekken bij de instelling waar we ons toen hadden ingeschreven niet erg positief waren. Ze waren heel dwingend en eisend naar ons toe. Dat was gewoon niet prettig. Dus we hebben toen best wel teleurgesteld afgehaakt. In 2012 hebben we nog een dochter gehad maar het bleef knagen om er toch nog eens mee bezig te gaan. Wederom ons aangemeld dit keer bij een andere instelling en dat was een wereld van verschil. Het was heel goed om er mee bezig te zijn. Om samen met hen uit te zoeken wat onze motivatie was, waar onze sterke en zwakken punten liggen. Zodoende hebben we de procedure positief afgerond en zitten we nu in de wachtkamer. In eerste instantie voor een landelijk werkende organisatie en nu ook voor een lokale instelling. Hou er rekening mee dat als je zelf nog een kinderwens hebt dit waarschijnlijk wel een struikelblok is voor de instellingen om met jullie in zee te gaan. Bij ons hebben ze daar nadrukkelijk over gesproken omdat de meeste instellingen liever geen bovenplaatsingen doen. Dat betekent dat bij een plaatsing het pleegkind altijd minstens 2 jaar jonger is dan het jongste kind in het gezin waar het komt. Als je dan zelf nog een kinderwens hebt is dat lastig. Want zodra je zwanger bent wordt je uit de procedure gehaald of van de wachtlijst en moet je wachten tot je jongste kind twee jaar is. Dit geldt trouwens voor langdurige plaatsingen. Ook hebben de meeste instellingen een keiharde eis dat het pleegkind een eigen kamertje krijgt. Maar er zijn ook mogelijkheden voor vakantieopvang, deeltijdpleegzorg en crisisopvang. Ik weet niet welke eisen daaraan worden gesteld. Wij wilden echt voor de langdurige opvang gaan ivm de rust voor onze kinderen. Zodat ze niet iedere keer moeten wennen aan een ander kind. Maar goed je ziet het. We zijn er 7 jaar geleden mee bezig geweest en pas 7 jaar later zijn we zo ver dat we er echt klaar voor zijn. En ik vind het prima zo.
Bedankt voor je reactie, Mommyplus! Fijn dat je meedenkt! Ik weet inderdaad dat je de procedure moet stoppen wanneer je zwanger bent. Maar dat zij dan maar zo. Een zwangerschap kun je niet plannen dus we zien wel wanneer dit lukt. Het is voor ons niet of/of, we willen het graag allebei. En we weten ook dat een bovenplaatsing niet handig is. We willen dit niet eens. We hebben zelf geen ervaring met oudere kinderen en dat zou me alleen maar onzeker maken. Daarom willen we het liefst gaan voor een kind onder de 1 jaar. Ik wil het liefst gaan voor langdurige zorg omdat je, naar mijn idee, dan het meest kunt bereiken. Maar misschien beginnen we wel met acute pleegzorg om te kijken of het überhaupt iets voor ons is. Ik heb alleen geen idee wat de regels hiervoor zijn.. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat bij jullie! Wonen jullie een beetje centraal zodat er misschien ook meer hulp in die omgeving nodig is? Wat zijn overigens precies 'bestandspleegouders'?
Bestandspleegouders zijn pleegouders die in het 'bestand' zitten en zodra er een kind is wat geschikt is voor die pleegouders kan het daar worden geplaatst. Er zijn ook veel netwerkpleegouders. Dat zijn zijn pleegouders die zorgen voor een kind wat ze kennen uit hun netwerk. Dat kunnen dus opa's en oma's zijn of ooms en tantes maar ook een kind uit je vriendennetwerk of uit andere netwerken. Als je dus voor een 'onbekend' kind gaat zorgen ben je bestandspleegouder. Wij zitten nu 5 maanden in de wacht bij de William Schrikker Pleegzorg, dat is een landelijk werkende pleegzorgorganisatie die vooral kinderen heeft die een beperking hebben, verstandelijk en/of lichamelijk. En sinds 2 maanden bij Pactum dat is de lokale pleegzorgaanbieder. Tot nu toe geen plaatsing gehad. Er zijn op dit moment weinig plaatsingen hebben wij te horen gekregen. Waarschijnlijk komt dit door de transitie van de jeugdzorg geven de organisaties aan. Merk dat ik het af en toe wel lastig vindt hoor. Je hoort aan alle kanten dat het zo nodig is en daarom wil je het ook doen, maar als je dan al 5 maanden niets hoort ga je toch denken van, zo nodig is het blijkbaar niet. Maar aan de andere kant denk ik dan ook, gelukkig maar want pleegzorg is toch echt een noodoplossing. Dus we moeten gewoon geduld hebben.
Wat goed dat je het overweegt! Ik ben zelf heel even pleegkind geweest toen ik 16 was. Dit was in een crisispleeggezin. Dan verblijft het kind voor 6 weken bij de pleegouders. Volgensmij heb je dan inderdaad minder voorwaarden waar je aan moet voldoen. Ik had wel een eigen kamer. En ik denk dat daar de regel niet geldt wat betreft de leeftijd. Hun eigen kinderen waren toen namelijk 16, 15 en 11. Ik vond het een hele prettige periode, al was het ergens ook best onwennig omdat je wist dat je binnenkort weer weg zou moeten. Ik weet nog dat ik veel verbaast was over hoe dingen er aan toe gingen. Ook gewone dingen zoals dat iedereen na school vertelde wat ze hadden gedaan die dag. Het waren kleine dingen die ik thuis nooit gehad had en waar in de leefgroepen waar ik daarvoor zat geen tijd voor was. Al zou ik voor jou wel de crisispleegopvang afraden. Het Is een hele impact om voor korte tijd kinderen op te nemen in je gezin. Als je dan zelf ook nog jonge kinderen hebt Is dat niet prettig voor je eigen kinderen. Ik denk dat dat meer in weggelegd voor ouders waarvan de kinderen ouder zijn of al uit huis.
@Mommyplus: bedankt voor de uitleg. Dat is inderdaad wel vreemd, er wordt vaak gezegd dat er een tekort aan pleegouders is, maar ondertussen wachten jullie al maanden.. Woon je in de Randstad? Dat kan al schelen natuurlijk.. @MamaSophia: bedankt voor je reactie! Ik vind het mooi om verhalen te horen vanuit pleegkinderen zelf. Dat maakt het realistisch. Ik ben blij voor je dat je zelf een prettige periode hebt gehad en het goede gezin hebt getroffen. Inderdaad, we willen liever gaan voor langdurige zorg omdat dit meer stabiliteit creëert. Mijn man kwam alleen met het idee dat het misschien beter is om eenmalig een crisisplaatsing te doen om te zien of we het iets vinden om voor een ander kindje te zorgen. Hij is er nog niet zo van overtuigd dat het allemaal goed zal gaan. Maar we gaan binnenkort een informatie-avond bezoeken om eens wat meer gerichte info te krijgen. Bedankt voor je advies en het meedenken Veel geluk met je zwangerschap en straks met je kindje!
We wonen niet in de Randstad maar in het midden van het land. Er is zeer zeker verschil in aanbod in de verschillende delen van het land. En ze proberen een kind natuurlijk ook zo dicht mogelijk in de buurt van de biologische ouder(s) te plaatsen ivm bezoekregelingen etc. Tenzij er natuurlijk een reden is om dat juist niet te doen. Veel succes met de informatieavond en met de eventuele voorbereidingen die daaruit voortkomen.
Oke! Nou ik hoop dat er binnenkort een kindje bij jullie mag komen! Tegelijk klinkt dat ergens raar omdat je natuurlijk hoopt dat een kind gewoon in zijn eigen thuissituatie kan blijven.. Bedankt, ik heb ons zojuist ingeschreven
Hier een pleegouder. Een kinderwens is niet altijd een struikelblok hoor, gaat erom hoe je er in staat. Het is echt wel meer dan een kindje een leuke plek geven, het is echt niet altijd even makkelijk. En er zijn heeeel veel pleeggezinnen nodig. Maar een perspectief biedende plek voor een kindje van 0-1 willen de meeste mensen. Dus ja, dan kan je wel eens lang moeten wachten. Persoonlijk zou ik niet adviseren om een crisisplaatsing te doen om te kijken of het wat voor je is. Crisis kinderen zijn abrupt uit hun thuissituatie gehaald en brengen heel veel onrust in je gezin. Daar kunnen zij niks aan doen dus het lijkt mij dan niet verstandig op zo'n kind uit te proberen. Je zou dan beter vakantie of weekend opvang kunnen doen. Maar je zult pas echt weten hoe het is als je in jouw speciefieke situatie zit. Wij hebben een kindje die permanent blijft en ons papa en mama noemt e.d. Dat voelt heel anders dan een kindje waarvan de hoop nog is dat het ooit naar huis kan. Realiseer je ook dat deze kinderen altijd een rugzakje hebben, ook als ze direct na de geboorte zijn weggehaald. Dat moet je wel aankunnen en ook je gezin moet daar tegen kunnen. Ik wil je absoluut niet afschrikken, want pleegouder worden is het mooiste wat mij is overkomen, maar ook het meest spannende en onzekere! Laat je goed voorlichten en wees eerlijk. Ook over je twijfels. Daar zijn ze juist blij mee. Mocht je meer info willen kan je mij een pb sturen.
@Mizz: goed dat je een realistisch verhaal vertelt. En ook de tip om niet met een crisisplaatsing te beginnen. Weekend of vakantiepleegzorg leek ons niet echt te vergelijken met 'normale' pleegzorg dus daarom dachten we hier in eerste instantie aan. Maar je argument is helder. Verder heb ik, geloof ik, wel een redelijk realistisch beeld wat betreft pleegzorg. Ik heb er veel over gelezen en praat ook steeds meer met mensen die ook pleegzorg doen. Jij ook bedankt voor het delen van je verhaal en de info!
Je kunt best met crisisopvang beginnen. Maar alleen als je zeker weet dat het is wat je wilt. Ik bedoel meer dat je het niet moet doen in de hoop dat je dan ontdekt of het wat voor je is. Alle varianten van pleegzorg zijn weer anders en moeilijk te vergelijken. Een kind hecht zich (hopelijk veilig) aan jou, maar jij hecht je natuurlijk ook aan een kind. En je bent daar voorzichtiger mee als je weet dat een kind mogelijk terug moet. Succes met je keuze! Het zal een inspannende periode zijn als je eenmaal begint! Maar het is zoo mooi om te doen!
Wij zijn ook pleegouders. Vanwege de zwangerschap staan we nu even op "uit", het was erg onverwachts dat ik zwanger raakte en we wilden zelf even geen kinderen opvangen. Vanuit de organisatie had het wel gemogen. Wij hebben 2 crisisplaatsingen gehad in ons gezin met 3 kinderen van 6 en 7. Ze vinden het geweldig om een kindje in huis te hebben en hebben mij ook zo versteld doen staan van hun flexibliteit en liefde die ze toonden tav de kinderen (een van 5 en een van 1). We hebben er allemaal van genoten. Crisispleegzorg geeft ons gezin echt een rush die we erg leuk vinden. Ineens een plaatsing, aan elkaar wennen, nieuwe dingen. Daar ligt onze kracht. Pleegouderschap is best pittig maar het geeft ook veel terug (en niet eens perse van de kinderen maar gewoon het weten dat je een kind even een veilige plek kunt bieden ook al zien ze dat zelf soms anders). Succes!
Even een vraagje van een geïnteresseerde leek: wat is de reden dat ze vaak geen 'bovenplaatsing' willen doen? Dus een kindje wat ouder is dan de eigen kinderen. Ik lees hier wel eens mee, heb zelf ook wel interesse in pleegzorg maar mijn man wil echt niet, dus dan houdt het op hè..
Er zijn onderzoeken gedaan naar de plek van pleegkinderen in het gezin. Het blijkt dat bij bovenplaatsingen er toch vaak te veel concurrentie is met eigen kinderen in het gezin. Dat betekent dan vaak dat de plaatsing niet goed gaat en het moet worden afgebroken. Dat is voor alle partijen niet fijn. Een kind jonger dan je eigen kind is natuurlijker, dat is eigenlijk ook wel logisch. Daarom zijn er een heel aantal instellingen voor pleegzorg die om die reden dat niet meer doen. Maar er zijn ook instellingen die wel bovenplaatsingen doen. Dus het hangt er van af welke instelling je in regio hebt. Ook kun je zelf voorkeuren aangeven.
Hallo! Wij zijn gisteren naar de pleegzorg avond geweest en hebben ons ingeschreven. Na het eerste onderzoek van de Raad zullen we dan doorgaan naar de intake en als het goed is daarna naar de STAP training... lijkt me leuk om hier te kletsen met andere pleegouders 2- be.. Is daar animo voor?
Ik ben zelf een (inmiddels geadopteerd) pleegkind en ik vind het geweldig dat jullie je gezin open willen stellen om kinderen met een vervelende thuissituatie een betere toekomst willen geven!
@Diligo Ergo Sum: leuk dat jullie je ingeschreven hebben! Keuze snel gemaakt blijkbaar na de info avond? Wij zijn 3 weken terug ook naar de info avond geweest en nemen nu even de tijd om er over na te denken. Ik ben er zelf wel uit dat ik het wil maar manlief wil er nog even over nadenken. Lijkt me leuk om hierover te praten. @summeroffspring: mooi! Fijn dat te horen van een iemand die zelf ervaring heeft van die kant! Positieve geluiden zijn belangrijk!
Hier ook serieuze interesse in pleegzorg. Heb info opgevraagd en we hebben ons opgegeven voor de info avond volgende maand. Ben heel benieuwd.
Gemma, Wat leuk! Spannend he! Wij hebben reeds goedkeuring van de Raad gekregen en hebben volgende week donderdag de intake.
Ja, erg leuk en spannend. We hebben wel een paar kennissen in de omgeving die ook pleegzorg doen. Dus al redelijk info kunnen verzamelen.