Adoptie bij een

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Leandra83, 10 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leandra83

Leandra83 Lid

3 jan 2010
    11
    0
    0
    lesbische relatie....
    Heeft daar iemand ervaring mee?
    Mijn vrouw is nu zwanger van ons eerste kindje en om te zorgen dat het straks ook recht heeft op mijn erfdeel etc moet ik het kindje adopteren.
    Wat ik al eerder schreef heeft hier iemand ervaring mee?

Als vast bedankt,
    Leandra

2. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Ten eerst wil jullie felicteeren.
    ik heb er alleen geen verstand van.

maar vroeg me af. als je getrouwd bent. en je het kindje gewoon aan geeft zit het dan niet gewoon goed.

Ik bedoel bij een man hoeft het toch ook niet automaties te beteken dat het zijn zaatjes waren.

3. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Hoi Leandra,

Ja, wij hebben ervaring. We waren bezig om, het als eerste voor elkaar te krijgen de baby te adopteren voor de geboorte. Normaal kan dat pas na de geboorte, maar we vonden; wij hebben samen gekozen voor dit kindje en willen vanaf het begin dezelfde rechten als een man-vrouw stel. Ook wilde we graag beide namen op de geboorteakte. Helaas belt de advocaat net op om te zeggen dat het in Hoger beroep afgewezen is. Dit betekent voor ons, maar ook voor alle andere lesbische stellen (was een soort proef-proces) dat je wel al tijdens de zwangerschap naar een advocaat kan gaan en de adoptie kan aanvragen. Als je bent getrowud heb je wel gelijk het gezag (d.w.z. dat je mag beslissen namens je kind) maar ben je nog geen officiele familie. Ouders van meemoeder zijn dus officieel nog geen grootouders, broertje/zusjes geboren uit de andere mama nog geen officieel brusje enz. Als je niet met getrouwd wordt alles door de adoptie geregeld. Als je al tijdens de zwangerschap aanvraagd, wordt het met terugwerkende kracht uitgesproken op de geboortedatum van het kindje. Je kunt ook altijd nog later adopteren als meemoeder. Ook is het wel mogelijk dat het kindje de achternaam van de meemoeder krijgt, dit moet je dan ook tijdens de zwnagerschap aanvragen.
    Ze zijn bezig met een wet, waardoor je automatisch als meemoeder dezelfde rechten krijgt als een man, dus als je getrouwd bent hoef je dan niks meer te doen en als je niet getrouwd bent kun je dan erkennen en later gezag aanvragen op dezelfde manier als bij man-vrouw stellen. deze wet ligt al jaren op de plank, dus maar hopen dat dit er vlug doorkomt, want het scheelt een hoop kosten. Op dit moment kan dit dus nog niet!
    Als je nog meer wilt weten, vraag gerust, we zitten aardig in de materie ondertusssen...

4. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
  5. Leandra83

Leandra83 Lid

3 jan 2010
    11
    0
    0
    Nog bedankt voor je reactie.
    Heb een tijdje even geen tijd gehad om uitgebreid te lezen etc.
    Zal eens bij het topic kijken.

Groetjes Leandra

Deel Deze Pagina