adopteren of toch pleegzorg

Discussion in 'Adoptie en pleegzorg' started by anita85, Jul 23, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. anita85

anita85 Fanatiek lid

Sep 12, 2009
    1,385
    18
    38
    Female
    Flevoland
    hoi allemaal,

wij zijn ons aan het orienteren of we gaan adopteren of toch voor pleegzorg gaan. En als we gaan adopteren waar
    vandaan? Wat ons een beetje tegen houdt met adoptie is de enorme bedragen. Maar bij pleegzorg houdt het idee me tegen dat ik op mijn vingers gegeken wordt.
    Hoe zijn jullie tot jullie conclusie gekomen?

HHHEEEELLLLLUUUUUUUPPPPPP

2. Bubbels1985

Bubbels1985 Actief lid

Sep 13, 2012
    207
    1
    18
    Ik weet niet zoveel van adoptie dus daar kan ik niets over zeggen.
    Bij pleegzorg heb je altijd te maken met de biologische ouders qua bezoeken e.d. De begeleiding is niet om op je vingers te kijken maar omdat deze kinderen vaak veel specifieke opvoedvaardigheden vragen en iemand van een afstandje soms beter kan kijken wat zou kunnen werken. Juist dus bedoeld als ondersteuning en niet als controle.

3. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,231
    113
    Verdiep je eerst goed in beide zaken. Adoptie is echt totaal wat anders dan pleegzorg. Bij adoptie moet je klaar zijn voor een jarenlange procedure waarbij alles moet laten zien voor je in aanmerking komt (uitgebreid onderzoek door de raad voor de kinderbescherming, gezondheidsonderzoeken, financiën, justitie contacten etc).

Verder is het niet zo dat je een land kunt uitzoeken. Tegenwoordig zijn er veel meer adoptieouders dan kinderen. Landen mogen dus de meeste vreemde eisen stellen (huwelijksduur, gezondheid,inkomen, opleidingseis, BMI, geloof, psychische testen, vaste baan, lange verblijfsduur in het land etc). Er vallen dus al heel veel landen af omdat jullie niet aan alle eisen voldoen. Hou er ook rekening mee dat er tegenwoordig geen jonge en/of gezonde kinderen meer naar Nederland komen (die worden wel geadopteerd in het land van herkomst). Maar dat het vaak gaat om oudere kinderen (max 6 jaar), special needs kinderen (handicaps) of speciale achtergronden.

Op de website's van de vergunninghouders staan per land de eisen en kan je zien welke kinderen er vandaar komen en welke eisen ze stellen. Dan valt er waarschijnlijk al veel af.

Pleegzorg moet je echt zien als een beschermingsmaatregel voor kinderen die in principe tijdelijk is. Alles beslissingen worden genomen door de voogd. En de uitgangspunt is dat een kind weer naar huis moet als dat kan. En anders dat er regelmatig contact is met de biologische ouders. Daar moet jij als pleegouder wel mee om kunnen gaan.

Het grote verschil is dus dat bij adoptie de band tussen de biologische ouders en het kind verbroken wordt. Contact is er vaak niet en minimaal. Pleegzorg is echt het opvangen van een kind. Daarbij krijg jij toezicht maar ook begeleiding (bijvoorbeeld bij problemen) en je krijgt betaald (pleegzorgvergoeding).

4. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Onze oudste hebben wij geadopteerd uit China, hij is nu 4 jaar onze zoon. Hij was 2,5 toen we hem in onze armen sloten.

Daarna nog 2 bio kids mogen krijgen.

Als je vragen hebt, pbtje voor mijn mailadres en we kunnen wat uitwisselen ;)

5. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

Jul 22, 2014
    358
    0
    16
    De vraag die je jezelf moet stellen is denk ik wil je een kind wat echt van je zelf wordt (adoptie) of wil je een kind opvoeden en er van houden maar je toch realiseren dat het niet je eigen kind is.
    Bij pleegzorg zijn er altijd biologische ouders waar je mee te dealen hebt.

Ik ben pleegmoeder en vindt het geweldig om te doen. Adoptie is nooit een optie geweest voor ons omdat ik nooit het gevoel heb gehad dat ik nog meer kinderen wilde. Wij wilden ons wel inzetten in het opvoeden van andermans kinderen.
    Maar het heeft ook zware kanten. Je krijgt een kind wat in meer of mindere mate beschadigd is door zijn verleden.
    Maar vergeet niet dat dit bij adoptie ook vaak het geval is. Adoptiekinderen hebben ook een breuk in hun hechtingrelaties ivm het afstaan door hun moeder. Ook worden ze vaak nog in een tehuis of in een pleeggezin opgevangen voordat ze worden geadopteerd. Dat betekent dat het kind al meerdere breuken heeft meegemaakt voordat het wordt geadopteerd.
    Hoe het kind hier op reageert kan heel verschillend zijn.

En het op de vingers gekeken worden dat is maar net hoe je het zelf ervaart.
    Ik ben heel blij dat er een pleegzorgwerker en een voogd in beeld zijn zodat ik mijn verhaal kwijt kan en tips krijg over hoe ik met bepaald gedrag moet omgaan.

Maar goed ik kan niet voor een nader spreken. Wij vinden het heel erg leuk om pleegouder te zijn. Maar dat zijn wij.
    Sterkte met alle afwegingen maken.

Tip: laat je goed informeren over alle kanten van beide opties. Spreek met adoptieouders en ga naar een bijeenkomst van een pleegzorgorganisatie in de buurt. Ik denk dat je na zo'n bijeenkomst a heel snel kunt beoordelen of het iets voor je is.

Share This Page