jong en pleegouders worden...

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door beauty2012, 20 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Hoi,

Ik ben een jonge vrouw (22 jaar) en mijn man is 27.
    Vroeger als klein meisje droomde ik altijd van een kindje adopteren en die een beter huis bieden;) Nu is dat niet meer zo sterk omdat ik zelf een dochtertje heb gekregen en adoptie ook erg duur is.

Nu ben ik iets langer dan een half jaartje terug een keertje met mijn oom en tante mee geweest naar een cursus voor pleegouders die zij toen volgden.
    Zij hebben ook kinderen opgevangen voor een paar weken, daarna bleek mijn tante zwanger van haar 6e kind dus kon het niet meer...

Maar het trok mij sindsdien wel erg, helemaal omdat er best veel vraag naar is en ik het mooi vind om kinderen een fijn leven te bieden voor zover mogelijk.
    Toch twijfel ik over een paar dingen.

*ben ik niet te jong om de zorgen van een ander kind om me te nemen? Mijn man is overdag niet thuis en in het weekend ook vaak aan het werk, dus de zorg komt vooral op mij neer.
    *hoe is het voor mijn dochtertje als er 'vreemde' kinderen hier komen 'wonen' voor een tijdje?
    *kan ik nog een paar uur per week werken of is dat niet meer mogelijk?

Ik zou graag ervaringen van andere pleegouders horen...

Groetjes!

2. Flubje

Flubje Niet meer actief

je zou ook als weekend pleeggezin kunnen dienen, voor kinderen die 1x per maand (of vaker) even wat extra aandacht nodig hebben. of vakantie pleeggezin.
    Als dat goed bevalt kun je altijd nog uitbreiden naar meer en langer :)

3. sterrentje

sterrentje Bekend lid

26 mrt 2013
    508
    0
    0
    werken bij de nettorama
    tilburg
    mijn ouders zijn een pleeggezin,
    officieel moet.je 21 zijn voordat je pleeggezin mag worden.
    en wat een kind nodig heeft ligt.ook.aan.zijn leeftijd.
    mijn ervaringen zijn heel goed met pleegzorg.
    ons eerste pleegkind kwam.toen ik.zes.was!
    dus het kan goed gaan hoor!

4. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    je hebt verschillende vormen van pleegopvang, ik heb een kennis die doet crisis opvang voor baby's meestal blijven deze korter dan 4 maanden, om vervolgens in de reguliere pleegzorg of bij familie ondergebracht te worden, soms komt het voor dat ze toch kindjes ong. een jaar heeft.

Ook heb ik een kennis die 3 pleegkinderen heeft, geen tijdelijke opvang maar in principe tot het 18e levensjaar.

Als je echt interesse hebt zou ik eens zoeken op informatie, bijvoorbeeld op www.pleegzorg.nl

succes, mooi gebaar..

5. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Dit zou ik wel willen doen over een paar jaartjes. Ook een weekend of vakanties kan het verschil maken heb ik van dichtbij gezien.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wij hebben 3 kindjes en als we ooit gaan verhuizen zou ik dat ook graag willen maar dan wil ik graag nog een slaapkamer extra. Ik had vroeger een vriendin die in een pleeggezin zat en ook met mijn werk veel mee te maken. Ik zou alleen nog wel even wachten, in principe moet een pleegkindje jonger zijn dan je eventuele eigen kinderen.

7. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38

Ja dat is idd wel een goede tip.. Eerst voor in de weekenden of vakanties en kijken hoe dat is.
    Ons huis is groot genoeg en we hebben nog een ruime slaapkamer vrij dus dat is geen probleem.
    Ons meisje is bijna 8 maanden, maar mag je dan geen oudere kinderen opvangen?
    Ik zat zelf te denken aan kinderen vanaf 2 jaar tot een jaar of 8 ongeveer. Lijkt mijzelf beter om een iets ouder kind op te vangen omdat ikzelf nog een baby heb.

(sorry dat ik wat later reageer trouwens, maar er reageerde eerst niemand dus keek ik niet meer bij dit topic...)

8. lies276

lies276 Niet meer actief

Dat klopt niet helemaal.
    Er wordt aangeraden om een pleegkind in huis te nemen wat in leeftijd wat verschilt met de leeftijd van je eigen kinderen.
    Heb je zelf een peuter, kan je prima een kind van 8 of een puber opvangen!
    Wij zijn een poosje netwerk(weekend) pleeggezin geweest voor het zoontje van mijn vriendin.
    Hij verschilt nog geen jaar in leeftijd met onze derde zoon.
    Dit was inderdaad niet handig, omdat ze echte concurrenten van elkaar waren.
    Ik zou het in principe zo weer doen, maar dan met een groter leeftijdsverschil.
    Nu is ons eigen gezin met 4 kids even druk genoeg, maar in de toekomst zou ik het heel graag weer willen doen.:)

9. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    Als je wil kan ik je vanaf mijn werk wel foldertjes en informatie toesturen!

Vind het heel mooi en leuk dat je dit nu al wil doen. Als wij een groter huis hebben, willen wij voor een weekendpleegkind gaan en voor de vakanties.

10. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Ik heb deze week een informatiepakket aangevraagd en die heb ik nu thuis. Ik ben hem aan het doorlezen:)
    Er zijn nog wel twijfels omdat ik nu ook bezig ben met een sollicitatie waarbij ik op gesprek mag komen binnenkort. Ik weet niet hoeveel ik ga werken en hoe ik het ga combineren.
    Mijn man moet nog iets meer aan het idee wennen ook.

11. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Binnenkort gaan mijn man en ik naar een informatieavond over pleegzorg en daarna gaan we beslissen wat we gaan doen.
    Lijkt me goed ons er eerst iets meer in te verdiepen.

12. LeiaCatootje

12 mei 2013
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat doe je heel goed! Ik ben zelf opgegroeid in een gezinshuis, van mijn eigen ouders, en wij hebben altijd pubers in huis gehad. Ik ben het dan ook niet eens met de stelling dat een pleegkindje jonger moet zijn dan je eigen kind. Juist veel oudere kinderen zoeken een plek, voor de kleintjes zijn altijd wel gezinnen te vinden.

Zoals al eerder geschreven zijn er veel mogelijkheden, crisis, weekendopvang, kort en lang verblijf. Crisis kan wel heel heftig zijn. Weekend en vakantieopvang is ook leuk om mee beginnen zodat je een beeld krijgt van wat het inhoudt. Wij doen het ook voor een gezinshuis hier in de buurt, om hen te ontlasten zodat ze af en toe een weekendje er tussen uit kunnen. Ook zoeken ze regelmatig weekendgezinnen voor kinderen die thuis wonen maar waarvan ouders en kind regelmatig een weekendje rust moeten hebben om het goed te laten gaan.

Ik werk in de jeugdzorg met pubers die nergens meer terecht kunnen. Wat ik nu ga schrijven is niet om je af te schrikken maar om over na te denken, ik zie helaas te vaak de keerzijde van pleeggezinnen die met alle goede bedoelingen een kind opvangen maar dit niet volhouden. Voor het gezin vaak heel zwaar, voor het kind nog veel erger.

Denk er heel goed over na! Een kind is niet voor niets in de jeugdzorg gekomen en heeft vaak een behoorlijk belaste rugzak mee. Ben je in staat om een kind liefde te geven en er niets voor terug te verwachten? Kun je de afstand houden naar het kind, je zal nooit zijn echte moeder zijn, zonder afstandelijk te zijn in je doen en laten? Kun je omgaan met de gevolgen van hechtingsproblematiek, gedragsstoornissen/ problemen en omgaan met loyaliteitsproblemen? Als pleegouder krijg je, naast het pleegkind, de ouders er gratis bij. Vaak kampen de ouders met grote problematiek en ben je in staat om hier mee om te gaan in belang van het kind? Het blijven zijn ouders en zullen dus ook een belangrijke rol in zijn leven vervullen.
    Wat als het kind ouder wordt en steeds meer gedragsproblemen laat zien?

Nogmaals dit is niet om je af te schrikken, in tegendeel. Het is de realiteit waar mensen zich helaas nog te vaak in vergissen. Ik zie de teleurstelling bij gezinnen en het gevoel van, de zoveelste, afwijzing bij de kinderen.
    Gelukkig is de screening van uit pleegzorg verbeterd en de begeleiding ook. Het is dan ook goed om je goed te laten informeren, de cursussen te volgen en na te denken of je er tegen op gewassen bent.

Dan wil ik er nog wel bij zeggen; Top! Dat je hier nu al over na denkt en mee bezig bent!

Deel Deze Pagina