Adoptieverlof meemoeder

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Chybou, 29 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chybou

Chybou Fanatiek lid

27 jan 2011
    2.211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Momenteel ben ik 26 weken zwanger van ons eerste kindje. Om ook ouder van ons kindje te worden moet mijn vrouw ons kindje adopteren.

Inmiddels zijn we, samen met een advocaat, druk bezig met het verzamelen van alle papieren en documenten die voor de procedure nodig zijn.

Nu kregen we van lesbische vrienden, die ook moesten adopteren, te horen dat mijn echtgenote (net als zij) recht heeft op vier weken adoptieverlof. Wij hebben dit aangevraagd en dit verzoek is afgewezen.

Nu vroeg ik me af of er meer lesbische stellen zijn die adoptieverlof hebben aangevraagd. Is dit verzoek toegewezen of afgewezen en op welke gronden?

Alvast heel erg bedankt!

2. Erwtje12

Erwtje12 Lid

12 jan 2012
    28
    0
    0
    Zuid-Gelderland
    Geen eigen ervaring maar misschien heb je hier iets aan: LJN BN5170, Rechtbank Arnhem, 10/1686 :: Jure.nl .
    Zo te lezen heb je als meemoeder geen recht op adoptieverlof... Wel apart dat je ook geen recht heb op de twee dagen verlof die vaders krijgen.

Is het een verlof wat je bij je werkgever moet aanvragen of bij het uwv? In het laatste geval is het natuurlijk vreemd als ze met twee maten meten en misschien dat je daar dan nog iets mee kan.

Succes in ieder geval!!!

3. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Moet je aan je werkgever vragen.

Wij kregen van het UWV 4 weken adoptieverlof wat dus vergoedt wordt door het UWV voor onze werkgevers.

Maar wij moesten wel een maand naar China, en kregen een totaal onbekend kindje wat in de hechtingsperiode zat en we dus 3 maanden thuis moesten blijven ivm hechting.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit bij jullie niet mogelijk is.

De man krijgt toch ook geen 4 weken verlof na de bevalling?

Ook al hoef je dan geen procedure te ondergaan.

Jullie hoeven niet een x aantal weken of maanden naar het buitenland.

Jullie hebben niet te maken met een wildvreemd kindje met rugzakje al wat een hechtingsperiode in gaat.

Het is bij jullie gewoon hetzelfde als bij een man/vrouw relatie..

Denk dat dat de redenen zijn.

ALs je het specifiek wil weten, maak je een bezwaarschrift en vraag je naar de argumenten.

4. jup

jup Actief lid

10 aug 2011
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    In principe heeft je vrouw recht op twee dagen 'vaderschapsverlof'. Die dagen zijn bedoeld om bij de bevalling aanwezig te kunnen zijn en aangifte te doen bij de burgerlijke stand. Dit doet je vrouw neem ik aan ook.

Voor deze adoptie (anders dan bij ukoldaatje) is adoptieverlof niet gerechtvaardigd. Het is natuurlijk heel vervelend dat je die hele papierwinkel door moet voor je eigen kind, en duur ook nog, maar je vrouw hoeft er niet 4 weken voor thuis te blijven van haar werk. Ook heeft ze niet een medische reden voor verlof, zoals jij.

Maar doet je vrouws werkgever moeilijk over die twee dagen dan? Dat kun je aanvechten. Er staat op zich nergens dat het ook voor een vrouwelijke partner geldt, maar in de praktijk wordt de regeling wel zo gelezen alsof dat de bedoeling was.

5. Chybou

Chybou Fanatiek lid

27 jan 2011
    2.211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Mijn vrouw heeft net als vaders recht op 1 dag calamiteitenverlof en 2 dagen 'vaderschapsverlof'.

Het adoptieverlof moet je aanvragen bij P&O en die dient het in bij het UWV.

Wij zijn ook in de materie rondom het adoptieverlof voor meemoeders gedoken. Ik heb de stukken die Erwtje noemt ook gevonden; het UWV Eindhoven tegen een meemoeder waarbij het adoptieverlof is afgewezen. Ook heb ik kamervragen uit 2010 gevonden waarbij de Staatssecretaris bevestigd dat meemoeders geen recht hebben op adoptieverlof.
    Alleen zijn die stukken uit 2010. Zeer recent is bij vriendinnen van ons het adoptieverlof toegewezen. Daarom vroeg ik me af of meer meemoeders adoptieverlof hadden aangevraagd en of dit was toegewezen of afgewezen.

@Ukoldaatje: Nu wil ik me helemaal niet inlaten in een discussie of adoptieverlof als meemoeder terecht is of niet.
    Ik begrijp absoluut dat deze situatie anders is dan die van paren die een kindje 'van buiten hun gezin' adopteren. Natuurlijk is adoptieverlof in deze situatie méér dan relevant.

Ik wil alleen wel even benadrukken dat onze situatie niet hetzelfde is als man/vrouw stellen. Deze vergelijken met man/vrouw stellen is zelfs een beetje pijnlijk te noemen. Want als mijn vrouw dezelfde rechten zou hebben als mannen dan zou ze haar eigen kind (ik ben zwanger van eiceldonatie) kunnen erkennen, of zelf in het geval van een huwelijk helemaal niets hoeven doen. Als de situatie hetzelfde zou zijn zou mijn vrouw niet HAAR dochter hoeven adopteren, zou zij ook gezien worden als de moeder/ouder en zou ze zo ie zo geen recht hebben op adoptieverlof. Wij zouden deze situatie verkiezen boven het recht hebben op 4 weken adoptieverlof.

De vraag was dus niet zo zeer of adoptieverlof terecht is of niet (zou de wereld eerlijk in elkaar zitten, dan hadden lesbische/homo stellen dezelfde rechten als hetrostellen als het om kinderen gaat) Mijn vraag is of er hier lesbische stellen zijn die zelf (of mensen kennen) die adoptieverlof hebben aangevraagd en dit toegewezen/afgewezen hebben gekregen.

6. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik weet er niet veel van. Maar het lijkt mij wettelijk gewoon een officiele adoptie, toch? Dus met alle rechten en plichten die een adoptie-ouder heeft.
    Waarom zou het bij een vr/vr stel anders in elkaar zitten. De wet maakt toch geen onderscheid naar geslacht?

Maar mss ben ik naief.. Ik lees graag even mee. :)

7. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Zo bedoelde ik het niet hoor.
    Bedoelde getrouwde stellen eigenlijk, ik weet niet hoe het werkt als je man/man of vrouw/vrouw getrouwd bent of samenwonend.

Ik keek puur en alleen vanuit de vraag adoptie verlof. Niet nagedacht dat dat anders in elkaar zat.

Excuses want ik wilde niemand voor het hoofd stoten.

Onze tweede is ook IUID namelijk. En wij hoeven daar idd niets voor te doen omdat we getrouwd zijn. Man/vrouw. Idd erg krom.

Ik wilde alleen uitleggen waarom je wel of geen 4 weken verlof kan krijgen.

8. Chybou

Chybou Fanatiek lid

27 jan 2011
    2.211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Ik voelde me niet voor mijn hoofd gestoten hoor.

Soms is de regelgeving heel erg krom. Waarom hoeft een vader na IUI-D niet zijn kind te adopteren en een duomoeder wel? (Even voor de duidelijkheid, ik vind niet dat een man in zo'n situatie zijn kind moet adopteren. Hij is misschien niet de 'verwekker' maar ik vind hem zeer zeker wel de vader)

De wet zegt hierover dat een duomoeder niet genetisch verwant is aan het kind en dus niet automatisch familie kan zijn. Er is altijd sprake van een derde partij. Alleen vraagt helemaal niemand een man die zijn pasgeboren kindje aan komt geven of hij wel de genetische vader is.
    Daarbij is mijn dochter genetisch de dochter van mijn vrouw. Ik ben namelijk zwanger van haar eicel. Zij is dus de 'genetische moeder'.

Mijn punt was, als de regels toch al krom zijn, geef duomoeders dan ook het recht op adoptieverlof. Je bent als stel heel druk met een tijdrovende, oneerlijke en dure procedure, geef mijn vrouw, net als alle andere ouders die moeten adopteren dan ook adoptieverlof.
    Nu keurt het UWV dat in sommige situaties goed en in sommige situaties af.

Natuurlijk is het verlof daar niet voor bedoeld. Want het UWV zegt ook bij de afwijzing dat er geen sprake is van een gewenningsperiode die stellen die een kindje van buiten het gezin adopteren wel hebben. Daarbij, zo zeggen ze, hebben vaders die een kindje krijgen ook geen recht op verlof. Dat is wel een beetje wrang, nu wordt mijn vrouw opeens wel vergeleken met een vader in een hetrorelatie.

Maar als we het dan over eerlijk hebben, zorg er dan ook voor dat het netjes geregeld is in we wet en dat mijn vrouw, net als alle papa's in Nederland haar kindje (genetisch haar kind of niet) kan aangeven zonder dat er ook maar iets wordt gevraagd. Dan zal geen enkele duomoeder meer vragen om adoptieverlof.

Ik snap jouw punt over de gewenningsperiode en de tijd in het buitenland helemaal.

9. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ben ik het helemaal mee eens wat je zegt!

Heel apart is het allemaal!

Maar je loopt er wel tegen aan nu.

Kreeg dat bevriende stel van jullie wel adoptieverlof ? En als dat zo is, waarom zij wel en jullie niet?

Deel Deze Pagina