Adrenaline stelt bevalling uit...

Discussie in 'De bevalling' gestart door Thauma, 22 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Het is algemeen bekend dat je door een dosis adrenaline je bevalling kunt uitstellen.
    Ik vraag me dus alleen af:

- is dat alleen het geval op het moment dat de kleine al geboren wenst te worden, dus echt in het laatste stadium zodat je nog even een veilig heenkomen kunt zoeken om rustig te bevallen of dat dat ook al eerder is.

- of is dat ook al eerder, als je bijvoorbeeld veel stress hebt in de laatste weken van je zwangerschap, kun je daardoor dan ook flink over tijd gaan lopen?

2. Verox

Verox Niet meer actief

Een heel goede vraag. Ben benieuwd naar mogelijke verklaringen.
    Zelf kwam ik deze informatie ook tegen toen ik op zoek ging naar aanleiding van mijn ziekenhuisbezoek vorige week.
    Volgens de gynaecoloog had ik toen 5-7cm ontsluiting en volledige verweking. Waarop ik het ziekenhuis niet meer mocht verlaten. Ik was heel rustig, maar stond natuurlijk wel stijf van de adrenaline.
    Een paar uur later had ik volgens de verloskundige nog maar 3cm en was er niets van de verweking te merken.
    Zou de adrenaline zoiets kunnen veroorzaken?

In mijn vorige zwangerschap had ik veel stress, was ik enorm emotioneel en kreeg ik buikpijn van de vele huilbuien, onze dochter is toen veel te vroeg geboren.

Ik kan me dus voorstellen dat de adrenaline de bevalling kan doen stagneren, terwijl stress een bevalling juist in gang zet...

In deze link vind je misschien wat antwoorden

3. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Was best een interessant stukje om te lezen. Dank je wel!

Ik vraag het me af omdat een vriendin van me hoogzwanger is en feitelijk ieder moment zou kunnen bevallen, maar er wat dingen in de familie spelen (ziekte, sterfgeval etc). Vroeg me af of dat dan van invloed zou zijn op de start en de loop van de bevalling...

4. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk niet dat je dan een bepaalde kant op kunt denken. Bij stress kun je ook eerder bevallen maar volgens mij kan het ook tegenhouden. Het kan dus twee kanten op. Ze moet proberen om in ieder geval lichamelijk wat rust te nemen als dat mogelijk is. Wat een moeilijke situatie.

5. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Het lijkt er inderdaad op dat het twee kanten op kan. Ik vind het moeilijk om hier duidelijke informatie over te vinden.

Maar idd... de situatie van mn vriendin is niet heel fijn. Ik maak me soms wel zorgen om haar. Vandaag nog maar even lekker wat leuks met 'r gedaan ter ontspanning; hopelijk helpt het.
    Ze wordt goed begeleid, dus ze houden het wel in de gaten. Maar ja, je gaat je dan soms toch wat afvragen he. En dan ben ik wel weer zo'n lezer, dat ik er meer van wil weten :)

6. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Tsja, volgens het 'boekje' bereik je met ontspanning het vrijkomen van het hormoon dat de bevalling bespoedigd. Maar adrenaline doet het tegenovergestelde. De ontsluiting kan inderdaad zelfs teruglopen.

Ja en stress. Dat is vervelend als je dat veel ervaart en er geen vat op hebt.. Ik denk dat miesemies gelijk heeft. Het kan vast alle kanten op. Net als dat sommige mensen beter met stress om kunnen gaan dan anderen. Maar in geval van een sterfgeval en ziekte.. Ik weet het niet.. Lastig.

Ik vroeg met hetzelfde af maar dan misschien een beetje in een gekke context. Ik heb vandaag wat cd-tjes gemaakt voor het geval de bevalling heel lang gaat duren en we behoefte hebben aan muziek. Nu is het zo dat als ik mooie muziek luister, ik al snel de adrenaline en emotie voel stromen door mijn lijf. Zou dit ook een negatief effect kunnen hebben op de ontsluiting?

7. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Da's ook een goeie vraag idd. Maar voel je echt adrenaline? Ik weet niet wat jij mooie muziek vindt natuurlijk, maar ik vind meestal muziek mooi waar ik ontspannen van word, en geen muziek waar ik opgefokt van raak :)
    Emoties zijn niet perse adrenaline he. Ontroering, herinneringen etc kunnen ook oxytocine oproepen... gevoelens van liefde en verlangen, of misschien van gemis.
    Maar als je twijfelt, moet je misschien muziek kiezen waar je wel echt rustig van wordt?

8. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ja, ik voel het echt door mn lijf ruizen laat ik maar zeggen. En dat heb ik bijv. met de Foo Fighters, maar ook met Norah Jones :) Of zou het dan toch emotie zijn?
    Hoewel met de foo fighters op ga ik wel ineens harder fietsen/sporten/poetsen haha. Dan wel handig!
    Misschien moet ik maar muziek opzetten wat ik heel saaai vind. Of helemaal niks. Lastig zo'n gevoelig dropje te zijn soms ;): Wat is HSP

9. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ah, jij ook HSP?
    Hou niet van labeltjes, maar maakt t wel makkelijker om te beschrijven wat je bedoelt.
    Neem anders wat verschillende dingen mee. Desnoods zelfs van die zweverige oceaan- en vogelgeluiden. Kan je echt varieren met waar je behoefte aan hebt en wat wel en niet werkt. Misschien puf jij wel fantastisch fijn op de maat van een bepaald muziekje. En anders kan je altijd die 'kloteherrie' nog uitzetten :)

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Haha, ik hou ook niet van labeltjes, maar toen ik nalas wat ik typte was het zo overduidelijk. Ik duik nog even de pc in op zoek naar watervallen en vogeltjes voor het geval dat. Misschien wel de gouden tip! :)

Deel Deze Pagina