Overspannen en op zoek naar energiegevers.

Discussion in 'De lounge' started by LadyKikker, Nov 8, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,238
    1,892
    113
    Female
    Ivm overspannenheid/chronische stress bezoek ik een psycholoog en volg ik een mindfulness traject.

Momenteel zuigt alles energie en heb ik geen balans in ontspanning/ energiegevers.
    Heb 2 kids van bijna 2 en bijna 6, ik werk en ben mezelf een beetje uit het oog verloren.
    Nu dus op zoek naar dingen die me energie geven in plaats van nemen.

Ik vraag me af wat jullie energie geeft? Misschien geeft het mij wat inspiratie.

2. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Voor mij zijn dat o.a. dingen als: lezen, schrijven, muziek luisteren, fietsen en met goed gezelschap hapje gaan eten of een drankje doen. Kun je niets schrappen van wat energie slurpt?

3. huggybird

huggybird Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,738
    803
    113
    Wandelen en hardlopen geven mij energie, in eerste instantie kost het energie natuurlijk, maar na afloop voel ik me voldaan en heb meer energie.
    Daarbij sta ik soms tijdens het wandelen eens even stil, luister goed en kijk eens rustig om me heen. Ik wandel graag in het bos, daar zie je de seizoenen zo mooi voorbij komen.

4. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Wandelen met vriendin, muziek luisteren, kleuren. Dat soort dingen. Maar denk dat het belangrijker is om te kijken naar wat je nu even moet laten aan dingen die energie vreten.

5. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,362
    113
    Female
    (mid)dagje sauna, een meubelstuk opknappen (schuren, schilderen), tuinieren, met mn gezin een weekendje Landal (al geeft dat wel elke keer wat inpakstress, maar inmiddels zijn ze wat groter, is er een soort systeem en gaat het beter), lang in bad, een massage boeken (en ondergaan)..

6. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,238
    1,892
    113
    Female
    @Mississippi en @puzzelstukje De energieslurpers schrappen doe ik ook wel, daar waar het kan. Maar om straks niet zwaar depressief in bed te belanden, moet ik juist ook op zoek naar dingen die energie opleveren. M'n batterijen moeten weer vol.

Afspreken met vriendinnen bijvoorbeeld, vind ik fijn en geeft in zekere zin energie maar slurpt ook. Laatst nog lekker gegeten met ze, wat heel gezellig was maar door m'n lege batterijen, kost het ook energie. Leuke spanning is ook spanning zeg maar.
    Moet nu wat meditatie oefeningen gaan doen, om te kijken of dat energie geeft. Wandelen/hardlopen zou inderdaad misschien ook een goed idee zijn.

7. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,238
    1,892
    113
    Female
    Meubels opknappen is ook een goede tip! Vond dat altijd heel leuk om te doen!

8. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

Dec 2, 2016
    3,701
    4,591
    113
    Wandelen! En als wandelen te vermoeiend is gewoon een tijd op een bankje zitten in de natuur en de omgeving in je opnemen.

Wat ik verder leuk vind om te doen en jij misschien ook: foto's maken, tekenen, kleuren, lezen, serie of film kijken, taal leren met Duolingo, puzzelen, domino baan maken, muziek luisteren, instrument leren spelen, zingen, yoga.

9. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

Jun 12, 2012
    3,201
    509
    113
    Wandelen, in bad gaan, zwemmen, af en toe alleen zijn en stilte, voldoende slapen , sauna, lekkere thee. Eigenlijk gewoon met mezelf zijn. Daar laad ik het meeste van op. Ik ben ook overspannen geweest en dit hielp het meest. Sterkte!

10. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Bij mij werkte motorrijden compleet ontspannend. Ik was met de weg en het verkeer bezig, en niet met het gepieker.
    Nou zeg ik niet dat je je rijbewijs moet gaan halen, maar misschien heb je ook een bezigheid die je kan afleiden.

Hardlopen had ook dezelfde uitwerking. Bezig met de cadans van mijn looptempo. Het kost inderdaad fysieke energie maar levert mentaal weer heel wat op.

11. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Wat mij helpt om rust te creëren en mijn hoofd leeg te krijgen is schilderen (op nummer)
    Sauna doet het ook altijd goed.

Een stuk fietsen door het bos geeft energie. Heerlijke buitenlucht.

En misschien gek, maar de kinderen ergens onderbrengen en het huis een keer goed aanpakken helpt ook.
    Daarna moe en voldaan. En dat geeft weer energie voor de dagen er na.

Succes. Ik weet hoe het is om in zo'n spiraal te zitten.

12. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,238
    1,892
    113
    Female
    Ik snap wel wat je zegt.. Mn huishouden wil ook niet zo op het moment maar eigenlijk vreet dat juist heel veel energie. De rommel zorgt alleen maar voor meer drukte in m'n hoofd.
    Alleen al een kast opruimen voelt al goed.
    Alleen van te voren de fut ergens vandaan halen.... dat is nog wel een dingetje

13. Zwitsal

Zwitsal Bekend lid

May 19, 2017
    988
    1,449
    93
    Female
    Slapen, alleen maar slapen :oops:

14. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Van slapen krijg ik juist géén energie.
    Daar wordt ik alleen maar loom en lusteloos van.

Al is het slapen zelf wel heerlijk. Het wakker worden en dan weer aan de slag gaan is een ander verhaal.

15. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,783
    7,372
    113
    In de tijd dat ik te druk was ben ik 1 ochtend per week vrij gaan houden. Nu kon ik dat makkelijk doen want op woensdag is de jongste naar de psz. Maar die ochtend plande ik dan van alles, naar m'n moeder, helpen op school, extra oppassen op oppaskindjes, extra werken. Ik ben alles af gaan houden, woensdag is mijn ochtend, dan doe ik waar ik zin in heb. Ik ga eerst hardlopen en soms spring ik gewoon midden op de ochtend in bad, gewoon omdat ik er zin in heb. Of ik ga naaien. Dat geeft mij sowieso energie, naaien. Dat doe ik ook als ik s'avonds thuis ben. Geeft mij veel meer energie dan tv kijken.
    Nu heb ik zelfs twee ochtenden voor mezelf en merk ik door mijn nieuwe baan dat ik veel meer energie overhou, waardoor die woensdag niet perse meer nodig is. Maar ik vind het zo lekker dat ik er maar van profiteer en het lekker zo hou.
    Maar dat zal met 2 kinderen lastiger zijn denk ik. Of je jongste moet al bijna naar de psz gaan, dan zou ik die ochtend lekker helemaal voor jezelf houden.

16. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

May 19, 2017
    3,606
    4,021
    113
    Female
    Sporten vind ik fijn (teamsport) en wandelen met de kinderwagen. Tijdens het wandelen zet ik wel flink de pas erin, dan doe ik een boodschap bij een winkelcentrum net wat verder weg ofzo zodat je toch een lekkere wandeling hebt.

17. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,238
    1,892
    113
    Female
    Dat is momenteel wel iets wat ik het liefste doe ja.. Als ik weer in een piekermodus zit, kijk ik na een tukkie altijd wel anders tegen dingen aan. Maar alleen maar slapen levert juist niet de energie die ik zo hard nodig heb.

18. K00

K00 Niet meer actief

Tennissen... of überhaupt sporten ja...

19. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,238
    1,892
    113
    Female
    @riean T maakt het met een kleine van 2 inderdaad niet makkelijker. Ik zou hem eigenlijk naar de oppas moeten brengen om de tijd voor mezelf te creeren. Maar hij gaat vaak ook al een aantal dagen of dagdelen ivm werk. En de oppas is helaas niet gratis.... en daarbij vind ik't voor hem ook niet leuk.
    Strax als hij naar de psz gaat, is Woensdag ook mijn ochtend :thumup:

20. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Wat mij energie geeft is wandelen, sporten, Bullet journalen (geeft overzicht en als alles gepland is hoef ik niet meer zo veel na te denken), technisch Lego bouwen, met de computer frutselen, nieuwe dingen leren, naar de bieb gaan, musea bezoeken, met vriendinnen afspreken, diamond painten en puzzelen.

Verder de energie slurpers minderen; op tijd naar bed gaan, gezond eten, nee zeggen, dingen uitbesteden (huishouden, boodschappen bestellen, strijkservice).

Share This Page