Zoals de titel zegt, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik weet dat een spiegelreflexcamera ondertussen niet meer 'de' Camara is? Maar wat dan wel? Het is voor hobby fotografie. Ik fotografeer nu altijd met mijn telefoon. Maar zou dit graag met een Camara gaan doen. Liever niet extreem duur.
Dat is echt heel erg persoonlijk. Ik heb zelf voor de hobby een Canon D2000 spiegelreflex camera, maar heb er ook een van Nikon gehad en zelfs daar zat al een wereld van verschil in. Bij winkels als kamera expres kunnen ze je allerlei types laten zien en met je meedenken om zo tot de goede camera voor jou te komen.
Dankjewel voor de tip. Zal eens gaan kijken. Het moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Met mijn telefoon maak ik ' ook zonder filters etc' en al zeg ik het zelf hele mooie fotos gewoon natuur vooral. Dus het lijkt me leuk met een echte Camara te gaan doen.
Ik heb een spiegelreflex de Nikon D5300. Al een jaar of 5 en destijds wel een cursus gedaan omdat ik er nog niet zoveel van afwist en het mij zonde leek om met een dure camera alleen op de automaat te fotograferen. Veel van geleerd en lekker oefenen ! Maar tegenwoordig is die van mij geloof ik alweer achterhaald en is het meer de systeemcamera. Ik zou je idd goed laten adviseren in een winkel.
Ik zou voor een systeemcamera kijken. Qua budget kun je het natuurlijk zelf zo gek maken wat je wil. Aan wat voor prijs zat je te denken?
Het liefste onder de 800 euro. Mede omdat het echt voor de 'hobby' is. Ik zag al wel een cannon van rond de 600/700. Maar wat is nu het grote verschil tussen systeem en spiegelreflexcamera?
Bij spiegelreflex zit er daadwerkelijk een spiegelsysteem in de camera, dat heeft de systeemcamera niet. Daardoor is de systeemcamera minder zwaar en iets handzamer. En ook is het een wat nieuwere camera want systeemcamera's bestaan nog niet zo lang als spiegelreflex. Maar het is maar net wat je fijner vindt. Ik ben zelf niet echt bekend met camera's rond jouw budget. Je zou ook naar tweedehands kunnen kijken.
Ik heb zelf trouwens nog een spiegelreflex die ik wil verkopen. Canon 5D mark III. Mocht je interesse hebben.
Ik heb een z50. Ook een systeemcamera. Spiegelreflex is inderdaad op zijn retour. Is alleen wel buiten je budget
Nikon D60 hier nog steeds, wel een ouwetje maar voor t doel prima voldoende (neem wel een nieuw accupack ervoor)
Bij ons bij de fotoclub gaat bijna iedereen over op systeemcamera. Ik heb er ook een, een fuji, en wat vind ik het fijn dat die niet zwaar is. Ik denk dat je (voorlopig) genoeg hebt aan een kitlens. Ik weet niet hoeveel je budget is, maar reken zeker op 800-1000 euro. Denk ook aan extra accu's, want die gaan veel minder lang mee door meer elektronisch werk.
Als ik tweedehands zou kijken, waar moet ik dan op letten? Sorry voor alle vragen hoor. Of kan ik dan beter gewoon een 'goedkopere' spiegelreflexcamera nieuw kopen? Moet je dan altijd via het kijkgaatje ' kan even niet op de naam komen' fotograferen? Ivm slecht zicht
Ik had zelf overigs iets als dit gezien https://www.kamera-express.nl/canon-eos-r100-rf-s-18-45mm-is-stm?hic_camp=google_ads%3A20540869610%3A%3A&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAjeW6BhBAEiwAdKltMvgXQOQoQ4O33V0U9beH6HNEwHbI3QTHliYerVbRt6IqOaOtsQrtLhoC_7oQAvD_BwE
Bij deze set ga je snel moeite krijgen met dingen die ver weg zijn. Zou er dan nog een 50-100 of meer lens bijkopen https://www.kamera-express.nl/canon-eos-r100-rf-s-18-45mm-is-stm-rf-s-55- Dus deze set Of als je toch voor de systeem wil gaan. Deze https://www.kamera-express.nl/canon-eos-r50-zwart-rf-s-18-45mm-is-stm-rf- Jr kunt ook camera s huren bij camera express. Misschien 2 huren, kan je het goed vergelijken
Voor tweedehands zou ik kijken bij bijvoorbeeld kamera express. En dan kijken naar hoeveel kliks de camera heeft (bij spiegelreflex) en welke onderdelen er bij zitten en in wat voor staat de camera is. Wat wil je trouwens gaan fotograferen? Is ook wel goed om te weten wat voor lens je het beste kunt aanschaffen.
Dit soort dingen vooral. Onderste is natuurlijk wel met filter er over maar puur op kleur filter. En dat is natuurlijk kwestie van na bewerken.
Je laat 2 type fotografie zien: landschap en macro. Macro is echt lastig. Ik weet niet waar je vandaan komt qua niveau: heb je al eerder met een spiegelreflex gefotografeerd? Anders is het prima om met een instapmodel te beginnen met bijbehorende kitlens. Dan kom je er vanzelf achter wat je nog mist. Je camera zal je niet snel beperkingen geven, wel het bereik van je objectieven. Maar als je dat voor jezelf weet, dan kun je gerichter op zoek naar een ander objectief voor erbij. Dan ga je niet eerst veel geld investeren terwijl je niet weet wat je precies wilt. Die camera met lens van je link lijkt mij prima om mee te beginnen. Je kunt dan voornamelijk landschappen fotograferen. Binnen zal die wat meer moeite hebben, omdat je dan beter een objectief met een groter maximaal diafragma nodig hebt, maar eerst maar eens kijken of je veel binnen fotografeert. Tegenwoordig kun je ook steeds beter fotograferen met een hoger ISO, dat scheelt. Nadeel van een objectief met een groter diafragma is dat die duur zijn. En zwaarder. Maar ga maar eerst gewoon wat proberen, uitbreiden kan altijd nog!