kosten van een kind

Discussie in 'De lounge' gestart door Yvanka89, 6 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yvanka89

Yvanka89 Lid

3 jan 2015
    91
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan iemand een idee geven wat een kind maandelijks kost.
    Op internet is dat eigenlijk niet te vinden.
    Mensen met een baby enig idee?

Liefs

2. Het CBS zegt: ongeveer 17% van het besteedbaar inkomen gaat op aan de kinderen als je één kindje hebt.

Wij hebben afgelopen jaar €823,40 uitgegeven aan specifiek kind-gerelateerde zaken. Maar daar zit geen voeding bij, want dat gaat bij osn gewoon bij de boodschappen mee. En ook geen flespoeder, want ons zoontje heeft koemelk-allergie, dus dat krijgen we van de zorgverzekering.

3. Amare

Amare Niet meer actief

Daar is geen eenduidig antwoord op denk ik, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    De eerste periode kun je zo duur of goedkoop maken. Kies je voor nieuwe dure spullen? Of vind je tweedehands ook prima. Wil je borst of flesvoeding geven. Wil je pampers of zijn aldi/kruidvat luiers goed genoeg.

Ik heb flesvoeding gegeven en was een pak per week kwijt (eerste week minder). De voeding die we gebruikte was van kruidvat en koste zo'n 7 euro per pak.
    Luiers, ook van kruidvat. Billendoekjes van action.

Denk dan onze gemiddelde kosten per maand zo'n 50-80 euro waren.

5. Opzich mee eens, maar tegelijk ook wel een beetje een dooddoener die altijd gebruikt wordt.

Natuurlijk kun je veel dingen tweedehands kopen of zelfs krijgen van familie en vrienden, maar er kunnen omstandigheden zijn waardoor bepaalde zaken opeens veel duurder uitvallen dan je had verwacht.

Bijvoorbeeld als je kind een bril nodig heeft, of een beugel. Of als hij intensieve begeleiding nodig heeft bij het een of ander....

Dus ja, als alles volgens het boekje gaat dan kun je het zo duur maken als je het zelf wilt, maar hou er wel rekening mee dat het niet altijd volgens het boekje gaat natuurlijk :)

6. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.034
    113
    Nederland
    Eerste jaar was 10 euro per week aan flesvoeding en ongeveer een pak luiers van 10 euro per week. Dan nog kleding, spenen, flessen etc.

Denk tussen de 80-150 euro per maand gemiddeld.

Nu is ze 2 en eet ze mee, dus zit bij de boodschappen in. Nog wel luiers zo'n 40 euro per maand en kleding en speelgoed etc. koop ik als het nodig is.

Edit: kinderopvang! Die vergat ik nog. Kost ook zo'n 300 euro per maand. En daar is de toeslag dan al mee verrekend.

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Bij ons zijn de grootste kosten het verlies van inkomen, doordat we allebei een dag minder zijn gaan werken. Daarnaast nog kinderopvang, waar ze ook nog eens 3 dagen per week naar toe gaan.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bedoel je ook de eenmalige kosten of alleen de terugkomende ?

Hier koste bv luiers: 7,5 per pak - 1 pak per week = 30 per maand
    voeding; 10 euro per verpakking, 3 per maand ongeveer 30 euro

doekjes: 1,50 per pakje, 4 per maand = 4 euro

dan komt kleding er nog bij, maar hoeveel krijg je, hoeveel koop je 2e hands? Of juist merkkleding?

De wasmachine draait mogelijk meer (kleertjes, beddengoed, jouw -ondergespuugde- kleding) , net als een eventuele droger

mogelijk staat je verwarming nu maar weinig aan, of laag, maar met een baby in huis is een behaaglijke temperatuur wel fijn, dus ook stookkosten kunnen hoger worden.

waarschijnlijk mis ik nog een boel ;) - maar hier wat dingetjes...

9. En misschien wil jij of je partner minder gaan werken, dus aan die kant "kost" het dan ook een terugval in inkomen...

10. Amare

Amare Niet meer actief

Nee, daar heb je gelijk in.
    Ik denk dat het altijd duurder uitvalt dan je van tevoren denkt, juist om de redenen die jij omschrijft.

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Klopt maar zaken als een bril zijn ook weer zo duur te maken als je zelf wil. Mijn zoon heeft ook een bril voor een paar uurtjes per dag. Daar heb ik twee brillen op sterkte voor gekocht voor 90 euro.

Tegen de tijd dat je aan beugels komt zie je dat meestal aan wel aan komen en kun je terug vallen op een aanvullende verzekering.

Maar Als ik kijk naar mijn kinderen die hebben 2014 al een flink bedrag gekost puur en alleen al aan de hobby's en dergelijke de pSZ kost per jaar 1500 euro zwemles 1100 euro per jaar voetbal 130 euro per jaar en dat zijn alleen de hobby's. Dus ja zo goedkoop maken kan maar als je kind op zwemles gaat en een Peuterspeelzaal dan kost het toch nog aardig wat

12. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    #12 mam1991, 6 jan 2015
    Laatst bewerkt: 6 jan 2015
    Oke hier een gemiddelde maand lijst voor ons 1,5 jaar oude zoontje;

Kleding €40,-
    Speelgoed €5,-
    Nachtluiers €7,50
    Dagluiers €26,-
    Brood €5-
    Broodbeleg €5,-
    Fruit €15,-
    Avondeten €25,-
    vitamine D €2,50
    Billendoekjes €4,-

Totaal; €135,- gemiddeld per MAAND
    En dan zal er vast nog een hoop vergeten/niet mee genomen zijn zoals dagjes uit/keer ijsje in de stad etc..

Kleding en speelgoed is echt gemiddeld want sommige maanden is hij bijvoorbeeld nieuwe schoenen nodig die behoorlijk prijzig zijn terwijl we sommige maanden niks uitgeven.

Over een paar maand gaat hij over naar een nieuwe kamer, ondanks dat we veel gratis hebben zoals glasvezel en laminaat zal het toch wel eurootje of 300/400 gaan kosten alles bij elkaar.

13. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    En dan nog de kosten die je niet verwacht. Mijn nichtje moest bijvoorbeeld 2 jaar terug een helmpje en kosten iets van €1500 euro het fijne weet ik er niet van , maar er zijn altijd van dit soort dingen. Ik weet nog dat mijn broertje werd besneden (medisch niet voor het geloof dus) en dat moesten mijn ouders ook voor een groot deel zelf betalen omdat het niet in het ziekenfonds zat , weet niet hoe dat nu is want is wel een jaar of 10/12 terug. Bril , beugel dat soort dingen.

Kleertjes , speelgoed , kamertje , box , kinderwagen kan je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.
    Ik geef fles voeding , begon met kruidvat à kleine 7 euro per pak (iets minder) maar reageerde hij niet goed op qua ontlasting. Uiteindelijk over gestapt op Nutrilon à 11,50 per pak. Gaat bijna een pak per week op dus rekenen maar uit.
    Dan luiers , billendoekjes etc.
    Crème en verzorgingsproducten noem maar op .

Zal vast nog van alles vergeten zijn maar dit kwam het snelste in mijn op ;) wat ik het duurst vind zijn eigenlijk die kleine dingen : even neusspraytje hier , doekje daar , bijtring hier etc.

14. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Voeding 10,- per week
    Luiers 7,50 per week
    doekjes 2 euro per week denk ik (koop altijd grote box zwitsal)
    Groenten en fruit krijgt hij meestal vers, anders 1,50 per dag = 10,50 per week

Opvang gaat hij niet heen.
    Kleding denk 50 per maand maar krijg ook kinderbijslag. Shirt is al gauw een 10tje en een broekje ook. Ligt ook wel aan t merk natuurlijk. Merkkleding betaal je meer.

Speelgoed is ook hardstikke duur.
    Je betaalt zo een 10-20 euro voor een simpel ding.

Dl gaat nu naar zwemles, geloof 10 euro per les.
    Dus 40 per maand x 1,5 jaar ;)

Schoenen; dochter had moeilijke voeten en had elke +- 2 mnd schoenen van 100 euro nodig.
    Zl zal dat waarschijnlijk ook nodig hebben.

15. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Maar ook als je aanvullend verzekerd bent moet je een hoop zelf betalen teminste wat ik om me heen hoor. Dat er maar tot zoveel wordt vergoed. Ik weet dat mijn broertje tot 3000 euro vergoed kreeg de rest zelf betalen en dat liep ook aardig op. Maar nu hoorden ik toevallig vorige week van mijn schoonzus dat bij mijn nichtje het eerste jaar alles wordt vergoed daarna voor zoveel procent... Komt nu op €35 euro per maand voor het stellen maar dan is er nog geen foto of iets gemaakt wat ook wel eens moet gebeuren.

In iedergeval zijn hobby's inderdaad ook duur. Dochter rijdt paard Pfff betaal je je scheel aan inderdaad !!

Kinderen zijn gewoon dus... En vroeger maar zeuren en zeuren tegen mijn ouders haha :);)

16. penseel

penseel Niet meer actief

Gaat het niet eens tellen.

Gisteren orto aan de lijn waar blijft uw zoon.!! Meneer is vergeten naar de orthodontist te gaan, Had wel naar zijn kaartje gevraagd maar die was hij kwijt wilde gisteren al bellen wanneer hij een afspraak had....... Kost mij even 22 euro.... In oktober het zelfde ja ik ben ook verantwoordelijk maar mijn hoofd is soms ook een vergiet. En daar bij moet hij leren zijn afspraken na te komen net zo als op tijd naar school gaan en zijn huiswerk maken...

Al met al kan ik zeggen kinderen kosten veel aandacht veel liefde en soms heel veel extra geld haha.

Baby.s zijn met luiers en zo duur. schoolkinderen slijten wat sneller schoenen en pubers raken vooral hun schoolspullen wel tig keer kwijt in elk geval die van mij.!!!!
    Hij moet verplicht nu met Id rond lopen maar duf echt zijn Id niet mee te geven die vergeet nog zijn hoofd als die hem niet vast houd.

Onbetaalbaar en zeer moeilijk om weer te geven wat kinderen werkelijk kosten.

Een ding is onbetaalbaar en dat is de liefde die je er voor terug krijgt.

Schoenen jassen kleren zwemspullen zwemles id tandarts beugels uitje dit uit je dat schoolreisje zo schoolgeld kookles geld ect ect ga zo maar door. .. Veel maar ja daar hebben we voor gekozen.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Veel! Nee, zonder gekheid, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar ik vind het alles bij elkaar best duur.
    De oudste zit sinds september op voetbal, contributie en al 3 paar schoenen
    De middelste zit op zwemles kost 600 euro
    Kinderopvang kost elke maand dik 500 euro
    En dan dus nog het gewone eten, de kleding en luiers.

18. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Je zou eens kunnen Googleen naar de aflevering van "de rekenkamer - wat kost een kind"

19. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zoiets. Kleding en speelgoed zijn eigenlijk het duurste op een heel jaar denk ik.
    Het eerste jaar de kleding. Dat begon bij maatje 50 en op 9 maanden zat hij op maatje 74. Maar dat kan je ook 2e hands kopen, of krijgen, of zeeman,...
    Na het eerste jaar word het speelgoed duur. Je hebt niks in je handen en toch kost het al snel 20 euro.

20. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Vergeet inderdaad al die 'verborgen kosten' niet:
    - inkomensverlies door een dag minder werken of minder snel carrière-maken,
    - hogere energiekosten (er is overdag vaker en 's avonds altijd iemand thuis, dus verwarming aan en misschien ook hoger ivm kind),
    - vaker wassen (energiekosten plus vervanging wasmachine, misschien ook een grotere of een droger erbij),
    - groter huis / verbouwing nodig
    - grotere auto nodig / meer gebruik van auto
    - grotere vriezer nodig
    - duurdere vakanties (extra persoon, maar ook misschien toch een paar jaar een huisje ipv kamperen)
    - nieuwe kleding en schoenen nodig (je zal de eerste niet zijn die met een paar extra kilootjes blijft zitten na de bevalling of die opeens een schoenmaat groter heeft..., nog afgezien van de positiemode die je tijdelijk draagt)
    - huidige meubilair slijt sneller

Nou ja, al dit soort dingen bedenk je niet echt van te voren, maar kunnen wel optellen... :)

Deel Deze Pagina