waar zijn de normen en waarden in dit land?

Discussie in 'De lounge' gestart door anica, 26 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    ik kan me daar zo aan irriteren, geen respect voor anderen.

-geen dankjewel als je iemand voor laat bij de kassa
    -niet ff je hand op steken als je iemand met de auto voor laat
    -niet ff helpen als iemand dat nodig heeft
    enz enz enz..... vul maar aan

ligt dat nou aan mij?
    ik ben op gevoed met normen en waarden maar soms denk ik dat ik dat alleen ben! jullie ook?

2. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    nee hoor je bent niet alleen ik ben er ook zo een;)
    En zolang wij en anderen dat weer meegeven aan onze kids zijn we al wwer een stukje verder.

3. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Je kunt andere mensen niet veranderen en door je te irriteren verspreid je negatieve energie. Wat je zaait zal je (uiteindelijk!) oogsten. Ik probeer (maar lukt ook niet altijd) om me niet te irriteren en vooral zelf de dingen te doen waarvan ik vind dat ze goed zijn (zoals de dingen die jij noemt). Ik denk dan altijd maar, misschien doet diegene wel zo, omdat zijn hond net dood is of zijn moeder ziek, dat help wel!

4. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    ik vind dit ook heel belangrijk, ik leer het mijn zoontje dan ook overal, laatst bij de dokter, ik zeg tegen gijs (toen net 21 maanden) geef de dokter maar een handje, dus gijs geeft de dokter een handje, zegt de beste man, nou nou dat maak ik niet vaak mee hoor:$ wel opgevoed zeg. ik dacht echt van huh dat lijkt me toch wel zo normaal...

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    ja hoor, ik vul het wel even aan

-geen goedemorgen/goedemiddag bij de kassa omdat de cassiére zo druk in gesprek is met een collega over vriendjes/stappen/vakantie/school, waarbij ze nog net in die dikke prop kauwgom stikt. Wat je uiteindelijk moet betalen mag je zelf uitzoeken door op het schermpje te kijken en een dankuwel en fijne dag is al ook al te veel moeite.

-Een winkeldeur tegen je hoofd aankrijgen omdat je voorganger te beroerd is om die even 2 tellen open te houden voor je.

-In de bus voor een ouder iemand opstaan terwijl je zelf hoogzwanger bent omdat niemand anders zich geroepen voelt.

-zien hoe je dochtertje door een wat ouder kindje expres wordt omver geduwd en aanhoren hoe zijn moeder liefelijk zegt: ach schatje toch, wat doe je nou????? en zonder blik of blozen wegloopt.

Kan nog wel even doorgaan maar lijkt me voor mn bloeddruk niet zo heel verstandig. Ben blij dat ik een behoorlijke opvoeding vanuit huis heb meegekregen en deze door kan geven aan mn dochter.

6. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Ben het overal met je eens, en vind ook dat de mensheid wel weer eens wat vriendelijker mag worden! dat scheelt velen een ochtendhumeur, voordat je al op je werk komt!:p
    Alleen wat ik onderstreept heb, zou ik dus niet meer doen....er zijn ondertussen zoveel oudjes die denken dat ze het alleenrecht hebben op aarde, en ook niet in staat zijn dankje te zeggen, als ik hoogzwanger zou zijn, bleef ik lekker zitten... ;)

Soms heb ik ook het idee dat er niks anders overblijft als zelf wat spraakzamer te worden en je meer te verdedigen bij dingen, het word je gewoon opgedrongen meer voor jezelf op te komen...
    Maar dat staat ook weer los van normen en waarden, vriendelijkheid beleefdheid en helpen, is verdorie het minste wat je kunt doen, en zal ik doorgeven aan mn kids!
    xxx

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik herken het wel.. Zeker de laatste tijd lijkt het erger te worden..
    Ik ben ook eens hoogzwanger opgestaan in de bus voor een oudere man.. Die man kwam al nauwelijks vooruit met zijn rollator.. En dan verwachten mensen dat hij in de bus ook nog blijft staan.. Nu zei hij daar niks over hoor, dus misschien is dat ook weer anders.. Ben maar opgestaan, ik moest er toch bijna uit..

8. Female

Female Niet meer actief

@ ts; ik vind ook dat er echt veel vriendelijke mensen zijn en de punten die jij bijv noemt herken ik echt nauwelijks.

Ik zou zeggen: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :D

Meer kun je niet doen

9. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Ik vind dat ook wel zo normaal, toch vind ons zoontje dat heel eng en lukt het nog niet. Dus ik kan mij indenken dat meer ouders dit hebben en de dokter het daarom niet vaak mee maakt.

Ik mis ook heel veel normen waarden. Overigens mis ik die ook bij "ouderen" die denken vaak ook dat ze alles maar mogen.

10. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Ben het met alle punten eens.
    Alleen het eerste punt heb ik oo heeeeeeel vaak andersom meegemaakt.
    Klanten aan de kassa die staan te bellen (begon dan altijd extra hard terug te tellen, op het overdreven af), geen dankje of goedendag zeggen. Had dan ook altijd een stickertje hangen: een glimlach kost niets :D

In een overvolle bus staan met je buggy en geen hond die aan de kant gaat als je eruit moet, of je even helpt.
    Eerste keer dat ik met mn dochter met de bus ging, stond er dat je je baby uit de wagen moest halen en op schoot nemen, dus ik doe dat braaf. Geeft die ^&*^&^^ ineens een dot gas, dat ik bijna met mn meisje van 5wk oud door de bus vlieg (en nog grote bek ook dat ik er wat van zei of hij niet heel even kon wachten), dus dat was ook de laatste keer.

Verder sta ik altijd op voor ouderen (bejaarden).
    Spreek ouderen met u aan.
    Help iemand over steken of help als ik zie dat iemand hulp nodig is.
    Hou de deur in winkels altijd open voor de volgende.
    Geef de dokter/ tandarts etc altijd een hand bij binnenkomst en vertrek.
    Groet de caissiere met een glimlach (tenzij het een chagarijnige muts is die staat te bellen...ja echt gebeurt)

Het kost zo weinig moeite ;)

11. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Helemaal eens. Ik ben blij dat ik ze wel heb en door kan geven aan mijn dochter.

En wat @Vlekje zegt, het kost zo weinig moeite.

12. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Normen en waarden zijn, zolang ik me er bewust van ben, allang verdwenen in dit land..

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind het altijd jammer om zo op het negatieve te focussen. Dus hier even een positieve vibe :D

- ik maak heel vaak mee dat de buschauffeur me voorin de bus eruit laat (en zeg dan ook nog netjes dankjewel)
    - bij nauwe stukken op de weg maak ik net zo vaak mee dat mensen me voor laten als ik mensen voor laat
    - ik zag gister nog zo'n opgeschoten jochie opstaan in de tram voor iemand

14. Humpie86

Humpie86 Actief lid

29 mei 2010
    318
    0
    0
    Kijk, hier word je blij van en zie je weer mogelijkheden! ;)

Zullen we het topic omgooien? :D

15. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    ow ik zie ook echt wel de positieve dingen.
    zoals hier in het park iedereen groet elkaar bekende of niet.
    de de mensen die wel de deur open houden of met iets anders helpen zijn meestal pubers hihi

maar ik vroeg me af of het nou aan mij lag.

16. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

gatsie wat een topics allemaal. sorry hoor ts niet aanvallend bedoeld hoor haha. maar lees de laatste dagen niks anders als: waar maak je je kwaad om? en ik erger me zus en zo.. tijd van het jaar misschien?
    over waarden en normen gesproken. verbeter de wereld begin bij jezelf. en als ik me over al die stuk sjagerijnen in de wereld ook nog druk moest gaan maken dan had ik helemaal tijd te kort.

fijne dag iedereen.....ook al is het grijs buiten en schijnt de zon vandaag niet

17. Humpie86

Humpie86 Actief lid

29 mei 2010
    318
    0
    0
    Ho, ho, hij schijnt hier! :D En daar genieten we van (hoewel dat nu nog even binnenshuis is).

18. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ook een beetje overdreven dacht ik zo. Zijn nog genoeg mensen met normen en waarden aanwezig gelukkig.

19. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

oh lekker zeg!:) nee hier geen zon...... ach boeien!;)

20. Nissy2

Nissy2 Actief lid

2 jul 2009
    142
    0
    0
    Laatst stond ik in de rij van de kassa te wachten en er kwam een wat verstrooide vrouw binnen die aan de kassiere vroeg of ze wat kleingeld kon ruilen voor een muntje voor in het karretje.
    Dus met veel moeite is ze haar geld aan het tellen (de kassa was trouwens gewoon open, want de kassiere was net aan het afrekenen).
    Na een tijdje had ze allemaal kleingeld, maar kwam 5 cent te kort... en de kassiere zegt doodleuk; nou dan gaat het dus niet lukken en duwt haar kassa dicht.
    Ik was uiteindelijk de enige die haar gewoon haar muntje gaf voor een karretje
    Ze wou nog heel lief het kleingeld (min de 5 cent) in mijn hand drukken, maar dat hoeft echt niet.

Vind het zo vreemd dat niemand ook maar moeite deed om te kijken of ze ergens 50 cent hadden voor die vrouw of dat die kassiere die 5 cent niet gewoon laat zitten... over 5 cent kassa tekort wordt echt niet zo moeilijk gedaan... misschien heb je het aan het eind van de dag wel weer ergens erbij.

En vorige week tijdens het boodschappen waren er 2 mensen voor me.
    De laatste had 2 kannen melk op de band staan, dus ik zette mijn boodschappen ook op de band.
    Bleek dat de eerste mensen nog geeneens klaar waren met uitpakken... ik had het niet door, omdat ik dacht... als de man voor mij zijn boodschappen op de band zet zal het wel goed zijn.
    Toen ik het door had heb ik mijn boodschappen weer van de band gehaald, maar die man liet mooi zijn 2 melk pakken staan, waardoor de eerste mensen iedere keer alles naar achter moesten schuiven.
    Hij zei geen sorry, deed niks aan zijn boodschappen... hij stond daar maar gewoon.

Deel Deze Pagina