Hoihoi, Mijn zoontje is helemaal gek op brood. Als het aan hem lag, at hij een stuk of 4 sneetjes per dag. Maar ik wil hem niet teveel geven. Mijn schema is als volgt. 7:30: bv 8:00: 1 boterham, beetje water of diksap (Als ik hem nog een sneetje bied dan eet hij deze ook helemaal op, of de helft ervan) 9:00 a 9:30u: bv en slapen 12:00: fruit en koekje (beetje water) 12:30 bv en slapen 15:00: 1 boterham en bv (ook hier wilt hij soms meer brood) 17:30u: aardappel met groente en een toetje, tussendoor ook wat water 18:00u bv en slapen En in de nacht drinkt hij nog gemiddeld zo een 3x. Is het beter om hem maar 2 sneetjes per dag aan te bieden, of mag ik hem gerust een sneetje of 2 meer geven als hij dit wilt? Hij krijgt tandjes en ik ben bang dat hij de brood ook meer wilt om lekker op te bijten voor zijn tandjes en ik hem maar volprop.
Qua hoeveelheden weet ik niet, maar waarom doe jij om twaalf uur tussendoortje en om drie uur brood? Wij doen dat hier net andersom Maar volgens mij is brood nog niet de hoofdvoeding, dus zou het nu op sochtends 1 en smiddags 1 houden eb vanaf acht maanden tussendemiddag twee omdat er dan ook voeding vervalt? Ik geef kv, dus wij laten dan de tussendemiddag fles vallen zodra hij twee boterhammen opeet
Hier doen we het zo dat ik bepaal WAT er gegeten wordt en mijn zoontje mag bepalen HOEVEEL hij eet. Je kan gerust een boterham meer geven als hij daar zin in heeft hoor!
Voordat hij startte met boterhammen was het altijd 12uur fruittijd en 's avonds groentenhapjes en aardappel, dus eigenlijk is het gewoon zo gebleven. Niet echt een bijzonder reden ervoor, alleen dat ik ook dan vaak mijn fruit eet en wij dan samen gezellig dit doen.Maar dus niet met een voorbedachte reden ofzo.
Je kunt gewoon geven naar behoefte hoor, alleen moet je wel even opletten dat je geen brood geeft waar veel zout in zit (in 3 sneetjes ahbrood zit bijv. al 1 gram natrium, en dan heb ik het nog niet eens over hun zoutste brood).
Het zou niet best zijn! In 1 snee brood zit: 0,18 gram natrium In 3 sneden brood zit dus: 0,54 gram natrium = 1,35 gram zout. Da's idd best veel als je beseft dat een dreumes tot 1 jaar 1 gram zout per dag mag (vanaf 1 jaar wordt dat 2 gram). Als ontbijt zou je ook pap kunnen geven.
Wij hebben een kleine man die ook gek is op brood! Als het kon at hij liefst niets anders meer, volgens mij Wij hebben in eerste instantie als ontbijt pap gegeven, om niet meteen teveel brood te geven, idd ook met het oog op zout-inname. Na een tijdje (rond 9 of 10 maanden) werd het ontbijt een beetje pap en 1 boterham (alleen pap wilde hij niet meer en 1 boterham was niet genoeg) en 's middags 2 boterhammen. Sinds een week of 2 eet hij zowel 's morgens als 's middags 2 boterhammen met gemak. Als hij de kans krijgt eet hij er 's middags misschien zelfs wel 3, maar dat hebben we nog niet getest We geven hem nu altijd nog een stuk fruit 'toe' (hij is bijv. gek op mandarijnen en bananen). Hier staat overigens tegenover dat hij momenteel 's avonds amper meer eet vaak, dus ik vind het alleen maar fijn dat brood en fruit er zo goed in gaan.
Oh je hebt gelijk zie ik, alleen zit bij het AHbrood (ze hebben veel soorten, maar degene die hier als reserve in de vriezer ligt) ook nog eens 1 gram zout erbij toegevoegd per 100 gram. Dus dan is het 2,35 gram zout per 3 sneetjes, das echt gigaveel. Dus vandaar dat we wel goed op moeten letten welk brood we geven. Hier krijgt hij 3 per dag en de rest pap of sojayoghurt met muesli.
Dan moeten we de AH maar eens bellen. Ik ga even de sneetjes wegen.... Resultaat: 3 sneetjes grof volkoren wegen 114 gram In 100 gram grof volkoren brood (AH) zit: 225 kcal 11 gram eiwit 39 gram koolhydraten wv 1.5 gram suikers 1,5 gram vet wv 0.2 verzadigd 7.5 gram voedingsvezel 0.44 gram natrium 1,0 gram toegevoegd zout (volgens het etiket dan he!) Hun waldkorn is nog zouter... Die had ik eens gekocht (is koemelkvrij) maar ik vond dat ook zo zout.
Goed he van de AH dat ze tegenwoordig ipv natrium ook het zout vermelden! 0,44 gram natrium IS 1 gram zout of wel natriumchloride. Het is dus niet EN natrium EN zout, ik zei toch al dat dat niet kon.
Heb het even nagevraagd: In ieder ah-brood zit 1,7 % zout. Een gemiddeld ah-brood weegt 800 gram. Dat betekent dus dat daar 13,6 gram (!) zout in zit. Ik heb geen idee hoeveel sneetjes er in 1 brood zitten, want ik snijd altijd zelf. Maar als 3 sneetjes 114 gram wegen, weegt 1 sneetje 38 gram, dus gaan er 21 sneetjes in een brood. 13,6/ 21 = 0,65 gram zout per sneetje 3 sneetjes bevatten dus 1,95 gram zout!!! Dat is dus al veel meer dan de ADH, want een baby tot 1 jaar mag maar 1 gram zout per dag en in 3 sneetjes brood zit dus al het dubbele!
juist. Dat is dus wel én natrium én toegevoegd zout, anders kom je daar niet op. Veel te zout dus, ook voor een dreumes en peuter (en ook voor een volwassene naar mijn mening).
1,7 x 8 (van 800 gram) is 13.6 gram zout per brood zeg jij, dus dan wordt er toch 1,7 gram zout per 100 gram brood bedoeld? Als in 1 brood 1,7 gram zout zit, en er gaan 21 sneetjes in een brood, dan zou er namelijk niet zoveel zout in zitten, dus wat bedoel je dan met goed lezen? (of snap ik het helemaal niet?)