Ww Uitkering,werken, zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door ladyw, 13 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    Is er iemand die me raad kan geven?? Of in eenzelfde situatie zit? Ik zt sinds januari in de ww. Jaren in de kinderopvang gewerkt. Nu dacht ik als Gastouder te beginnen. Zoals je ziet ben ik nu zwanger. Vanuit ww lan je 6 maanden "proeftijd" krijgen om voor jezelf te beginnen. Dat zou dan precies tot m'n bevalling zijn. Maar ik zou waarschijnlijk 4 weken voor uitgerekende datum tijdelijk stoppen als Gastouder. Als zelfstandige heb je volgens mij geen recht op verlof(geld) ??? Is et nu wel slim om nu al als Gastouder te beginnen? Ik wil wel graag wat doen en niet profiteren, maar ook mezelf niet in de vingers snijden. Wanneer maak ik m'n zwangerschap het best bekend maken bij uwv?? Veel vragen, maar ik hoop wat duidelijkheid te krijgen :)

2. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ik zou open kaart spelen. Zwangeren worden goed beschermd in Nederland en volgens mij heb je ook gewoon recht op verlofgeld of je nou werkt (als zelfstandige of in loondienst) of in de ww zit. Wellicht een idee om voor je verlof alles op orde te maken voor het gastouderschap (huis op orde, evt website) en dan na je verlof aan je half jaar proef te beginnen? Maar nogmaals; ik zou het bespreekbaar maken met het UWV.

3. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Indien je een minimaal aant uur werkt per week heb je voor dat aantal uur ook recht op een Wazo uitkering. De hoogte durf ik je niet exact te zeggen, maar je hebt wel degelijk rechten.

4. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Je krijgt wel verlofgeld als zelfstandige. Dat is gebaseerd op het verdiende salaris in de maanden ervoor. Voor jou houd dit dan wel in dat als je in het begin nog niet zoveel kindjes hebt je dus ook niet veel geld krijgt tijdens je verlof. Ook zou ik even nadenken over je vervanging tijdens je verlof. Ik zou het als ouder wel lastig vinden dat mijn kindje net bij je gewend is en je dan enkele maanden eruit ligt. Plus dat je ook niet weet hoe je zwangerschap gaat lopen en je misschien klachten krijgt. Je hebt ook wel verantwoordelijkheid naar de ouders en kindjes toe. Ik vond de tip om nu veel voor te bereiden en na je verlof echt te starten wel een goede tip.

5. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    Ik ga via een gastouderbureau werken die meerdere gastouders in de omgeving heeft dus dat zou een optie kunnen zijn. Manlief vindt het niet zo een goed idee om nu gewoon maar thuis te zitten ;). Zelf denk ik er ook zo over, na bevalling beginnen. Het zouden dan nu ook niet veel kinderen zijn hoor. Dat zou een beetje too much zijn.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben zelf in januari begonnen als gastouder en in april raakte ik zwanger. M'n klanten weten het nog niet en ik vind het een beetje dubbel want toen ik begon wou m'n man nog geen 3e kindje en in februari wel. Maar je hebt recht op zez, zwanger en zelfstandig. Ik zou zelf, als ik wist dat je zwanger bent, m'n kindje nog niet bij je brengen ivm wennen en dan vervanging zoeken en dan eventueel of weer terug of bij de vervangende gastouder blijven. (Er mogen bij mij na m'n verlof ook wel 1 of 2 klantjes wegblijven, zowiezo vanwege de kindbezetting en de drukte )

Deel Deze Pagina