verstoorde werkrelatie, zwanger en studie

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Meijtje, 15 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    Geachte heer/ mevrouw,

Mijn situatie,
    Ik werk in de thuiszorg en door een man van 95 kg is het in mijn rug geschoten. Ik heb 2 weken aangepast werk gedaan toen kwam ik wederom niet onder deze man uit en toen ging het helemaal mis, met mijn rug bekken en heupen. Nu was ik de eerste keer 7 weken zwanger en gooien ze mijn blessure, ondertussen veel erger geworden op mijn zwangerschap.
    Ik ben bij de arbo geweest en die zegt dat ik mits aangepast werk, alles kan blijven doen. Nu heeft mijn leidinggevende wel wat minder uur laten werken minimaal 13,5 maar het liefst gewoon mijn 27 uur. over 4 of 6 dagen. Nu vindt ze aangepast werk, dat ik 9 paar steunkousen moet aantrekken. Ik mag 2x 2,5 uur of 3 a 3,5 uur achtereen werken van de arbo arts. Nu heb ik gisteren een gebroken ochtend avond dienst gedraaid bij elkaar 6,5 uur. Ik heb aangegeven dat pijn in mijn heupen erger wordt en dat ik niets meer thuis kan. Volgens mijn leidinggevende moet ik thuis ook niets kunnen, het leven moet geen feest worden en ik hoef niet te denken dat ik thuis kan gaan zitten. (dit is ook niet de bedoeling, maar mijn lichaam wil niet meer).

Omdat ik niet meer kan voldoen aan mijn contract als BBL leerling verzorgende IG wil mijn leidinggevende mijn contract opschorten en mijn oude contract geven van 20 uur en (evt terug zetten in loon) Mag dit als ik bij jullie voor 50% ziek gemeld ben?
    Ik ga voorlopig niets tekenen, want door hoe ze mij behandeld hebben kan ik nu bijna niets meer. Ik kan alleen nog werken en verder kan ik thuis niets meer, de hele dag waggel ik een beetje en loop krom van de pijn. Op mijn werk interesseert ze dat niet.

Mijn leidinggevende heeft ook vertrouwen in mij opgezegd en zegt dat ik de kantjes er van af loop. Ze zegt dingen door de telefoon en als ik haar later via mail daarmee confronteer om het te verifiƫren dan zegt ze dat het niet waar is. Ik heb geprobeerd om te overleggen met mijn leidinggevende, maar ze werkt aan alle kanten tegen en nu ben ik hierdoor zo gestrest dat ik al harde buiken heb. De arbo arts zegt hier niets mee te kunnen en zeg dat ik weer in gesprek moet met mijn leidinggevende.
    Dit gaat niet meer, want dit is al opgelopen en gaat alleen van kwaad tot erger. Ze overrompel me met iets, dan schuif ze een beschuldiging in mijn schoen en als ik haar daarna, bijgekomen, mee confronteer dan is het niet waar. Er is geen wederzijds vertrouwen. Ik heb gevraagd om overgeplaatst te worden maar dat kan niet, door mijn zwangerschap, rugklachten en nu bijgekomen bekkeninstabiliteit.

Mijn leidinggevende heeft ook gezegd dat alles wat ik ergens aangeef, arbo, arts, collega's stage begeleiders, dat ze overal achter komt en dat het onprofessioneel gedrag is dat ik het over haar heb.
    Hierdoor vertrouw ik niemand meer binnen het bedrijf, want met collega's heb ik het er nooit over gehad, alleen dat ik last van mijn rug/ heupen heb, mijn begeleiders heb ik aangegeven dat ik teleurgesteld was, dat als ik aangaf dat ik lichamelijk niet meer aankon, de dag daarna mijn rijtje met clienten verdubbeld waren en dat ik 5 volle uren moest draaien. En de arbo arts ben ik 2x geweest. omdat ik er niet uit kom met mijn leidinggevende en ze heeft me met precies hetzelfde met maximale werktijden terug gestuurd naar mijn leidinggevende. Vervolgens belde mijn leidinggevende tegen de avond op en vertelde ik de uitkomst. Mijn leidinggevende sprak me er een week later op aan dat het niet netjes was dat ik niets doorgegeven had wat de uitkomsten waren en hoe ik het in mijn hoofd haalde om na 4 a 4,5 uur werken (volgens rooster) naar huis te gaan.

Ik slaap slecht, ik eet slecht, mijn lichaam en geest willen niet meer.
    Huisarts stuurt mij naar de arbo, gynaecoloog stuurt mij naar de arbo en de arbo stuurt mij naar mijn leidinggevende en die stuurt mij weer terug naar de arbo.

Ik zie nu al zo op om mijn leidinggevende weer te moeten zien. Ik heb altijd klaargestaan en nu is er een werkconflict en drukt ze mij in de hoek. Het is machtsmisbruik en ik krijg er harde buiken van.

Wat kan ik nu doen? Moet ik een onafhankelijk arbo arts advies vragen? Kunnen ze zomaar mijn contract overzetten naar minder uur en evt. terugzetten in salaris terwijl ik voor 50% ziek gemeld en 19 weken zwanger ben en ik de 13,5 uur zo goed en zo kwaad wel werk.
    Er staat alleen in mijn leer arbeidsovereenkomst, dat als ik niet voldoe aan mijn stage dat mijn contract verbroken kan worden. Niet over opschorten van mijn stageperiode.
    Kan ik staan op ander werk binnen het bedrijf wat ik nog wel kan doen? Dit heb ik al een keer geprobeerd maar wordt geen gehoor aan gegeven. Ik heb het gevoel dat mijn klachten niet serieus genomen worden.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik word de hele tijd in een rondje gestuurd en niemand neemt het voor mij op, moet ik me dan 100% ziek melden? Dit zit niet in mijn aard, maar dit gaat ook niet langer. Is er nog iets wat ik kan ondernemen?
    Gelukkig heb ik volgende week 2 weken vakantie, maar ik zie er nu al tegenop dat ik dan weer moet beginnen bij mijn leidinggevende. Ik heb een heel rijtje dingen waarom mijn leidinggevende (in mijn ogen onterecht) het vertrouwen in mij opgezegd heeft, maar dat zal ik u besparen. iets met in mijn recht staan en voor mijzelf opkomen gerelateerd.
    Wat als het zo onhoudbaar word en ik moet blijven werken daar, is het dan een optie om het contract te verbreken? Ik ben niet van plan mijn kindje op het spel te zetten, omdat mijn leidinggevende mij zo behandeld.

Alvast bedankt!

2. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    Ik zal mijn vragen voor jullie op een rijtje zetten

Krijg ik mijn UWV uitkering doorbetaald op het moment dat ik mijn contract door deze omstandigheden verbreek?
    Op welke uitkering heb ik dan recht?
    Heb ik recht op een UWV uitkering op het moment dat ik hierdoor (lichamelijk en geestelijk) 100% uitval?
    Als ik 50% bij UWV ziek sta, mogen ze mij dan dwingen tot een contract voor minder uur, omdat ik dan een groter deel van mijn uren kan draaien en (waarschijnlijk) voor minder % afgemeld word en minder geld ontvang?
    Als het echt niet meer gaat kan ik dat dan ook aangeven bij het UWV om daar een second opinion aan te vragen omdat mijn bedrijfsarts niets onderneem?

Hartelijk dank voor uw antwoord.

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Meijtje,

Je geeft aan dat je er niet uitkomt met de arboarts en werkgever over aanpassing van je uren en werkzaamheden.

Je kunt hierover bij UWV een deskundigenoordeel aanvragen.
    UWV beoordeelt dan of je in staat bent (gedeeltelijk) je eigen werk te doen.

Je werkgever kan een Ziektewet-uitkering bij UWV voor je aanvragen.
    Deze uitkering is berekend over het inkomen dat je het jaar voor de eerste ziektedag verdiende.
    De inkomsten die je zelf nog kunt verdienen worden hierop gekort.

Als je dienstverband eindigt ga je ziek uit dienst.
    Je blijft dan bij UWV in de Ziektewet tot je hersteld bent of tot het begin van je zwangerschapsverlof.

Neem je zelf ontslag?
    Dan kan dat voor UWV een reden zijn om je uitkering te stoppen of een eventuele WW-aanvraag af te wijzen.

Voor je vragen over een ontslag of einde van je BBL-overeenkomst wil ik je graag verwijzen naar een vakbond, je rechtsbijstand of het juridische loket.
    UWV Webcare Team is niet bevoegd juridisch advies te geven.

Actuele informatie over ontslag bij zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

4. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb vragen over mijn contract neergelegd bij de vakbond.
    Ik ben blij dat een second opinion mogelijk is, dit ga ik zeker aanvragen als ik de aankomende keer er niet uit kom met mijn bedrijfsarts.
    Het is niet slim om zelf op te stappen ondanks de situatie, dan is het uitzitten en na mijn bevallingsverlof bij een ander bedrijf solliciteren.

Hier kan ik wat mee, dank u!

Deel Deze Pagina