advies arboarts

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Birgitte, 18 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Omdat ik steeds zo moe ben van mijn zwangerschap lukt het mijn niet meer om hele dagen te werken. Daarom leek het mij verstandig om advies in te winnen bij de arboarts. Dat heb ik tijdens een bila bij mijn baas aangevraagd. Zijn antwoord vond ik ronduit verbijsterend. Hij vertelde dat ik alleen naar de arboarts kon in geval van een conflict met de manager. Dat heb ik niet, dus ik moest het van hem bespreken met mijn gynaecoloog. Toevallig moest ik daar gisteren naar toe en ik heb hem het verhaal verteld en hem gevraagd om een advies. Hij vond dat ik naar de arboarts moest maar zei wel dat het beter was om structureel minder te werken dan naar haar huis gaan als ik moe ben.
    Ik voel me ontzettend in de steek gelaten door mijn werkgever en begrijp er ook niks van. Daarom neem ik zelf verantwoordelijkheid en heb ik besloten om halve dagen te gaan werken tot ik mij beter voel.
    Heeft iemand ervaring met de arboarts ivm haar zwangerschap? Is dit normaal?

Groetjes,
    Birgitte

2. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    wanneer jij je ziek meld deels.(50% bv en dan idd halve dagen werken) dan kom je vanzelf bij een arboarts terecht.. Je werkgever is nl verplicht wanneer jij je ziek meld tgv zwangerschap je aan te melden bij een arboarts..

Maar wat je ook kan doen is , weet je wie de arboarts is ?

En neem daar dan contact mee op , of vraag anders via de receptie het telefoonnr van de arbo dienst van je werk.. of via HRM o.d.

3. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Dank je wel voor je antwoord Juudje. Mijn baas is door de hrm afdeling geadviseerd. Zelf naar hrm gaan heeft dus volgens mij niet zoveel zin. En ik heb geen idee welke arbodienst we hebben. Wel een geruststelling dat ik via mijn ziekmelding ook bij de arboarts terecht kom. Dan heb ik toch mijn doel bereikt alleen heeft het redelijk wat voeten in aarde gehad!
    Groetjes,
    Birgitte

4. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Mijn ervaring was dat ik binnen 2 weken al een oproep had om bij de arboarts te komen. Dus ik denk dat je wel snel een afspraak hebt :) Sterkte!

5. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    kost hem handenvol geld die arboarts, dus ergens snap ik wel dat hij zegt, vraag eerst advies aan degene die je begeleidt (gyn/vlos). Dat betekent niet dat hij het er niet mee eens is toch??

Als je je ziek meldt ivm zwangerschap dan moet een arboarts ingeschakeld worden aangezien dit vastgesteld moet worden ivm uwv.

6. Reza2306

Reza2306 Actief lid

14 dec 2010
    322
    16
    18
    Breda
    Het ligt er ook een beetje aan hoe lang je zwanger bent en hoelang je nog moet tot aan je verlof.
    Ik werk nu zo'n 1,5 week voor 50% maar ze hebben me al duidelijk gemaakt dat er verder geen arbo bij komt omdat het in totaal om 2 weken ging.

7. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Reza hoe krijg jij je geld dan ? Gaan ze 2weken vakantiedagen van je afpakken of 50% ziek (en dat moeten ez doorgeven aan t UWV )

8. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    ik ben bij bijde zwangerschappen halve dagen gaan werken op advies van mijn vk ( beide keren andere reden ) en heb beide keren geen arbo arts gezien op gesproken. Wel telefoon gehad van het uwv geloof ik maar ik bij mijn leidinggevende gemeld en daarna halve dagen gaan werken ze regelden alles...

9. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Ik ben intussen bij de arboarts geweest. Het advies was halve dagen werken en nog 6 uur thuis. Dat laatste zie ik zelf als optioneel want die halve dagen zijn al lang. Zei vertelde ook dat de werkgever alle zwangerschapsgerelateerde ziekmeldingen 100% vergoed krijgt van het uwv. Mijn werkgever betaalt mijn salaris en hij krijgt het 100% terug. Dat kost hem dus niks. Dus geen zorgen over je salaris Juudje...

10. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Klopt, tot 32 weken zwangerschap wordt je opgeroepen bij een arboarts, daarna niet meer..

11. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Gurabaa: wat gebeurt er dan na 32 weken en waarom word je dan niet meer opgeroepen? Gaat je verlof dan automatisch in of zo?

12. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Arbo-arts zie je alleen als jij of je werkgever die behoefte heeft. Ik ben sinds vrij vroeg in mijn zwangerschap gedeeltelijk ziekgemeld, en heb hierover uiteraard telefonisch contact met het UWV, die bellen om de zoveel tijd ivm controle en status-update, maar een arbo-arts heb ik niet gezien of gesproken.

Als jij en je werkgever samen afspraken maken over je gedeeltelijke ziekmelding, waarom zou je dan per sé een arbo-arts willen bezoeken?

13. Natas79

Natas79 Fanatiek lid

28 jul 2010
    2.028
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    @San 79 zo ging het bij mij ook, en het uwv etc werd allemaal geregeld door de arbo assistente.
    Ik heb prima afspraken kunnen maken met mijn teamleider en dan is de arbo arts niet nodig.

14. Natas79

Natas79 Fanatiek lid

28 jul 2010
    2.028
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    Als je ziek gemeld bent moet je met 34 met verlof, dus die twee weekjes gaan ze niet te veel moeite voor doen.

15. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Dus zo kan het ook.. ik dacht dat de arboarts er bij een ziekmelding altijd aan te pas moest komen. Blijkbaar igv zwangerschap niet. We hebben nu afspraken gemaakt en dat werkt. Ik vond het raar om me ziek te melden zonder advies van een arts. Eigenlijk ga ik er vanuit dat het een tijdelijke situatie is en dat ik over hooguit een maand wel weer normaal aan de slag kan.

Deel Deze Pagina