Advies CB: Fruit en groente pas met 6 maanden

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Sjaam, 22 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Hallo
    Ik zie heel vaak dat kinderen met 4 maanden beginnen met het eten van groente en fruit. Nu was ik laatst bij het CB en daar werd tegen mij gezegd dat het advies is om daar mee te wachten tot ze 6 maanden is.
    Hoe kan dit en wordt er dan zo verschillend advoes gegeven?

2. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ik las dat idd ook veel, maar bij mij op het CB zeiden ze ook dat ik voorzichtig mocht gaan beginnen, mocht niet gebeuren dat hij dan minder ging drinken maar alleen om er aan te laten wennen.

Als je kindje kans het op allergie is het sowieso belangrijk pas vanaf 6 maanden te beginnen. Nou dat snap ik ook dan niet hoor want mijn zoontje heb heel veel kans op allergie (man vroeger koemelkallergie) en hij krijgt ook hypoallergeen en toch mocht in gaan beginnen. Soms zegt de arts dat het wel mag, kom je een paar weken later bij de vp die zegt dan weer dat het niet mag!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Er zijn gewoon heel veel verschillende onderzoeken.
    Die 4 maanden is wel algemeen bekende minimum, ivm met de rijping van de darmen.
    En boven de 6 maanden moeten kindjes langzaam bijgevoed worden, zodat ze met 12 maanden met de pot mee kunnen eten.

Maar daartussen is een grijs gebied. Met allergien in de familie kun je beter wachten tot 6 maanden. Bij een hongerlappie (zoals de onze) moet je soms wel met 4 maanden rijstebloem gaan gebruiken.

Ons Cb gaf het advies om met 5 1/2e maand te beginnen met groente. En dan met 6 mnd fruit.
    Hij was met 5 1/2 maand ook wel toe aan hapjes van de lepel, hij at zo een heel bordje wortelpurree weg (100gram) op dag 1.

Als je besluit om tussen de 4 en 6 maanden te beginnen moet je het gewoon voorzichtig doen. Dus eerst kleine porties, goed kijken naar reacties zoals krampjes. En zorgen dat ze in ieder geval nog 800cc poedermelk krijgen. Of voldoende borstvoeding drinken. Want dat blijft het hoofdvoedsel tot 6 maand.

4. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Wij gaan ook pas bij 6 mnd op de "groente en fruit-toer" met Gijs..
    We zijn aan t testen of ie KMA heeft.. Momenteel zitten we daar niet aan te denken, maar meer dat zijn lijfje de eiwitten niet goed kan verteren en die bewerkte eiwitten uit de Pepti wel..( gijs krijgt nu van die "bolle-baby-wangetjes")

Maar ga de volgende keer op t CB wel overleggen of we toch niet al wat eerder kunnen proberen met groente/fruit..omdat we zelf nu niet meer denken aan KMA..

800cc melk krijgt Gijs btw niet op... hij krijg nu 5 flesjes, 1 keer 180+6 de andere nog steeds 150+5 en er blijf meestal nog wel een bodempje over..Om terug te gaan naar 4 flessen, wat volgend CB bij 4 mnd zou mogen, zie ik niet goed komen...want dan zou hij 4 keer 180+6 schoon op moeten drinken...

5. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Finn heeft vandaag zijn eerste fruithap gehad, bij ons zitten geen allergiën in de familie, dus dan mag het, zeiden ze bij ons op het cb

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    6 maanden is gewoon de beste leeftijd. Dat is ook wat internationaal aanbevolen wordt.

Die 4 maanden is een absolute minimumleeftijd, voor als het echt niet wachten kan tot 6 maanden.

Op CB's wordt toch vaak gezegd met 4 maanden 'begin maar'', omdat men vaak de indruk heeft dat ouders dat zo graag willen (waarschijnlijk onder druk van oma's en omgeving en omdat men niet goed op de hoogte is van de nadelen van te vroeg bijvoeden).

7. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Hier zeiden ze het ook op het CB ivm de darmpjes.
    Afgelopen zaterdag heb ik gebeld, omdat ik het gevoel had dat Danian steeds eerder honger had.
    We gebruiken al voeding voor hongerige baby's.
    Toen adviseerde die vrouw dat ik voorzichtig begon met fruit of groente, omdat hij er misschien wel aan toe was.
    Ben met groente begonnen en hij vond het lekker.
    Een kwart potje ongeveer.
    Fruit wacht ik nog even mee.

8. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    hier juist op advies van het cb met 4 maanden begonnen.
    levi had niet meer voldoende aan zijn flessen en was steeds huilerig en keek het eten echt uit je handen. sinds hij zijn hapjes krijgt gaat het veel beter en is hij niet meer huilerig.

Deel Deze Pagina