Ik heb een zoontje van 1,5 en heb het idee dat ik hem soms te weinig aandacht geef. Ik werk verder niet en ben de hele dag thuis voor hem. 'S ochtends kijk ik altijd tv tijdens het ontbijt (volwassen programma's) en laat ik hem vaak zelf spelen. Tussendoor komt ie vaak met een boekje aanzetten en lees ik dat met hem. Gedurende de dag af en toe n boekje lezen en wat spelen, maar ben grotendeels met me eigen dingen bezig. Of het het huishouden en vaak ook op mijn mobiel wat te rommelen. Ben erg benieuwd hoe jullie dat doen
Zo te horen kan jouw zoontje zich (net als de mijne) in ieder geval prima vermaken, makkelijk! Ik vind het heel moeilijk te zeggen of je hem te weinig aandacht geeft of niet. Dat is iets waar ik zelf ook nog steeds over twijfel. Ik speel en knuffel redelijk veel met mijn zoontje, ik zing veel voor hem, ga regelmatig even bij hem kijken als hij in de box of op het speelkleed ligt te spelen, even kietelen, en ik wandel elke dag met hem. Ik twijfel soms juist of ik hem niet te veel aandacht geef Ik probeer het maar zoveel mogelijk gevoelsmatig te doen. Soms voel ik het zelf wel aan dat ik er teveel bovenop zit. Maar blijft lastig om er een goede balans in te vinden!
Ja hij vermaakt zich prima en als ie naar mij toe komt met n boekje dan lees ik met natuurlijk. Verder knuffelen en kietelen, maar merk toch wel dat ik niet heel veel initiatief neem. Even uitgebreid spelen doe ik niet zo snel bijvoorbeeld. Is wel fijn dat je elke dag wandelt met hem. Zou ik ook wel vaker kunnen doen.
Lastig he... Soms als ik zie hoe mijn man speelt met mijn zoontje dan denk ik ook wel dat ik dat ook wat meer moet doen. Maar ja, als ik thuis ben doe ik ook het huishouden. Sommige dagen vermaakt hij zich redelijk even alleen en soms helemaal niet. Vanochtend bijvoorbeeld is hij de hele tijd aan het jengelen, maar zodra ik bij hem op de grond ging liggen kwam hij steeds knuffelen en kusjes geven. Dus dan doe ik dat langer dan een andere dag. Wel doen wij heel bewust de tv niet aan als hij wakker is (ook omdat hij echt tegen de tv aan gaat staan dan en dat volgens mij niet zo lekker is voor zn ogen) en ook de pc blijft zoveel mogelijk uit. Eerst deed ik dat niet, maar dat leverde best veel frustratie op, omdat hij dan meer aandacht wilde en ik even lekker blogjes wilde lezen . En ook op mn tel kijk ik alleen even naar de agenda van mn werk. Sinds ik dat doe, krijgt mijn zoon wel echt meer aandacht en ik merk dat we dat allebei wel prettig vinden. Maar even alleen zich vermaken vind ik ook wel heel belangrijk.
Goede tip Lizzi. Ik heb het gevoel dat ik wel veel op mijn mobiel zit. Even Facebook, even het nieuws, even wat apjes beantwoorden en dat niet een keer, maar regelmatig even checken. Begin me er echt aan te storen. Misschien dat ik alleen savonds een tijd instel voor die dingen..
Ik durf er absoluut geen tijd op te plakken. Maar regelmatig krijgen ze een stukje aandacht. Dat gaat deels vanzelf. Inderdaad een boekje lezen als daar om gevraagd wordt, enz. Tijdens de maaltijden gaat de tv niet aan. We eten aan tafel en dan is er ruimte voor een gesprek oid. In ieder geval de volle aandacht. Ik heb geen smartphone, gewoon een simpele gsm. Die ligt ergens. Ik hoor hem vanzelf wel piepen als een van de ouderen me een sms'je stuurt. Wel zit ik regelmatig een poosje met de laptop op schoot. Dat zou ik eigenlijk moeten minderen. Verder is het normaal als je kind zich regelmatig een poosje zelf kan vermaken. En gelukkig kan jouw kleine man dat ook.
Heeft mij wel echt veel rust gegeven. Gewoon voor jezelf weten dat als je iets wilt opzoeken of moet doen, dat kan tijdens slaapjes en 's avonds. En uiteindelijk zat ik ook heel veel nutteloze dingen te doen, eigenlijk zonde van de tijd
Hier hetzelfde. Ik moet ook echt neer tijd aan de jongens besteden door met ze te spelen, maar ze spelen met z'n drieëen ook prima!
Ja je hebt helemaal gelijk. Het is er zo ingegroeid en uit verveling dingen opzoeken en kijken.. tijdverspilling. Heb nu n schema gemaakt voor me zelf voor een dagindeling. Verwacht dat het dan wel verbeterd. Merk dat ik echt n schema nodig heb, anders doe ik maar wat.
Als ik kijk hoe mijn man met hem speelt denk ik uh dat doe ik te weinig. Maar goed dat doet mijn man dus: echt stoeien en gek doen. Maar als ik thuis ben doe ik het huishouden en zing ondertussen met hem en speel of lees even met hem tussendoor. We gaan dan ook altijd zwemmen en smiddags erop uit zoals rondje fietsen of wat boodschapjes doen, kinderboerderij etc. Toevallig zijn wij net terug van vakantie en dan dus 24/7 spelen. Super leuk en blij dat ie er van wordt. Maar dat is ook anders. Thuis moet ik toch ook echt bijzaken doen zoals schoonmaken. Ik denk dat veel mama's hier over twijfelen. Teveel? Te weinig?
Oh dat wil ik ook wel! Hier is het, op dagen dat ik thuis ben, bijna altijd samen dingen doen. soms best vermoeiend haha maar dat zal een fase zijn..
Ik geef dl wel meer aandacht. Enerzijds vraagt ze daar ook zelf om, en ik vind het leuk haar een beetje te stimuleren. Dus verzin vaak dingen die we samen kunnen doen. Bladeren of veren zoeken. Samen muffins maken. Knutselen. Rollenspellen. De was ophangen. etc. En we gaan elke dag naar buiten, langs een speelplaats. Als ik dat niet doe, gaat ze lastige dingen doen. 'Klieren' noemt ze het zelf al
Hmm hlvind het ook belangrijk dat hij alleen leert spelen Probeer weln elke dag dingen samrn met hem te doen Vandaag zo ingevuld Smorgens op de ipad 15 minuten puzzels maken teK rwijl ik stofzuig Daarna samen Eventjes met de auto's heen en weer kletsen en rijden Dan zelf spelen met de auto's Samen Iets creatiefs zoals tekenen kleien Dan weer zelf met de autos Smiddags Samen buiten op het plein of speeltuintje Zelf met z'n aito s spelen Samen muziek luisteren en dansen en zingen Zelf met de autos Samen boekjes lezen TV kijken terwijl ik kook En gedurende hele dag een aantal keer de hond samen uitlaten Probeer dus wel actief en passief te doen Creatief en technisch te combineren En samen en alleen spelen Denk dat dat dan een redelijke balans is Verder komt hij zeer regelmatig een kusje en dikke knuffel halen heerlijk Andere leuke samen doe dingen zijn verstoppertje of pak/kietel spelletjes Verkleden Samen iets koken bakken Takjes blaadjes bloemetjes Hoge torens maken en om laten vallen
Hier vermaakt dl zich ook best goed alleeen. Wel neem ik elke dag dat ik niet werk zeker een half uurtje om echt met haar te spelen. 's avonds na het eten speelt papa altijd een poosje met haar. Ook gaan we regelmatig een stukje fietsen, vind ze ook super (soms gelijk even combineren met iets nuttigs als een boodschapje). En idd telefoon/laptop etc. beperken vind ik ook heel goed (maar soms wel lastig ) Verder gaan we op woensdag samen zwemmen, ook echt leuk om samen te doen. Maar ik denk dat het niet erg is als een kind zich zelf goed vermaakt hoor. Doen wat voor je zelf goed voelt.
Ben benieuwd waarom je dat idee hebt? Krijg je de indruk dat je kindje aandacht te kort komt of 't is meer omdat je "andere" verhalen hoort / ziet? Het enige kind vraagt meer aandacht dan 't andere kind natuurlijk. Persoonlijk ben ik van mening dat mijn peuter zichzelf ook moet kunnen bezighouden (en dat kan ze gelukkig heel goed). Ik merk bij haar, dat als ik zelf druk bezig ben, zij dat ook is. Als ik op de bank hang (en dat is de afgelopen maanden veelvuldig geweest) noodt dat kennelijk uit tot mede-bankhangen. Wat telefoon / internet etc. betreft... Ik probeer dat bewust zoveel mogelijk te beperken. Telefoon ligt in de keuken. Laptop start ik alleen op, als ik iets verwacht (ik ben penningmeester van een stichting en ondersteun daarnaast nog bij iemand in de administratie vanuit huis), maar ook niet vaker dan 1 x per dag. Verder maak ik wel bewust tijd vrij om met peuter iets te doen. Wandelen, speeltuin bezoeken, voetballen, spelletje, liedjes zingen, boekje lezen, knutselen, knuffelen, stoeien etc. Maar dat is niet elke dag 't zelfde hoor en 't kan ook zijn dat peuter zichzelf de hele ochtend en middag vermaakt, zonder dat ik daar een noemenswaardige rol in speel. Vind ik ook prima. Ik beschikbaar als ze mij nodig heeft en als ze zichzelf vermaakt is dat ook helemaal goed.
Als je kindje wel aandacht vraagt als hij het nodig heeft, dan denk ik niet dat hij tekort komt. Als jij vanuit je eigen initiatief meer aandacht wil geven, dan moet je daar soms een beetje extra moeite voor doen. Ik vind het belangrijk dat mijn zoontje alleen kan spelen, maar ook dat ik niet alleen zijn verzorger ben. Ik vind het verzorgen van mijn kind an sich eerder een taak dan iets leuks. Daarom probeer ik er steeds wat leuks van te maken. Mijn zoontje wordt daar vrolijk van en ik zie de taak als een spelletje, waardoor ik ook niet het gevoel heb dat ik de hele dag simpele taken heb zitten doen. Ik probeer alles wat ik doe met aandacht te doen (lukt zeker niet altijd). Dus tijdens het eten geven veel kusjes, liedjes en knuffelen. Tijdens het verschonen kietelen en kletsen. Bij het in bed leggen een paar liedjes of een verhaaltje. Bij alles wat ik doe in huis neem ik hem mee. Nu kan hij nog niet zo veel, maar als hij wat ouder is wil ik hem graag laten meehelpen met de dingen die ik doe. Zo doe je van alles samen op een leuke manier. Daarnaast merk ik dat aan het einde van de dag de batterij soms wat meer leeg dan vol is, dus dan ga ik vaak even bij hem op het speelkleed zitten of liggen met een muziekje aan om hem nog een beetje op gang te helpen. Al met al ben ik zo best veel met hem bezig, maar dat gaat natuurlijk niet altijd zo. Als ik geen zin heb ga ik mijn zoontje ook niet vermoeien met mijn gespeelde vrolijkheid, als ik eigenlijk chagrijnig ben. Dan kan hij beter even in zijn eentje spelen.
De heeeeeeeeele dag. Ik wordt er knettergestoord van. Dochter is dan wel al 3,5 maar heeft zich nooit goed zelf kunnen vermaken. Zit constant aan me geplakt en wil samen wat doen. Omdat ik ook moet huishouden en ze inmiddels ook een broertje heeft, laat ik haar vaak met me mee rommelen. Zo kan ze al goed de vaatwasser uitruimen, hangen we samen de was op etc. Lijkt me fijn als ze zich zo goed zelf kunnen vermaken!
haha zo is die van mij ook, en hou hoop dat het tegen die tijd wat beter is. Ze kan zichzelf heel goed vermaken als ik stil zit op de bank, maar zodra ik opsta wil ze mee, zodra ik iets ga doen wil ze het ook :')
Ik hoop met je mee dat het bij jou een fase is. Dochter speelt alleen als ik ook speel. Als ik niet speel dan hangt ze op de bank te hangen. Ik laat d'r dan vaak gewoon in de hoop dat ze iets gaat verzinnen om te doen maar dat is tot nog toe nooit gebeurd. Ook als ik haar even help opstarten en wat ideetjes aanreiken om verder te spelen, stopt ze zodra ik ook stop. Ook als ik dit vooraf aankondiging, ook met eierwekker etc etc. Bij mijn man kan ze zich de gehele dag vermaken. Dan gaat ze kleuren of lekker boven spelen of even op de trampoline buiten etc etc. Na ooit zal het wel goedkomen toch?