Hoi allemaal, Onze dochter krijgt nu een ruime week 5 keer per dag 150/5. Althans.. Dat zou moeten.. We voeden op verzoek, maar momenteel is het een rommeltje en komen we toch vaak op 6 flessen. Onze dochter slaapt 's nachts tussen de 5 en 7 uur door, maar doordat dit wisselt is ons schema elke dag anders. Momenteel is het zelfs zo dat ze aan 6 flessen komt. Vannacht was ze om 3.30 wakker voor de fles (na de laatste fles van 22.00 uur) en net om 7.30 vroeg ze ook weer om voeding. Overdag komt ze redelijk strikt om de 4 uur, dus dan kom je uit op het volgende 'schema': 3.30/7.30/11.30/15.30/19.30 --> en dan dus om 23.30 weer voor ze de nacht in gaat. Ze drinkt op een dag niet altijd haar flessen helemaal leeg. Is het erg om het zo te laten of zijn er tips hoe we een iets constanter schema krijgen? Doordat het soms wel 2 a 3 uur verschuift, heb ik het idee dat het een zooitje is! Tips zijn welkom! Groetjes!
Geef je die avondfles omdat ze wakker wordt of maak je haar wakker? Mijn jongste had ook zo'n ritme met 5 flessen tussen 3 en 19 uur. Maar als we hem dan geen late fles gaven, sliep hij ook door tot 3 uur. Dus zijn ritme lag gewoon wat verschoven. Bij de oudste was het ook zo, maar daar trok het snel bij. Ik geloof dat hij na 2-3 keer wakker maken voor de late fles wel ging doorslapen. De jongste was alleen koppig. Toen toch maar helemaal op verzoek gaan geven omdat hij teveel kreeg, en dan sliep hij dus goed van 20-3. Na een week of 2/3 gooide hij zelf zijn ritme om en werden de nachten van 22 tot 7..
Hoi Spring ik lees even mee want hebben hetzelfde probleem en onze dochters zijn even oud bijna. Ik heb deze schema ( varieert ook per dag omdat ze 1e en 2e fles verschillend vraagt. 23.30 laatste flesje 150cc Ze slaapt tot 05.00 05.00 1e flesje 150cc Slaapt tot 09.00 en soms tot 10.00 10.00 2e flesje Daarna begint het rommelen omdat ik haar laatse flesje altijd wil geven om 23.30 zonder wakker te maken moet ze 4e flesje krijgen om 19.00-19.30. Dus 3e flesje moet ze rond 15.00 krijgen. Maar dat red ze vaak niet waardoor we ook 6 flesjes soms aanbieden dan gaat het zo 14.00 3e flesje 17.00 4e flesje 19.30 5e flesje en dan wakker maken voor 6e... Ik weet ook niet wat te doen heb ook advies gekregen om niet wakker maken voor late fles maar dan moet ik 5e rond 21.00 geven en misschien slaapt ze dan tot 4.00 uur. Of andere optie is snachts kleinere flesje geven waardoor ze eerder dan 09.-10.00 uur wakker is en dan later zal ze die kleinere flesje laat vallen... Ons meisje drink eigenlijk alle flesjes op op dus ik let wel op dat ze niet te verl krijgt dus als ze komt voor 6e flesje dus te veel overdag dan splits ik 4e flesje in twee 90cc en geef ik dan om 16.30 en 19.30 ipv dat ze een keer krijgt om 18.30. Even puzzelen dus maar ik vind het fijn dat ze snachts slaapt tussen 00.00 tot 10.00 en ik hoef haar maar om 05.00 flesje geven. Zo slaap ik lekker uit 9 uurtjes anders als ze van 23.00 tot 7.00 zal slapen dan is ietje minder en we gaan zelf meestal niet eerder dan 00.00 naar bed..
Ik zou gewoon even helemaal op verzoek proberen. Rond de 6 weken kunnen er ook regeldagen zijn (ook bij FV!) en als je ze even laat rommelen kunnen ze zomaar een eigen beter ritme vinden. Als je ze blijft voeden op jou verzoek kan het lang duren.. Ik merkte dat hoe meer ik plande en op mijn verzoek plande, hoe onrustiger het was. En gaf ik ze de vrije hand had ik een blije baby. En dan heb je even wat nachtflessen( is normaal op deze leeftijd) , en misschien onregelmatige flessen qua tussentijden en hoeveelheden. Maar dat komt wel weer goed. En anders maar niet. Mijn jongste was heerlijk onvoorspelbaar, maar het leverde nauwelijks problemen op..
Ik ben ook voorstander van voeden op verzoek en maar haar dus ook niet wakker. Ik merk dat ze anders 'humeurig' is. Alleen nou vraag ik me af.. Ik lees veel dat ze vanzelf in een juist ritme komen.. Maar, hoe dan? Hahah.. Hoe kan het dan dat ze opeens van 23.00 - 6.00 gaat slapen ipv 9.00 - 4.00 (bijvoorbeeld!)
Geen idee eigenlijk hoe precies, alleen wat vermoedens: Die nachtflessen zijn helemaal niet zo gezellig, de overdagflessen veel leuker. Dus dat scheelt misschien? Hier veranderden ook de tijden overdag, dus dan krijg je een soort jet-lag (ofzo). Hier gingen we van 19-3 naar 22-7, dus de laatste fles kwam dan eerder uit, iets van 3-7-11-15-19 naar 7-10-14-18-21. Al verschilde dat per dag nog wel eens.. En verder is het gewoon iets uit de natuur. Je gaat vanzelf eten op momenten dat je honger hebt, maar ook op momenten dat het handig is. En overdag is handiger dan 's nachts, want dan is mama toch vrolijker
Ten eerste, waarom moet ze 5 flessen? As ze blijer is met 6 kleinere flessen zou ik dat doen! Als ze zo jong zijn gooien ze nog heel vaak hun schema om en ze kunnen heel goed aangeven wanneer ze wel of geen honger hebben! Dat snachts langer doorslapen heeft te maken met hun natuurlijk slaapritme.. In het begin hebben ze dat ritme nog niet dus dan worden ze ook vaak nog snachts wakker... Op een gegeven moment maken ze een stofje aan dat 'zegt' dat ze snachts meer moeten slapen en overdag steeds meer wakker blijven... Hele jong baby's maken ook nog geen melatonine aan of maar heel weinig dus zij kunnen praktisch nog niet van 23 tot 7 slapen! Op een gegeven moment merk je zelf dat ze geen behoefte meer hebben aan een late avondfles (maar misschien wel een vroege ochtendfles) doordat ze savonds humeurig wakker worden, slecht drinken etc.. Ik merkte het hier dat ze ineens om 21 uur wakker werd terwijl ze normaal dan sliep tot aan de fles van 23 uur.. Ze wilde dus vroeger de nacht in gaan! Ik gaf wel altijd de laatste fles op dezelfde tijd, omdat ik er ook niet zo'n trek in had dat ze dan om 1.30 zou komen ofzo!
Honger = eten, geen honger is geen eten. Ze hebben maar hele kleine maagjes. En soms heel veel trek. Maak je niet al te druk over hoeveelheden, dat wisselt zo heel erg! Meer kleine voedingen zijn ook beter te verteren. En een ritme komt vanzelf. Luister naar je kindje, dat je vertelt dat ze trek heeft, of juist niet meer....
We hebben nu ook 5 flessen en het gaat goed! Ofwel van 6 naar 5 ging moelijk omdat ik steeds dacht dat ze het niet red maar... Ging vanzelf goed! Ze is nu 8weken en drinkt altijd op hetzelfde tijden: 23.00 05.00 10.00 14.30 19.00
Hier ook al een week hetzelfde ritme: 7.00/11.00/15.00/19.00/23.00 Met speling van ongeveer een half uur..
Spring: sinds je 5 flesjes geeft heb je het gehad dat ze voor 6e komt overdag extra? We gewen al tijdje 5 flessen en hetzelfde wat jij schema hebben maar gisteren overdag kwam ze voor extra flesje.. Alles was dan op op en om 23.30 hebben we dan 100cc gegeven anders is te veel. Kan het te maken hebben met sprongetje van 8 weken of vactinatie die we ook eergisteren hadden?? En komt jou meisje ook altijd om 5 uur voor flesje? Ik wil het eigenlijk zo maken dat ze tot 7-8 doorslaapt maar lukt niet.. Ze is ook na vactinatie erg onrustig geworden dag en nacht wordt vaker wakker..of is het een sprongetje... Maar ik vraag mij dus af hoe kan ik flesje van 5 uur naar later verzetten..?
Als je je niet zo vasthoudt aan tijden en hoeveelheden is het veel makkelijker aan de behoeftes van je dochter tegemoet te komen. Je kan dan spelen met de flessen (ze bijv. kleiner of groter maken) en ze geven als ze daarom vraagt, niet eerder of later. Als een kind zelf mag regelen wanneer en hoeveel ze drinkt, zal je ook veel minder snel aan de max gaan zitten.
Na de entingen kunnen ze ook wel even van slag zijn hoor... Hier moest ze ineens weer 2 extra voedingen snachts terwijl ze toen van 23 tot 6 doorsliep...
He Piccolina, nee, onze dochter vraagt niet om een 6e fles. Ook niet na haar vaccinaties van gisteren, maar ik geloof wel dat dat zou kunnen!
Ik geef ook niet volgens schema maar op verzoek maar haar verzoek was altijd hetzelfde en ineens na die prikken van slag ze lijkt echt honger hebben. Dronk altijf alle flesjes goed maar nu als die op begin ze gelikk huilen. Ik knuffel haar dan en het is over na boertje.. Ze zit ook constant aan haar handjes en speen maar in dr avond wil ze flesje extra maar ik probeer dan laatste voeding splitsen 2x 100cc Cb zegt dat ze wel scheepje extra ma laatste flesje omdat ze vrij lang is maar ook zeiden ze dat als he baby meer geeft dan zal hij in de liop van zijn groei ook steeds meer vragen. Dus eigenlijk van meer naar minder gaan is erg lastig dan zal zijn. Ik kijk nog even paar dagen of ze terug in haar patroon valt anders moet ik cb bellen vragen wat te doen want 6 flessen zal te veel zijn lijkt mij...
Volgens mij zijn er twee sorten babys: enige die nooit echt opdrinken alles en enige die nooit tevreden zijn met hoeveelheid. Mijne is dus nooit tevreden was ook al ze slaapt bijvoorbeeld maak ik wakker en drinkt ze met dichte ogen moet volgend haar fles op maakt niet uit hoeveel er in zit... Lastig dan als je geeft gewoon flesop verzoek kom je snel uit van te veel of over de max lijkt mij.