Hallo, Wij hebben een zwaar eerste jaar gehad met mijn zoontje (nu bijna 3). Ik denk dat dit gedeeltelijk te wijten is aan de slechte start met de borstvoeding. Voor mijn gevoel produceer ik amper melk, en we zijn nog naar een arts geweest voor het tongriempje die toch goed bleek te zijn. Uiteindelijk is de borstvoeding mislukt.nu ben ik zwanger van mijn tweede kind. Ik stond erin met het idee om de borstvoeding te proberen en wanneer dit niet lukt meteen over te gaan op de fles. Nu zie IK bij een vriendin Hoe makkelijk borstvoeding kan gaan en begin ik toch weer te twijfelen. Mijn vraag is dus of ik tijdens de voorbereiding al iets kan doen om de borstvoeding te stimuleren? Na de geboorte van mijn zoontje hebben we de volgende ervaringen: - rusty pipe syndroom - weinig tot geen melkproductie -slechte toeschietreflex - voeden met tepelhoedje -een uur kolven voor een lutje melk Ik heb het er niet voor over om weer te beginnen met bijvoeden met een spuitje enz. Wanneer dit moet gebeuren, stop ik meteen. Alvast bedankt.
Wat ik je zou willen aanraden is contact zoeken met een lactatiekundige en van te voren al begeleiding zoeken. Zo kun je precies bespreken waar je aandachtspunten liggen (waar het vorige keer lastig bleek). Je weet nu al een aantal dingen, dus daar kun je op voorbereiden. Wanneer ga je bevallen? Wanneer het na 1 januari is kun je eens kijken wat jouw verzekeraar vergoedt en of het zin heeft om over te stappen voor het einde van het jaar. Sommige verzekeraars bieden bijvoorbeeld volledige begeleiding (FBTO die samenwerkt met Borstvoeding Begeleiding Pakket is een voorbeeld) Je kunt natuurlijk ook gewoon een lactatiekundige inschakelen met wie je de afspraak maakt dat je een keer alles doorspreekt voor je bevalt, maak een plan met wat je wel en niet wilt. Neem dat plan mee naar kraamzorg en verloskundige of ziekenhuis. Dan contact in de eerste week, en evt. nog daarna voor vragen. Kijk wat de mogelijkheden zijn in je buurt. Ik weet niet waar je woont, maar ik bied in overleg dit soort zorg aan. Daarnaast heeft het wel nut om te starten, om het colostrum te geven! Of je dan na dag 2 of 3 verder gaat zie je dan wel, maar dan krijgt je kindje in ieder geval die start! Succes! Laat weten als ik nog iets voor je kan betekenen