Dames, Ik heb een vraagje. Mijn zoontje is in april geboren met 32.6 weken. Hij doet het super goed en de artsen zijn ook zeer tevreden over hem, gelukkig. Nu loop ik tegen het volgende aan. Gecorrigeerd is hij nu ruim 5 maanden. Ongecorrigeerd morgen 7 maanden precies. Ik ben heel erg zoekend met voeding op het moment, soms denk ik, jij wilt echt al wat zwaardere voeding (krijgt neocate ivm koemelkallergie) en potjes van 4+ tot eergister. Hij wordt sinds afgelopen vrijdag elke nacht minimaal 1x wakker meestal 2x. Bij de tweede keer bieden we maar fles aan (terwijl hij 4 flessen normaal op een dag dronk). Die fles gaat ook zo goed als leeg. In zijn laatste avond fles van 19.00 uur doen we rijstebloem, dat werkte tot voor kort maar nu wordt hij sowieso wakker ook nu we hem meer aanbieden (210 water en 7 scheppen voeding). Ik weet soms niet of ik mag denken, hij kan iets verder zijn dan die 5.5 maand gecorrigeerd en toch meer wilt of dat ik hier echt door heen moet? Mag hij bijvoorbeeld al lichte granen papfles? dat is vanaf 6 maanden ongeveer, moet ik dat dan als ochtendfles of toch als avondfles geven of beiden? Potjes inmiddels wel naar 6+ gedaan en die groente daar walgt hij van (dat deed hij overigens ook met 4+ behalve doperwten). Wij gaan zo'n steamer kopen om verse producten te geven maar is hij daar bijvoorbeeld nog niet te jong voor dat de brokken te groot zijn? Ook ontwikkeling, soms denk ik, hij loopt echt voor in sommige dingen maar soms loopt hij ook wel op gecorrigeerde 'schema'.. Persoonlijk vind ik ook dat je weinig begeleiding krijgt in prematuur kindjes.. CB word ik helemaal niet wijs van die praten over: ik denk... Hoezo ik denk? Ik wil het zeker weten en gewoon even wat duidelijkere richtlijnen, wat mag absoluut niet en wat mag wel.. Sorry voor het lange verhaal maar die gecorrigeerde leeftijd en ongecorrigeerde leeftijd loop ik toch soms tegen aan
Ik heb altijd ongecorrigeerde leeftijd aangehouden. En vooral mijn gevoel gevolgd. Wij zijn gewoon begonnen met 4 maanden met hapjes om te kijken hoe ze erop reageerde. Als dit niet goed geweest zou zijn dan waren we direct gestopt en hadden we het uitgesteld maar dat was niet nodig. Zo ook met het geven van brood en hele stukjes groenten. Gewoon proberen zou ik dus zeggen. Ik zou voor de eerste keer nieuwe pap in de ochtend geven. Als hij dan heftig reageert (krampjes oid) dan zit je er niet 's nachts mee. Als dat goed gaat kan je die papfles 's avonds voor het slapen gaan geven.
Ik heb gekeken naar wat mijn dochtertje aangaf. Toen ze qua gewicht goed bij was gekomen ben ik alles ongecorrigeerd gaan doen. Vaste voeding, granenpap etc rustig geintroduceerd en gekeken hoe ze er op reageerde. Maar wel vanaf ongeveer 5 maanden begonnen met vast voedsel en vanaf 6 maanden in de CB richtlijnen mee. Maar het blijven richtlijnen hoor, of je nu een prematuurtje hebt of niet kun je gewoon altijd het beste naar je kindje kijken wat hij of zij nodig heft, en daarop inspelen.
Is denk.ook per kindje heel verschillend. Ik heb bij dochter nooit gecorrigeerde aangehouden terwijl kinderarts en CB dat wel deden. Was natuurlijk ook minder te vroeg dan jouw kindje en haar zusje. Maar ze ging al best snel proeven. Haar zusje is van juli en met 31.2 geboren, maar loopt ook precies op het 31 weken lijntje in groei en haar gedrag. Ze is nu dus 4.5 maand en wil absoluut nog niks (maar ja ze zou dan ook nog maar 2 maand en beetje zijn). Op cb en ziekenhuis hebben ze wel gezegd dat je mag aanbieden en het niet kwaad kan maar een smaakje tegen haar lippen moest ze al niet haha dus ik ga van gecorrigeerde leeftijd uit. Maar als je kindje aangeeft verder te kunnen? Ik zou het gewoon proberen....
Hoi, onze zoon is in februari geboren met 29+6 ik hou eigenlijk wel steeds de gecorrigeerde leeftijd aan. Ik geef wel eens iets eerder eten van een " stap" verder. Maar je moet denk ik vooral je gevoel volgen. En het CB, praat me er niet van..... daar luister ik ondertussen helemaal niet meer naar. Heb inderdaad het idee dat ze niet weten waar ze het over hebben met een prematuur geboren kindje. Als ik echt iets zeker wil weten neem ik altijd gewoon contact op met de kinderarts in het ziekenhuis.
Ik ben moeder van te vroeg geboren kinderen, maar zij zijn al 5 en 7 jaar oud. kinderarts zei dat ik gewoon de kalenderleeftijd mocht aanhouden. Ziekenhuis ook. en vooral Kijk naar je kind. Wat geeft hij of zij aan? je merkt het meestal wel.
Ik heb het ongeveer tot 8 maanden volgehouden, maar hij is sinds 3 maanden al volledig qua gewicht en lengte weer 'normaal'.. Ik zie hem sinds 8 maanden ook echt niet meer als prematuur, voor mij is hij (inmiddels dan) bijna 1,5!
8 maanden ongecorrigeerd? Die van mij is nu 8.5m ongecorrigeerd maar qua eten loopt hij wel achter op de ongecorrigeerde leeftijd. Hij weigert groente en brokjes, hij kokt ervan tot hij gaat overgeven..
Ja hij is nu 17 maanden ongecorrigeerd, gecorrigeerd 16 maanden.. hij was alleen wat later met brood hier, maar dat eet hij ook al goed.
Ook zijn onze kids 2 maanden te vroeg geboren. En wij gaven het eerste hapje bij een maand of 5 (ongecorrigeerd). En dat ging meteen goed. Was het bijv. Niet goed gegaan dan hadden we weer even een paar weekjes gewacht. Van kinderarts mocht het iig wel, omdat ze al vanaf geboorte de melk in hun spijsverteringskanaal krijgen.