advies en ervaring nodig: rioolrechten en verhuizen

Discussie in 'De lounge' gestart door Marieke1983, 12 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hoi allemaal,

wij wonen nu in een huurhuis en krijgen morgen de sleutels van een koopwoning. laatst hebben we de gemeentelijke belastingen binnengekregen en betaald, nadat de gemeente had gezegd dat dit eenmaal betaald moest worden door de eigenaar van een pand per 1-1-09. van de koopwoning zou dat dus betaald moeten worden door de verkoper.

eergister hebben we de hypotheekakte binnengehad, met daarop kosten voor rioolrechten (wat dus onder die belasting valt) voor heel 2009. de notaris zegt dat dit altijd door de koper wordt betaald en we het dus terug moeten vragen bij de gemeente aangezien we nu dus dubbel betalen.

dit gaat een welles-nietes spelletje worden vrees ik, nu vraag ik me af wie dit ook heeft meegemaakt of weet iemand hoe het nu zit?

groetjes Marieke

2. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Toen wij ons huis kochten hebben wij in het nieuwe huis geen nieuwe gemeentelijke belastingen betaald, omdat we het hele jaar nog over ons huurhuis hebben betaald. Wel moesten we nog een klein bedrag nabetalen voor het eigen woning gedeelte.

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

De rioolrechten zijn als het goed is betaald door de verkoper van de woning. Aangezien zij morgen de sleutel aan jullie overdragen en dan dus geen eigenaar meer zijn worden de kosten vanaf morgen verrekend.

Voorbeeld:

- Rioolrecht = € 300,-- per jaar.
    - De verkopers hebben voor een heel jaar betaald (01-01-2009 t/m 31-12-2009), zij wonen maar in de woning tot 13-03-2009.
    - Vanaf 13-03-2009 zijn de kosten van de rioolrechten dus voor jullie rekening.
    - er moet bij de overdracht dus een verrekening plaatsvinden vanaf 13-03-2009, zodat de kopers alleen de rioolrechten van 01-01-2009 t/m 12-03-2009 hebben betaald en jullie de rest.

Snap je 'm? Hoe het zit met een huurwoning weet ik niet, aangezien je daar terecht over opmerkt dat je voor die woning ook al voor een heel jaar betaald hebt. Ik zou daarover even contact opnemen met de gemeente.

Wat jullie notaris nu doet (jullie alle rioolrechten vanaf 01-01-2009 voor de gekochte woning laten betalen) klopt dus niet. Dat moet verrekend worden vanaf de datum van de overdracht.

Enne....ik weet er alles van want ik werk zelf op een notariskantoor op de sectie particulier onroerend goed, dus ik heb er dagelijks mee te maken.

4. Marieke1983

dat klinkt niet goed, ik weet zeker dat we het bij de notaris niet voor elkaar gaan krijgen om het aan te passen...

gelukkig gaat het niet om 300 euro, maar om 111. maar wel x2 dus... :(

5. hemeltje83

hemeltje83 Actief lid

9 nov 2008
    443
    0
    0
    N-Brabant
    hmmm dat is heel raar! @mermaid: ik geloof je gelijk maar kan het ook zijn dat het af en toe anders gedaan wordt? Bij ons was het namelijk zo dat wij voor ons huurhuis het hele jaar hebben betaald en de eigenaars van ons huis het hele jaar voor dat huis. Het schoof dan zeg maar op..

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Laat je niet zo makkelijk afschepen hoor! Zijn ze helemaal van de pot gerukt, zoals zij het nu doen klopt het gewoon niet!!! De verkoper heeft 2,5 maand in de woning gewoond en hoort dus niet het gehele bedrag aan rioolrechten (en OZB (onroerend zaak belasting)) terug te krijgen.

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik kan me niet voorstellen dat het ook wel eens anders gedaan wordt. Wat nu als de verkoper een nieuw huis koopt en bij die overdracht wordt het wel verrekend zoals het zou horen?? Dan zou verkoper dus ineens 2x rioolrechten (dus van 2 woning, de oude en de nieuwe) betalen.

8. Marieke1983

dat is wat ons nu dus zo ongeveer gebeurt, alleen dan voor het gehele jaar...

verdorie, het gaat niet om het geld maar om het idee! ik heb geen zin om genaaid te worden, maar ben ook bang als ik nu weer ga bellen (heeft mijn vriend net gedaan) de notaris tegen me in het harnas te jagen...

9. Rosado

Rosado Niet meer actief

De notaris werkt voor jou hoor. Je betaald ze waarschijnlijk genoeg geld voor het verzorgen van de overdracht, dus gewoon nog een keer bellen. En ik zou eerst de gemeente even bellen om te vragen hoe dat zit met de rioolrechten die je hebt betaald voor het huurhuis. Hoe dat wordt verrekend enzo.

10. Marieke1983

ja, dat zal ik doen. ik heb het opgezocht op de site van de gemeente en wat jij zegt is inderdaad normaal.

dank je voor je reacties!

11. Rosado

Rosado Niet meer actief

Graag gedaan!

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Op verzoek van TS gesloten.
    Elmo

Deel Deze Pagina