Hoi Evelien, ik zal me even voorstellen, ik ben een vrouw van 38 jaar en 3 maanden geleden is mijn koper spiraaltje verwijderd omdat we graag zwanger willen worden. Nu zijn we natuurlijk nog niet zo lang bezig maar zou je mij een advies kunnen geven ivm mijn leeftijd na hoeveel maanden we bij de huisarts moeten aankloppen? ik hoor graag even jou mening. Alvast bedankt D38
Hoi D38, vind je het ook goed als ik je vraag beantwoord? In principe geldt ook voor vrouwen die op iets latere leeftijd proberen zwanger te worden dat de grens op een jaar actieve kinderwens ligt. Het is wel zo dat het aan je huisarts ligt (en het beleid in het ziekenhuis bij jou in de regio) of hij deze grens strikt hanteert of dat hij bij bv. 8 maanden zegt dat je voor consult naar de fertiliteitspoli mag als je dat zou willen. Ik kan me wel voorstellen dat je de druk dan hoger voelt dan wanneer je bv 30 jaar bent en na 8 maanden nog niet zwanger bent. Dus wacht inderdaad rustig af en wanneer je je er niet goed meer bij voelt kun je altijd voor advies even langs je eigen huisarts om het te bespreken. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, dank je wel voor je reactie, ik zal inderdaad leven angs de huisarts gaan binnenkort, ik zou het echt niet erg vinden als t een jaar zou duren alleen ivm met mijn leeftijd voel ik idd wat meer druk, is dit trouwens terecht? ik ken in mijn omgeving veel vrouwen die op deze leeftijd of rond deze leeftijd zwanger raken, maargoed ieder lichaam is natuurlijk wel anders.. gr D38
Hoi, Boven de 30 jaar neemt de vruchtbaarheid bij iedereen af: op 35- en 40-jarige leeftijd is de vruchtbaarheid respectievelijk 50% en 10% van die op 25-jarige leeftijd; bron NHG.org. De meeste zwangerschappen bij vrouwen boven de 35 jaar gaan goed, maar er is een iets verhoogde kans op een miskraam als je, in jouw geval, 38 jaar bent. Miskramen die worden opgemerkt, komen bij zwangerschappen onder de 30 jaar bij 10% van de vrouwen voor, omstreeks het 35e jaar is dit 20% en bij 40 jaar of ouder 50% [Merkus 2007], bron NHG.org En de kans op chromosomale afwijkingen is verhoogd. Maar er is naar ik weet geen leeftijdsafhankelijk landelijk advies qua duur van de zwangerschapswens alvorens doorverwezen te worden naar de fertiliteitspoli. En nogmaals; dit is niet om je angstig te maken; je hebt als je 38 jaar bent gewoon een goede kans om zwanger te worden en een gezond kindje te krijgen, maar je moet je er wel van bewust zijn dat je wat meer risico's loopt. Groetjes Brigitte