Hoi meiden, Ik start even een nieuw onderwerp. Heb vandaag een dag dat ik het even niet meer weet. Waar doe ik nou goed aan? Het is zo ingewikkeld met die gecorrigeerde en niet-gecorrigeerde leeftijd. Al een paar dagen willen Daan en Luuk overdag nauwelijks nog slapen. Ik ga eigenlijk steeds uit van hun gecorrigeerde leeftijd en daarom lijken ze me nog te jong om al zo lang wakker te zijn overdag. Ze zijn dan best vrolijk en spelen lekker op hun manier. Maar dan dutten ze in, breng ik ze weer naar hun bedje (want onze 'regel' is; slapen doe je in bed) en na 5 minuten liggen ze klaarwakker te huilen in bed. Dus dan er maar weer uit en in de box of wipstoel. Wat hebben/hadden jullie ongeveer voor dagritme op deze leeftijd (gecorrigeerd zijn ze nog geen 2 maanden)? Ik kijk wel eens naar de dagschema's op baby&dreumes, maar daar heb ik niet zoveel aan voor m'n gevoel. Hetzelfde geldt voor de voeding. Ze zitten nu op 6x135 met 4,5 schep Nutrilon 1 + 3 schepjes Nutriton. Volgens mij zouden ze al best meer op kunnen, maar dan ga je al richting 5 voedingen. Zou het uitmaken als ik nu wel overstap op Nutrilon 2? Of inderdaad overgaan op 5 voedingen? Lastig, lastig... Op het CB kregen we de laatste keer niet echt een duidelijk antwoord en de kinderarts wilde ze met 3,5 maanden (kalenderleeftijd) al aan de Nutrilon 2 hebben, dus daar heb ik ook niet zoveel vertrouwen in. Kan iemand mij advies geven?
ik heb qua voeding nooit gekeken naar de gecorrigeerde leeftijd en als ze aangaven dat ze met een fles minder konden en meer hoeveelheid heb ik het ook zo gegeven. de onze hadden bv verborgen reflux en moesten op advies van de ka op bijvoeding gaan. ze waren toen 3.5maand dus gecorrigeerd eigenlijk2.5 maand. k geloof dat het vooral in de ontwikkeling van beweging enzo is dat je der een beetje rekening moet meehouden. bv als een kindje van 2 maand al glimlacht kan het best zijn dat zij dat pas rond 4 maand doen. het is wel zo dat een tweeling meestal binnen het jaar gelijk loopt qua ontwikkeling als bij een enig kind dat op tijd geboren wordt. ook met hun slaappatroon zou ik afgaan op hun gewone leeftijd maar zelfs dan slapen ze blijkbaar nog niet veel, mischien dat ze gewoon een sprongetje doormaken, kweet dat de onze dat ook doormaakte en de 8 maandensprong vond ik tot nu toe nog de ergste. onze meiden zaten pas met 6 maand op nutrilon ar 2 ( is ook dan pas dat ze der mogen meebeginnen).en heb effe gekeken en op dezelfde leeftijd dronken onze meiden 5 flessen van 180cc
ik heb ook nooit zo naar leeftijd gekeken. wel had ik een heel strak ritme. gaf de fles optijd en daarna half uurtje knuffelen en weer naar bed. ze lagen niet te slapen in de box of wippertjes. slapen deden ze in bed.. bij mijn meiden werkte dit erg goed. en voor mij was dit ritme ook fijn, maar iedereen is anders
hier ook erg op de klok gevoed..., dat leek hij ook wel fijn te vinden. Je merkt vanazelf wel wanneer je dat wat mee kan gaan loslaten. w.b. hoeveelheid: ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar per kilogram lichaamsgewicht is er een bepaalde hoeveelheid voeding die ze binnen moeten krijgen. Daar hebben wij ons steeds op gebaseerd (dus niet op kalenderleeftijd of gecorrigeerde leeftijd); dat werkte heel goed! Nu hij het meeste vast voedsel eet, merk ik dat het ook gewoon niet zo'n grote eter is, dus maak ik me niet druk als hij zijn avondhap niet helemaal op heeft. Met het soort melk ga ik altijd tussen de kalenderleeftijd en de gecorrigeerde inzitten. Maar wij hadden vrij lang speciale prematurenmelk van het ziekenhuis, dus hoefden we daar niet over na te denken.
Gisteren net iemand van het cb hier geweest en die zei dat kinderen 150 ml x kilo lichaamsgewicht per dag moeten drinken en dit dna delen door het aantal voedingen. Mijn dochter drinkt dan teveel als ik dit zo bereken, maar prematuurtjes hebben de eerste weken iets extra nodig om te groeien zei ze.
Vandaag besloten dat we met de voeding gewoon wat gaan proberen. Vanavond de laatste voeding (23.30uur) geven we wat meer; 150cc met 5 scheppen. Kijken wat ze ervan opdrinken en misschien slapen ze dan al wel langer door. In dat geval gaan we ook maar over op 5 voedingen. Als ze wel nog 's nachts komen dan hebben ze het kennelijk nog nodig en houden we het nog even op 6 voedingen. Ik weet dat prematuren een inhaalslag maken en meer drinken dan 'normale' kindjes, daar maak ik me ook niet zoveel zorgen over. Ze zitten al bijna op de onderste lijn van de curve voor een eenling. Bizar hè? Dat het kennelijk echt zo werkt dat ze gaan 'inhalen'. Mijn vriend en ik waren eerst nog een beetje kwaad op de kinderarts dat hij het steeds had over inhalen. We dachten; hoezo inhalen? Ze zijn toch nog veel jonger, maar blijkbaar had hij gelijk. Wanneer zijn jullie begonnen met fruithapjes e.d. Hier krijgen ze iedere dag een klein beetje fruitsap Frutapura van Olvarit (15 ml). Dat vinden ze heerlijk. Nu zag ik in de winkel dat ze van hetzelfde ook fruithapjes hebben. Zou dat al kunnen? Gewoon 'es een beetje proberen tussendoor?
O ja, we hebben het boek 'Oei, ik groei!' gekocht en zo te lezen zitten ze midden in de 8 weken-sprong. Dan weten we dat ook weer haha...