Hallo, Een paar dagen geleden hebben wij de knoop doorgehakt en besloten dat een scheiding het beste is. We liepen al een tijdje samen bij de psycholoog,we houden van elkaar maar blijven vastlopen door de (vermoedelijke) PDDNOS van mijn man. de diagnose is nog niet officieel gesteld maar hij heeft alle kenmerken. We hebben samen een dochter van 2 en ik hen nog een dochter van 7,ik ben eerder gescheiden toen zij 15 maanden was. Toen ben ik 1,5 jaar alleen geweest. Gisteravond hebben we het haar verteld...pfffff We blijven de feestdagen samenvieren en in het begin van volgend jaar ga ik achter een woning aan,werk zoeken (aanvullende)uitkering aanvragen etc etc. we bespreken de mogelijkheden van een LAT relatie en/of scheiding van tafel en bed. We willen nog heel veel samen en met de kids samen blijven doen.
Wat een nare situatie. Hier beetje vergelijkbaar verhaal: nog wel liefde maar samen ging het niet meer. Wij vieren nu nog steeds kerst, verjaardagen etc met elkaar terwijl we al bijna 2 jaar uit elkaar zijn. Vind het superfijn. Hoop dat dat voor jullie ook werkt. Voor nu in ieder geval veel sterkte in deze moeilijke periode!
Dank je wel..en wat fijn dat jullie die dagen nog gewoon samen kunnen vieren. we hebben vandaag besloten om scheiding van tafel en bed aan te vragen (en dus voor de wet getrouwd te blijven) en te gaan latten..kijken of dat mag werken. Ik hoop het van harte het voelt in ieder geval wel beter en ook de oudste vomd het veel fijner om te horen.
Hoi Scheiding van T&B aanvragen is niet nodig, sinds een flink aantal jaren is de verplichting om samen te wonen bij huwelijk vervallen dus mág je gewoon Latten tijdens je huwelijk. Wij hebben dit ook overwogen, maar had zoveel haken en ogen (financieel/juridisch) dat we het niet gedaan hebben. We zijn dus wel echt gescheiden en dat is beter gebleken. We doen nog regelmatig dingen samen (verjaardagen, intocht sinterklaas etc) maar wel met flinke afstand. Succes met alles!
Ik ga me er nog verder in verdiepen hoor maar ik heb begrepen dta als je getrouwd blijft en apart woont je geen (aanvullende) uitkering aan kan vragen..en heb je dan wel alimentatie of een omgangsregeling? We zijn al met huwelijkse voorwaarden getrouwd en het huis staat op zijn naam,wat dat betreft hebben we begrepen dat dat wel weer handig"is bij een scheiding van tafel en bed... maar dank je wel! We maken een afpraak bij de advocaat die zal ons meer kunnen vertellen.
Een scheiding van T&B komt in veel dingen overeen met een echte scheiding, ook qua procedure enzo. Behalve dan t feit dat je officieel nog getrouwd bent. Bij 'gewoon apart gaan wonen' ben je in alle opzichten nog getrouwd dus inderdaad geen uitkering of urgentie of niks. In dat opzicht is dan een T&B wel praktischer, maar ook omslachtig. Maar als dat voor jullie beter voelt moeten jullie het zo doen hoor. Het voelt waarschijnlijk vooral wat minder definitief, dat was bij ons ook de gedachte erachter.
Klopt idd..komt bij dat wanneer het uiteindelijk toch niet werkt,de scheiding dan ook snel geregeld is,en je dan niet van het begin af aan hoeft te beginnen. Aan de andere kant,is het bij "verzoening"ook weer om te zetten in het huwelijk.
Ik vind het mooi om te lezen dat jullie echt nog samen dingen doen en ondernemen met jullie kinderen er bij. voor een kind van gescheiden ouders is dit toch mooi? Ik wou dat dit bij mij zo was... was wel de bedoeling, maar de vader hieldt zich hier niet aan de afspraken e.d. en nu is er helemaal geen contact meer. maar het is mooi om te lezen dat het wel mogelijk is! echt super voor de kinderen.
Wat jammer nou Annetske....! Ik hoop ook echt dat dit DE oplossing kan zijn voor ons..wel een setje en getrouwd zijn ,maar ook je eigen plekje.
Heb net een goed gesprek met mijn man gehad,hij gaat zich wel aanmelden voor het traject (diagnose en behandeling pddnos) We hopen dat het scheiden van tafel en bed slechts een tijdelijk noodzaak hoeft te zijn..ondertussen gaan we latten.
Dat zou helemaal mooi zijn All Woman, dat het gewoon een tijdelijke breuk is en jullie mekaar daarna weer vinden. Succes!
wt super dat jullie het op deze manier nog een misschienkans willen en kunnen geven.. hoop dat het werkt zoals jullie dat hopen...! heel veel succes ermee iig.. !
Dank je wel Wendy! het doet nog steeds erg pijn dat apart wonen noodzakelijk is,maar met deze insteek geeft het wel een ander gevoel erbij. Vraagje: zou ik bij de SD mijn mond moeten houden dat we nog hopen op een verzoening? (ivm huisbezoeken/controle ) Of mag ik dat gewoon zeggen? Ik hoorde vandaag van iemand dat je gewoon mag latten,en dat iemand zelfs max 3 nachten per week bij je mag slapen. Nu zijn we dat niet van plan en hij kan me echt niet financieel steunen stiekum ,hij houd niks over met de KA en PA...maar wil ook niks nog gecompliceerder maken. is er iemand die dat weet?
Ik zou daar niets over zeggen. Het gaat hen toch om de huidige situatie en nu leven jullie gescheiden. Het heeft wat dat betreft geen zin om te speculeren. Voor hetzelfde geld lukt het jullie niet je weer te verzoenen. Je bent dus gewoon eerlijk dan!
Dat is ook absoluut zo ..de intentie om weer samen te gaan wonen was er niet..pas nu staat die deur voor in de toekomst op een kier nu hij "hulp"gaat zoeken. Maar wat geef ik dan als geldige reden waarom we geen gewone scheiding doen? kan ik dan gewoon eerlijk zegen dat het samenwonen niet ging ivm de pddnos,het houden van er wel was en dit beter voelde dan gelijk drastisch een scheiding?
Ach ja..sta weer met beide beentjes op de grond hoor,..gister maar weer eens gezien waarom het niet meer gaat..het gaat niet langer zo..ik ga snel de stappen nemen. pfff kennen jullie dat?: huilend wakker worden?
Update: we hebben het voor elkaar gekregen dat mijn man ipv een half jaar wachttijd begin Jan al terecht kan voor het traject! We zetten de scheiding in de ijskast en willen dit nog als laatste proberen ..het is een lange weg,maar als het dan nog niet gaat hebben we echt alles eraan gedaan.